• Anonym

Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?

Jag har länge känt att jag är annorlunda. Snubblade nyligen över lite info om borderline och känner igen mig i mycket. Nu är jag nyfiken på om det kan förklara mina relationsproblem också. Jag vet att borderline ofta innebär att man har svårt att avsluta relationer, men kanske känner någon igen sig i detta också.

Så fort jag får en relation så blir jag otroligt instabil. Mitt självförakt växer, jag målar upp en massa scenarion i mitt huvud om olika skäl till varför killen ska lämna mig till slut för jag inte är bra nog (dvs perfekt). Jag får ångest och flippar ut. Ju närmare killen kommre, desto mer ångest får jag. Antagligen för att det kommer göra mer ont den dagen han sticker ju närmare han stått mig. Det slutar ofta med att min ångest blir så outhärdlig när de kommer för nära att jag avslutar relationen. Efteråt känns det alltid befriande för att ångesten är borta. Det är så skönt att jag knappt tänker på att jag förlorat relationen.

Om det däremot handlar om en relation där vi inte kommer varandra nära av något skäl, då kämpar jag vidare och vägrar släppa taget även om jag märker att det inte fungerar och killen försöker dra sig ur. Jag blir helt desperat och gör allt för att hålla kvar honom, manipulerar, gråter, förhandlar. U name it.

Känner någon med borderline igen sig i detta?

• Svar på tråden Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?
  • Disan

Är det ngn av er här inne som har testat Lamictal? Börjar bli desperat nu och jag har pluggat på gällande biverkningar och inga rapporterade viktuppgångar finns med och det är det som är det viktigaste för mig, utslag och magont kan jag stå ut med i en övergångsperiod, men fan inga extra kg...

Min kille och jag pratade rätt länge igår kväll och det verkar som att han är rädd för att sluta älska mig, att han liksom tycker att det blir jobbigare och jobbigare. Jag måste göra något! Jag kan inte förlora honom...

• Lilith Dark
    Disan skrev 2011-08-23 13:31:33 följande:
    Är det ngn av er här inne som har testat Lamictal? Börjar bli desperat nu och jag har pluggat på gällande biverkningar och inga rapporterade viktuppgångar finns med och det är det som är det viktigaste för mig, utslag och magont kan jag stå ut med i en övergångsperiod, men fan inga extra kg...

Min kille och jag pratade rätt länge igår kväll och det verkar som att han är rädd för att sluta älska mig, att han liksom tycker att det blir jobbigare och jobbigare. Jag måste göra något! Jag kan inte förlora honom...
    Ja jag fick dem som stämningsstabiliserande ett tag. Men de luktade och smakade så hemskt så jag fick upp dem varje gång så det slutade med att jag fick byta till Seroquel.
    LILITH - Sveriges mest menlösa blogg www.lilith.se
  • Disan

Haha, Lilith Dark, förlåt, men rätt "rolig" biverkan. Trivs du med Seroquel då?

• Lilith Dark
    Disan skrev 2011-08-23 15:55:53 följande:
    Haha, Lilith Dark, förlåt, men rätt "rolig" biverkan. Trivs du med Seroquel då?
    Ja det är ju lite udda att mediciner luktar äckligt haha. Ja, Seroquel funkar bra för mig, men det tog ett tag innan vi hittade rätt dosering.
    LILITH - Sveriges mest menlösa blogg www.lilith.se
  • Nyctophilia

Usch här är det inget bra alls. Vet ej vad jag ska ta mig till! Maken berättade att han bara har kompiskänslor för mig och hela världen bara rämnade. Inte klarat gå till jobbet ens utan var hemma igår och idag! Känns som jag är i chock. Här har jag gått och trott att allt var bra liksom och han har sagt det till mig. Fattar inget!? Kan känslor ens komma tillbaka?? :( Fan jag älskar verkligen den karln....

• Anonym
    Disan skrev 2011-08-23 13:31:33 följande:

Jag tar lamictal och den är jättebra för mig. Får akne och håravfall som biverkning efter ett tag, men det beror på att vissa får järnbrist och D-vitaminbrist och annat trevligt. Jag tar tillskott för dessa och har annars inga andra biverkningar. Kan verkligen rekommendera den.
  • Anonym
    Mistelstein skrev 2011-08-24 13:03:07 följande:
    Usch här är det inget bra alls. Vet ej vad jag ska ta mig till! Maken berättade att han bara har kompiskänslor för mig och hela världen bara rämnade. Inte klarat gå till jobbet ens utan var hemma igår och idag! Känns som jag är i chock. Här har jag gått och trott att allt var bra liksom och han har sagt det till mig. Fattar inget!? Kan känslor ens komma tillbaka?? :( Fan jag älskar verkligen den karln....
    Klart att känslorna kan komma tillbaka, vi som pendlar fram och tillbaka vet väl detta bättre än någon.
    Beklagar vad som hänt, men hoppas att det kommer lösa sig. Är han villig på att arbeta för att få tillbaka relationen igen?
  • Nyctophilia

Han säger väl mer att han ej vet om de kommer tillbaka. Och jag vet inte vad jag ska tro eller hoppas på. Har ju inte varit den lättaste att leva med och har sagt mkt dumt genom åren, ja ni vet hur man funkar.
    Jag har precis börjat hos psykolog och ändå kommit väldigt långt med att hantera vissa känslor. Förut har han sagt att han har svårt att lita på mig i vissa avseenden men menar på att detta ej har med känslorna att göra heller.
    Förut hade han väldigt mycket med jobbet och visade tydliga tecken på utmattningsdepp. Sa själv först att det var pga av det, men nu plötsligt är det inte alls därför!? Jag fattar liksom inget då jag hela tiden får olika bud!
    Han har varit hos läkare och fått antidepp bl.a.
    Ett tag gick vi i rådgivning och det blev bättre men ja..... Önskar jag hade kunnat se in i hans huvud!
    Hur lång tid ska man vänta och hoppas när det varit så här i perioder?!
    Blir så ledsen då jag tänker på det, alla år vi haft tillsammans. Ska man bara ge upp det! Och vart ska man bo, vill ju bo kvar i området vi nu bor i, men inte det lättaste att få tag i boende. :( Tankarna bara snurrar just nu!

• Disan

Dryas: Usch vad hemskt, är ju liksom en av våra värsta farhågor... Har nog inga bra råd, verkar som att ni har testat en del redan. Det enda jag kan säga är att jag hoppas att det löser sig!

Anonym: Ja, tillskott kan man ju ta om det behövs

Svar på tråden Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?