• Emma

Septemberbarn 2009 DEL 3

Då är vi inne på den tredje tråden och våra små söta barn har redan hunnit bli lite drygt 6 månader! Här fortsätter vi att diskutera vitt och brett, delar med oss av tips och erfarenheter.

Tidigare Septemberbarn trådar:
    Septemberbarn 2009: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m47488443.html 
    Septemberbarn 2009 del 2: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m49584450.html

Bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m49786328.html

Basilikaté -tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-13/m46828313.html

Vi som hänger här är:
    Tridde: Fabian 090901
    Åsa1976: Saga 090908
    Balder77: Arvid 090909
    Bubba80: Emil 090910
    lupin84: Theo 090911
    Strimma: Miliam 090914
    Emma: Mattias 090916
    nadia bk: Tidus 090917
    Myart: Olle 090917
    Radeklev: Alexander 090918
    Sephiroth: Loke 090918
    annet 80: Melker 090918
    pamsa: Saga 090919
    Erkegris: Hamilton 090920

Allt vad du vill att andra ska göra för dig, det ska du också göra för dom!
  • Svar på tråden Septemberbarn 2009 DEL 3
  • Minnie69

Allt suuuuuuuger {#lang_emotions_yell} {#lang_emotions_throwup} Hur gör man?!! Har provat allt vad gäller sovandet {#lang_emotions_demon}

• Sephiroth
    Minnie69 skrev 2010-05-14 13:03:30 följande:
    Allt suuuuuuuger   Hur gör man?!! Har provat allt vad gäller sovandet
    Vad har du provat om du provat allt? Somnar hon i vagnen? I bilen? Om du lägger henne i hennes säng när hon inte sovit på flera flera timmar, och du gungar sängen lite? Så där kan man ju inte ha det!
  • annett 80
    Minnie69 skrev 2010-05-14 13:03:30 följande:
    Allt suuuuuuuger   Hur gör man?!! Har provat allt vad gäller sovandet
    Kämpa på!!!!   {#lang_emotions_heart}
  • idamarja

n-j är tack och lov duktig på att sova, men han sover ingen annanstans än i vagnen på dagen, inte på nått vis i sängen, däremot sover han i sin egen säng på natten, nångång framåt morgontimmarna vill han upp till oss, och det är väl helt okej.
    men när jag har varit ensam i en vecka med honom då är jag trött, för då ska man ju ta alla pass själv, för han vill ju äta på natten fortfarande nångång, o så ska han ha medicin kl 23 så då måste man ju alltid upp, eller vara vaken tills dess.
    Jag vet ju inte hur det är att komma hem med ett nyfött barn eftersom n-j var 2 månader när vi kom hem första gången, han sov väldigt bra sen dag ett hemma, men vi var tvugna att vakna för att ge honom mat o medicin. det har varit slitsamt, alltså alla barn äter ju ofta när dom är små, men med n-j har det varit fasta tider med mediciner, så att sova när han sover har inte alltid funkat. för lite sömn tär ju verkligen, man blir ju hemsk om man inte får sova. min mamma brukar komma till oss ibland när vi är ensmma så att ja får sova ett tag, eller iaf bara slappna av lite.

man ska ju inte känna sig hemsk, det är nog lite sömn dom behövs så man blir utvilad o då blir man ju mkt mer tålmodig och gladare :)

• Minnie69
    Sephiroth skrev 2010-05-14 14:57:08 följande:
    Vad har du provat om du provat allt? Somnar hon i vagnen? I bilen? Om du lägger henne i hennes säng när hon inte sovit på flera flera timmar, och du gungar sängen lite? Så där kan man ju inte ha det!
    Provat allt . Förr somnade hon av att bli buren, men nu är det inte längre så. Vagn nobbas, säng nobbas, bil saknas. Spelar ingen roll hur länge hon har varit utan sömn, har försökt när hon har varit vaken hela dagen och allt innan det . 3 timmar vaken, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13.... NIX, somnar bara på mamma (eller pappa). Innan vi vek ner oss och lät henne få som hon ville i den frågan sov hon väl max sex timmar per dygn. Med kroppskontakt somnar hon som sämst vid 23/24-snåret (undantagsvis lite senare) och sover väl till ca åtta, med ett uppvak för morgonmål runt fem. Sedan jag gett med mig och agerar liggunderlag på dagen så sover hon även några då (mot 25/30-min till 45/60-min totalt innan på dagen, ibland inget alls ).

Vi ska få psykologhjälp som jag förstod på BVC, för att få hjälp med att komma till rätta med varför hon har så svårt att varva ner för att sova, (vi ska även utreda henne i övrigt då hon växer lite dåligt), känns ju iof sig bra att man ska få lite hjälp med att fnula ut vad problemet är, men samtidigt blir man mer oroad också .
  • Knubbe12
    Minnie69 skrev 2010-05-14 16:37:32 följande:
    Provat allt . Förr somnade hon av att bli buren, men nu är det inte längre så. Vagn nobbas, säng nobbas, bil saknas. Spelar ingen roll hur länge hon har varit utan sömn, har försökt när hon har varit vaken hela dagen och allt innan det . 3 timmar vaken, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13.... NIX, somnar bara på mamma (eller pappa). Innan vi vek ner oss och lät henne få som hon ville i den frågan sov hon väl max sex timmar per dygn. Med kroppskontakt somnar hon som sämst vid 23/24-snåret (undantagsvis lite senare) och sover väl till ca åtta, med ett uppvak för morgonmål runt fem. Sedan jag gett med mig och agerar liggunderlag på dagen så sover hon även några då (mot 25/30-min till 45/60-min totalt innan på dagen, ibland inget alls ).Vi ska få psykologhjälp som jag förstod på BVC, för att få hjälp med att komma till rätta med varför hon har så svårt att varva ner för att sova, (vi ska även utreda henne i övrigt då hon växer lite dåligt), känns ju iof sig bra att man ska få lite hjälp med att fnula ut vad problemet är, men samtidigt blir man mer oroad också .
    Åh fy, jag lider med er. Måste vara jättejobbigt... Första sonen sov bara på dagtid när jag bar honom. Han vaknade direk han lades ner. Han vägrade vagn, vagga, säng och bil. Nattetid kunde han sova mellan oss i sängen ca 1 timme i sträck åt gången, så det blev ständiga uppvaknanden hela nätterna och ibland hann vi aldrig ens somna om mellan hans uppvaknanden. Hur mycket väger hon? Kanske går att klämma in henne i en sådan där babysitter med rörelse och hjärtljud {#lang_emotions_wink} Har ni provat det? Med sonen blev det alltid värre ju längre tid det gått mellan sovpassen, dvs hade vi försökt hålla honom vaken någon dag för att han skulle sova bättre på natten resulterade det oftast i sämre nattsömn. Sov han hyfsat under dagen sov han oxå bättre under natten.

Bra att ni i alla fall ska få hjälp! Oroa er inte, det kommer säkert att lösa sig, men det är jäkligt jobbigt när man är mitt uppe i det...
  • Sephiroth
    Minnie69 skrev 2010-05-14 16:37:32 följande:
    Provat allt . Förr somnade hon av att bli buren, men nu är det inte längre så. Vagn nobbas, säng nobbas, bil saknas. Spelar ingen roll hur länge hon har varit utan sömn, har försökt när hon har varit vaken hela dagen och allt innan det . 3 timmar vaken, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13.... NIX, somnar bara på mamma (eller pappa). Innan vi vek ner oss och lät henne få som hon ville i den frågan sov hon väl max sex timmar per dygn. Med kroppskontakt somnar hon som sämst vid 23/24-snåret (undantagsvis lite senare) och sover väl till ca åtta, med ett uppvak för morgonmål runt fem. Sedan jag gett med mig och agerar liggunderlag på dagen så sover hon även några då (mot 25/30-min till 45/60-min totalt innan på dagen, ibland inget alls ). Vi ska få psykologhjälp som jag förstod på BVC, för att få hjälp med att komma till rätta med varför hon har så svårt att varva ner för att sova, (vi ska även utreda henne i övrigt då hon växer lite dåligt), känns ju iof sig bra att man ska få lite hjälp med att fnula ut vad problemet är, men samtidigt blir man mer oroad också .
    Åh, jobbigt jobbigt! Har ni testat värmedyna? (ja det har ni förodligen, haha)

Försöker inte vara spydig eller något, försöker bara komma på något nytt.. Eftersom hon hade kolik mm, så som våran pöjk hade först, så kan hon vara allergisk? Allergi kan ställa till sömnen. Lillpuppe har mjölkallergi.

Vaknar hon direkt om du lägger ner henne i en uppvärmd säng tex?

Som sagt, sådär ska ni inte behöva ha det! Hur länge ska det hållas? Man kan inte vara liggunderlag åt en ettåring. =( Hoppas det löser sig!
  • Minnie69
    Knubbe12 skrev 2010-05-14 18:29:59 följande:
    Åh fy, jag lider med er. Måste vara jättejobbigt... Första sonen sov bara på dagtid när jag bar honom. Han vaknade direk han lades ner. Han vägrade vagn, vagga, säng och bil. Nattetid kunde han sova mellan oss i sängen ca 1 timme i sträck åt gången, så det blev ständiga uppvaknanden hela nätterna och ibland hann vi aldrig ens somna om mellan hans uppvaknanden. Hur mycket väger hon? Kanske går att klämma in henne i en sådan där babysitter med rörelse och hjärtljud  Har ni provat det? Med sonen blev det alltid värre ju längre tid det gått mellan sovpassen, dvs hade vi försökt hålla honom vaken någon dag för att han skulle sova bättre på natten resulterade det oftast i sämre nattsömn. Sov han hyfsat under dagen sov han oxå bättre under natten. Bra att ni i alla fall ska få hjälp! Oroa er inte, det kommer säkert att lösa sig, men det är jäkligt jobbigt när man är mitt uppe i det...
    "Sweet peace" inköptes redan när hon bara var ngn månad, funkade ibland i början, men numera ytterliggare en sak som nobbas

Det där med mer sömn på dagen och bättre sömn på natten tror jag också på efter mitt laborerande, är anledningen till att jag gett upp och kör liggunderlag som mitt jobb ({#lang_emotions_throwup}), det ger ändå sin belöning när hon sover hyffsat om natten. Tänker att om jag någon gång lyckas få henne att komma upp i den mängd sömn som hon "bör ha", så kanske hon börjar sova bättre/mer normalt/lättare, så "liggunderlaget" sliter på och sitter där blixtstilla timme efter timme (om jag har tur och lyckas hålla henne kvar i drömens rike )
  • Minnie69
    Sephiroth skrev 2010-05-14 18:44:21 följande:
    Åh, jobbigt jobbigt! Har ni testat värmedyna? (ja det har ni förodligen, haha)Försöker inte vara spydig eller något, försöker bara komma på något nytt.. Eftersom hon hade kolik mm, så som våran pöjk hade först, så kan hon vara allergisk? Allergi kan ställa till sömnen. Lillpuppe har mjölkallergi. Vaknar hon direkt om du lägger ner henne i en uppvärmd säng tex?Som sagt, sådär ska ni inte behöva ha det! Hur länge ska det hållas? Man kan inte vara liggunderlag åt en ettåring. =( Hoppas det löser sig!
    Värme funkar inte, hon vill ha äkta kroppsvärme annars får det vara . Hon vaknar ofta direkt, så vi stannar kvar och pjoskar etc numera, så tar man sig till sist därifrån, sen tjuter det endera efter fem minuter max, eller så dröjer det lite kring en halvtimme sedan har hon tydligen sovit nog

Allergi är nog en av de saker de kommer titta på vid utredningen eftersom hon har varit känslig och reagerat på både min mjölk och vid matintroduktionen, men då hettte det ju att det var "heeeeeeeeeeeeelt normalt" *surar*

Nu när hon har tappat i längd så ska det äntligen utredas
  • Knubbe12
    Minnie69 skrev 2010-05-14 18:57:04 följande:
    Värme funkar inte, hon vill ha äkta kroppsvärme annars får det vara . Hon vaknar ofta direkt, så vi stannar kvar och pjoskar etc numera, så tar man sig till sist därifrån, sen tjuter det endera efter fem minuter max, eller så dröjer det lite kring en halvtimme sedan har hon tydligen sovit nog Allergi är nog en av de saker de kommer titta på vid utredningen eftersom hon har varit känslig och reagerat på både min mjölk och vid matintroduktionen, men då hettte det ju att det var "heeeeeeeeeeeeelt normalt" *surar* Nu när hon har tappat i längd så ska det äntligen utredas
    Usch och fy... Hoppas de hittar något som kan hjälpa henne/er.

Sephiroth: Du som brukar joxa i PS; vad tusan ska man gör om man "råkat" klicka bort en del standardinställningar och vill ha tillbaka dem? Har sökt på nätet utan resultat. Kan inte ens minimera foton nu, utan förstasidan ser helt annorlunda ut än vad den gjorde från början...{#lang_emotions_frown}
Svar på tråden Septemberbarn 2009 DEL 3