• Emma

Septemberbarn 2009 DEL 3

Då är vi inne på den tredje tråden och våra små söta barn har redan hunnit bli lite drygt 6 månader! Här fortsätter vi att diskutera vitt och brett, delar med oss av tips och erfarenheter.

Tidigare Septemberbarn trådar:
    Septemberbarn 2009: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m47488443.html 
    Septemberbarn 2009 del 2: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m49584450.html

Bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m49786328.html

Basilikaté -tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-13/m46828313.html

Vi som hänger här är:
    Tridde: Fabian 090901
    Åsa1976: Saga 090908
    Balder77: Arvid 090909
    Bubba80: Emil 090910
    lupin84: Theo 090911
    Strimma: Miliam 090914
    Emma: Mattias 090916
    nadia bk: Tidus 090917
    Myart: Olle 090917
    Radeklev: Alexander 090918
    Sephiroth: Loke 090918
    annet 80: Melker 090918
    pamsa: Saga 090919
    Erkegris: Hamilton 090920

Allt vad du vill att andra ska göra för dig, det ska du också göra för dom!
  • Svar på tråden Septemberbarn 2009 DEL 3
  • Knubbe12
    Sephiroth skrev 2010-05-09 21:47:45 följande:
    Snyft... jag har ju svarat. *whine* Angående tv-spel så har jag vuxit upp med sådana, och även skräckböcker och skräckfilmer, och inte är det nå fel på mig...........nej nu ska jag skjuta grannens hund som skäller hela tiden när Loke ska sova. Godnatt på er!
    Såg det! Jag skyller på att vi förmodligen postade våra inlägg ungefär samtidigt...{#lang_emotions_wink}

Ja, ruggiga böcker läste jag oxå när jag var liten och en och annan skräckfilm sågs oxå (inte hemma, det fick jag inte, men då knallade man över till någon kompis...). Våldsspel spelade jag dock aldrig (när jag var liten fanns det inte så stort utbud av spel...{#lang_emotions_wink}). Vill inte att han ska spela spel som går ut på att ha ihjäl andra människor, så här blir det förbud mot det, men vad han gör när han är hos kompisar är ju svårt att ha koll på. Får hoppas att det vi pratat med honom om gått in och att han accepterar vårt beslut.

I dag ska jag försöka hitta en bra sulky på nätet. Det börjar dra ihop sig till resa och då kommer vi definitivt att behöva en. Funderar på en Avanti Moving Light. Någon som har erfarenhet av, eller hört något om, denna vagn?
  • Bubba80

Godmorgon!!

Låter ju toppen med större lägenhet för samma peng Hoppas ni får den...Jag håller tummarna =)

Balder: Stå på dig. Synd att det är alldeles för många föräldrar som inte "orkar" bry sig vad barnen gör=(

Här har jg endast sovit 3 timmar totalt inatt. {#lang_emotions_ghost}  Ska faktiskt gå o lägga mig idag när Emil sover. För idag skulle farmor hämta på dagis

(¯`°?.¸ ღ♥Mamma till världens finaste Filip -05 & Emil -09 (¯`°?.¸ ღ♥
  • Sephiroth
    Knubbe12 skrev 2010-05-10 08:17:21 följande:
    Såg det! Jag skyller på att vi förmodligen postade våra inlägg ungefär samtidigt... Ja, ruggiga böcker läste jag oxå när jag var liten och en och annan skräckfilm sågs oxå (inte hemma, det fick jag inte, men då knallade man över till någon kompis...). Våldsspel spelade jag dock aldrig (när jag var liten fanns det inte så stort utbud av spel...). Vill inte att han ska spela spel som går ut på att ha ihjäl andra människor, så här blir det förbud mot det, men vad han gör när han är hos kompisar är ju svårt att ha koll på. Får hoppas att det vi pratat med honom om gått in och att han accepterar vårt beslut. I dag ska jag försöka hitta en bra sulky på nätet. Det börjar dra ihop sig till resa och då kommer vi definitivt att behöva en. Funderar på en Avanti Moving Light. Någon som har erfarenhet av, eller hört något om, denna vagn?
    Nej självklart så är det inte bra att spela sådana spel i för tidig ålder. Finns en anledning till att det är åldersgräns på spel. Varför inte säga till kompisarnas föräldrar att du inte vill att han spelar sådana spel där heller? Nog för att jag vet att det är lätt att smyga till sig att spela ändå men... ;)

Mjo idag ska jag ringa och se hur det är med tillgång till lyan och deeå. Det var väldigt litet vardagsrum bara, vilket inte är superbra, men större kök, större toa.. Hm....

Vad ska ni hitta på idag då? Här är karln hemma och är sjuk, och jag och Loke ska på BOEL-test i eftermiddag.
  • Knubbe12
    Sephiroth skrev 2010-05-10 08:29:41 följande:
    Nej självklart så är det inte bra att spela sådana spel i för tidig ålder. Finns en anledning till att det är åldersgräns på spel. Varför inte säga till kompisarnas föräldrar att du inte vill att han spelar sådana spel där heller? Nog för att jag vet att det är lätt att smyga till sig att spela ändå men... ;) Mjo idag ska jag ringa och se hur det är med tillgång till lyan och deeå. Det var väldigt litet vardagsrum bara, vilket inte är superbra, men större kök, större toa.. Hm....Vad ska ni hitta på idag då? Här är karln hemma och är sjuk, och jag och Loke ska på BOEL-test i eftermiddag.
    Vi har ungefär samma regler vad gäller sådana saker som de flesta av de kompisar han umgås med på sin fritid (utom en...), men i klassen är det nu tydligen mycket surr om sådana spel, våldsfilmer osv. Vi har däremot inte pratat med alla klasskompisars föräldrar om detta, dvs med de som han inte umgås med utanför skoltid, då v liksom inte har med det att göra...

Glöm inte att ta med och visa upp Lokes färdigheter i Paint för bvc! {#lang_emotions_wink}
  • Bubba80

Nu vet jag varför lillkorven inte sovit inatt... Tand 2 på väg upp... Och den första som bara är halvvägs än...{#lang_emotions_surprised} 

Snart hoppas jag han blir trött... hehe... så vi får gå o sova lite

(¯`°?.¸ ღ♥Mamma till världens finaste Filip -05 & Emil -09 (¯`°?.¸ ღ♥
  • nadia bk
    Knubbe12 skrev 2010-05-10 08:17:21 följande:
    Såg det! Jag skyller på att vi förmodligen postade våra inlägg ungefär samtidigt... Ja, ruggiga böcker läste jag oxå när jag var liten och en och annan skräckfilm sågs oxå (inte hemma, det fick jag inte, men då knallade man över till någon kompis...). Våldsspel spelade jag dock aldrig (när jag var liten fanns det inte så stort utbud av spel...). Vill inte att han ska spela spel som går ut på att ha ihjäl andra människor, så här blir det förbud mot det, men vad han gör när han är hos kompisar är ju svårt att ha koll på. Får hoppas att det vi pratat med honom om gått in och att han accepterar vårt beslut. I dag ska jag försöka hitta en bra sulky på nätet. Det börjar dra ihop sig till resa och då kommer vi definitivt att behöva en. Funderar på en Avanti Moving Light. Någon som har erfarenhet av, eller hört något om, denna vagn?
    har en Avanti heelnöjd haft den i tre veckor nu
  • Knubbe12
    nadia bk skrev 2010-05-10 09:17:30 följande:
    har en Avanti heelnöjd haft den i tre veckor nu
    Låter bra! Det kanske blir en sådan då.
  • Sephiroth

Weeei, snart ska vi och skriva på intresseanmälan, och efter det till BVC. =) Jag tror han väger 10130 idag. ;)

Han sa iaf att vill vi ha lägenheten så får vi den. Jippie!

• Emma

HäRLIGT SEPHIROTH!!! Grattis!!

Pamsa: Jag funderar antingen på läkarsekreterare eller socionom... Men jag har ett tag till på mig att fundera. Jag vill nämligen ha barn 2 innan jag börjar plugga. Tycker att ca 2 års mellanrum mellan barnen är lagom. Någon mer som planerar så? Hur tycker du att det funkar att plugga när Saga är så liten? Hur är det med ekonomin när en pluggar och en är föräldraledig? Men visst får man mer pengar från csn när man har barn? Nu blev det mkt frågor här. Räkna med fler

Balder: Jag tycker verkligen att det är jättebra att ni står på er. Fler sådana föräldrar behövs!

Allt vad du vill att andra ska göra för dig, det ska du också göra för dom!
  • Knubbe12
    Emma skrev 2010-05-10 11:19:06 följande:
    HäRLIGT SEPHIROTH!!! Grattis!!Pamsa: Jag funderar antingen på läkarsekreterare eller socionom... Men jag har ett tag till på mig att fundera. Jag vill nämligen ha barn 2 innan jag börjar plugga. Tycker att ca 2 års mellanrum mellan barnen är lagom. Någon mer som planerar så? Hur tycker du att det funkar att plugga när Saga är så liten? Hur är det med ekonomin när en pluggar och en är föräldraledig? Men visst får man mer pengar från csn när man har barn? Nu blev det mkt frågor här. Räkna med fler Balder: Jag tycker verkligen att det är jättebra att ni står på er. Fler sådana föräldrar behövs!
    Läkarsekreterare tror jag att man kan läsa helt på distans via till exempel Miroi. Då får man väl dessutom välja studietakt själv, så det går säkert bra att kombinera med föräldraledighet. Du kan ju alltid börja plugga när Mattias börjar förskolan, och sedan ta studieuppehåll när barn nr 2 kommer till världen.
    Jag började plugga till lärare när Freja var 16 månader och skulle börja på förskola. Jag valde bort (eller rättare sagt; vi valde detta tillsammans) att ta studielån och tog bara bidragsdelen (ca 2500 :-/månad tror jag) + något slags barntillägg på någon hundring i månaden.  Vi har alltså under ca 4 års tid i princip levt på Magnus lön och vi har klarat oss fint.

Jag har läst 100% lärarutbildning + några medicinkurser vid sidan av. Visst är det tufft att plugga ibland när man har små barn, men överlag så har det för min del fungerat jättebra. Tyvärr får jag bara läsa en ynka termin till på heltid med studiebidrag, annars hade jag fortsatt plugga när Arvid ska börja på förskolan i januari! {#lang_emotions_wink} Nu är ju mitt nick inte pamsa, men jag kunde inte hålla snattran...{#lang_emotions_laughing}
Svar på tråden Septemberbarn 2009 DEL 3