• Emma

Septemberbarn 2009 DEL 3

Då är vi inne på den tredje tråden och våra små söta barn har redan hunnit bli lite drygt 6 månader! Här fortsätter vi att diskutera vitt och brett, delar med oss av tips och erfarenheter.

Tidigare Septemberbarn trådar:
    Septemberbarn 2009: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m47488443.html 
    Septemberbarn 2009 del 2: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m49584450.html

Bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m49786328.html

Basilikaté -tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-13/m46828313.html

Vi som hänger här är:
    Tridde: Fabian 090901
    Åsa1976: Saga 090908
    Balder77: Arvid 090909
    Bubba80: Emil 090910
    lupin84: Theo 090911
    Strimma: Miliam 090914
    Emma: Mattias 090916
    nadia bk: Tidus 090917
    Myart: Olle 090917
    Radeklev: Alexander 090918
    Sephiroth: Loke 090918
    annet 80: Melker 090918
    pamsa: Saga 090919
    Erkegris: Hamilton 090920

Allt vad du vill att andra ska göra för dig, det ska du också göra för dom!
  • Svar på tråden Septemberbarn 2009 DEL 3
  • MammaAlex

Emma: Jag har för mig att man kan höja lånedelen om man har barn... men då får man ju  å andra sidan mer att betala tillbaka med =)

Grattis till lägenheten Sephiroth, när flyttar ni?

Nu har jag varit och klippt mig... Blev MYCKET klippt=) Så nu har jag kort hår, lite ovant men ganska skönt med! Jag är inget bra på att föna och göra snygga frisyrer när jag har långt hår så det passar mig bbättre att bara kunna kleta i lite vax och sen vara klar...

Alexander 090918 radeklev.blogg.se
  • pamsa
    Emma skrev 2010-05-10 11:19:06 följande:
    HäRLIGT SEPHIROTH!!! Grattis!! Pamsa: Jag funderar antingen på läkarsekreterare eller socionom... Men jag har ett tag till på mig att fundera. Jag vill nämligen ha barn 2 innan jag börjar plugga. Tycker att ca 2 års mellanrum mellan barnen är lagom. Någon mer som planerar så? Hur tycker du att det funkar att plugga när Saga är så liten? Hur är det med ekonomin när en pluggar och en är föräldraledig? Men visst får man mer pengar från csn när man har barn? Nu blev det mkt frågor här. Räkna med fler Balder: Jag tycker verkligen att det är jättebra att ni står på er. Fler sådana föräldrar behövs!
    Vad roligt! JAg tog tillägslånet, räknar på inkomsterna man hade när man börja jobba. JAg valde att ta extra lån eftersom jag hade jobbat ganska länge innan. Funka inte för oss ekonomiskt att bara ha vanlig CSN.
    Det som är skönt med plugget är att jag planerar min egen tid. Oftast är söndagar eller kvällarna mina pluggdagar :). Det funkar, oftast jobbar man i grupp när man pluggar, skulle man missa en dag så kan alltid en gruppmedlem ta anteckningar. 
    Det finns bidrag med csn när man har barn, jag tror den ligger på 500:- för ett barn..
    Ekonomin i övrigt fungerar ganska bra när den ena pluggar, glöm inte att täcka upp för dom månader man inte får så mycket csn, så ordnar det sig:)
    Håller alla mina tummar att du kommer in på det du vill söka, bara och fråga på ;)
    Grattis Sephirot till lägenheten! 
  • Knubbe12

Oj, glömde ju att skriva grattis till lägenheten Sephiroth!

Radeklev: Åh, nu blev jag sugen på att klippa mig! När jag var sist för ca 1 månad sedan så tog frisören alldeles för lite. Så har det varit de sista gångerna jag har varit och klippt mig. Det är såklart mitt eget fel som aldrig vågar säga till. Svarar alltid "Ja!" när de frågar om jag är nöjd, fast jag inte är det. Vill inte att de ska ta illa upp... Hade riktigt långt förut, fast då hade jag korkskruvar och behövde inte göra något annat än låta det självtorka och sedan var man klar (och såg ut som en hippie...{#lang_emotions_wink}). Nu är dte lite halvlockigt och nästan till axlarna. Måste stå och dra med plattången varje dag. Skum frisyr som jag inte riktigt trivs med, så det blir nog till att klippa det kort för min del oxå. Fast luggen måste jag ha längre, annars känner jag mig alldeles naken...

• Sephiroth

Jag funderar också på att plugga som sagt Emma, men har inte så bra karaktär när det gäller att få saker gjorda. Skyller på min ADHD, men jag borde väl klara bättre ändå. ;)

Tack för alla grattis! Ska bli roligt att flytta. Det blir 1 september eller 1 augusti beroende på när vi blir av med den här lägenheten.

Idag har Loke ställt sig i kryp och gungat lite flera gånger.

På BVC fick vi veta att liten bara gått upp 185gram på fyra veckor. Kändes inte alls bra först. Men jag inser att det förmodligen är dags för honom att plana ut nu när han ålar så han blir svettig. ^^ Han hade iaf vuxit en bra bit på längden.

Åh, skönt som faen att klippa av sig sitt långa hår! Jag gjorde det när jag var gravid, men nu ångrar jag mig som sjutton. Hade hår ner till midjan innan. Dags att spara ut igen. ;)

• Knubbe12
    Sephiroth skrev 2010-05-10 16:22:14 följande:
    Jag funderar också på att plugga som sagt Emma, men har inte så bra karaktär när det gäller att få saker gjorda. Skyller på min ADHD, men jag borde väl klara bättre ändå. ;) Tack för alla grattis! Ska bli roligt att flytta. Det blir 1 september eller 1 augusti beroende på när vi blir av med den här lägenheten. Idag har Loke ställt sig i kryp och gungat lite flera gånger. På BVC fick vi veta att liten bara gått upp 185gram på fyra veckor. Kändes inte alls bra först. Men jag inser att det förmodligen är dags för honom att plana ut nu när han ålar så han blir svettig. ^^ Han hade iaf vuxit en bra bit på längden. Åh, skönt som faen att klippa av sig sitt långa hår! Jag gjorde det när jag var gravid, men nu ångrar jag mig som sjutton. Hade hår ner till midjan innan. Dags att spara ut igen. ;)
    Vad roligt med studier! Vad har du funderat på att plugga?

Spännande med flytt! Får se hur det blir för vår del. Har fått ett bud på huset och de kommer hit i morgon kväll för att diskutera affären, men man ska inte ropa hej förrän alla papper är skrivna... Ja, de små brukar ju börja plana ut nu, det har t.o.m Arvid gjort, fast han ännu inte börjat åla {#lang_emotions_wink}
  • pamsa

Balder: har du jobb efter mammaledigheten? Tycker det ser mörkt ut på lärarmarknaden idag :/.. känns sådär eftersom jag har bara hösten kvar. Jag får inte heller en krona mer från CSN. Från och med mars det här året så hade jag utnyttjat alla mina veckor.... jag visste om det så jag hade lagt undan i somras. Så jag börjar jobba den 7 juni hltid på mitt gamla jobb, iofs bara under sommaren :). Sen är det tillbaka till skolan igen.

Om 11 dagar åker vi på vår minisemester:) ...längtaaaarrrr
  • Emma

Ja, jag har inte ens tänkt tanken på att man kan göra uppehåll nder mammaledigheten, känns som ett trevligare alternativ faktiskt. Och det är ju på distans jag har tänkt plugga så då behöver ju inte M gå lika långa dagar på förskolan heller. Det är ju positivt!

Åh, nu känns det som om jag vill ta ett framtidssnack med min karl, ta ett snack med en SYV och boka et möte med banken för ett snack där också

• Knubbe12
    pamsa skrev 2010-05-10 19:00:07 följande:
    Balder: har du jobb efter mammaledigheten? Tycker det ser mörkt ut på lärarmarknaden idag :/.. känns sådär eftersom jag har bara hösten kvar. Jag får inte heller en krona mer från CSN. Från och med mars det här året så hade jag utnyttjat alla mina veckor.... jag visste om det så jag hade lagt undan i somras. Så jag börjar jobba den 7 juni hltid på mitt gamla jobb, iofs bara under sommaren :). Sen är det tillbaka till skolan igen. Om 11 dagar åker vi på vår minisemester:) ...längtaaaarrrr
    Nix, inget arbete är fixat ännu. Här i norr är det riktigt kärva tider inom förskola och skola, det finns i princip endast springvikariat. En del har haft tur och fått en anställning på ca 75%, och då får du springa emellan 4 olika förskolor. Det är väl ungefär det bästa jag kan förvänta mig tyvärr...{#lang_emotions_frown} Dum som jag var tackade jag, innan jag började plugga, nej till en fast anställning (eller ja, "tillsvidare" heter det väl...) inom äldreomsorgen. Sååå otroligt dumt! Känner iofs inget sug efter att arbeta på ett äldreboende igen, men det hade varit skönt att ha en säkerhet och något att pyssla med tills något bättre dyker upp. Fattar inte vad jag tänkte med...

Mysigt med minisemester! Förstår att du längtar! {#lang_emotions_smile}

Nu har jag tagit mig i ragen och beställt en vagn! Det blev en Avanti Moving Light i brun/ljusblå. Hoppas att den hinner komma innan helgen!{#lang_emotions_tongue_out}
  • Emma

Gooood morgon!!!

En strålande dag!!! Jag är så glad!

Måsste bara klistra in den här länken så ni får se vilka fina skor jag har köpt på tradera! http://www.tradera.com/Gymnastikskor-Nyskick-Stl-20-auktion_340153_111786875
    Jag tycker dom är helt bedårande!

Natten har varit bra här. M vaknade vid 5.30 och sen gick vi upp vid 6.30. Nu har han ätit frukost och sitter i gåstolen och möblerar om här i köket
    Han var på väg upp i krypställning innan frukosten också, så det går framåt!!

Vad ska ni göra idag?

Vi ska ner på kyrkis. Sen blir det kanske en promenad. Sen sp ska jag ringa en SYV och prata lite.

• Bubba80

Godmorgon!

Här blir det Bvc idag sen hämta storebror kl 13 på dagis. =) Ska bli spännande o se hur mycket  han gått upp o växt på 2 månader. {#lang_emotions_surprised}

Vilka söta skor Emma =) Jag köpte ett par gråa basketskor till Emil oxå supersöta...

Hinner med att läsa el skriva nåt mer nu.... Ciao!

(¯`°?.¸ ღ♥Mamma till världens finaste Filip -05 & Emil -09 (¯`°?.¸ ღ♥
Svar på tråden Septemberbarn 2009 DEL 3