• Anonym

Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?

Jag har länge känt att jag är annorlunda. Snubblade nyligen över lite info om borderline och känner igen mig i mycket. Nu är jag nyfiken på om det kan förklara mina relationsproblem också. Jag vet att borderline ofta innebär att man har svårt att avsluta relationer, men kanske känner någon igen sig i detta också.

Så fort jag får en relation så blir jag otroligt instabil. Mitt självförakt växer, jag målar upp en massa scenarion i mitt huvud om olika skäl till varför killen ska lämna mig till slut för jag inte är bra nog (dvs perfekt). Jag får ångest och flippar ut. Ju närmare killen kommre, desto mer ångest får jag. Antagligen för att det kommer göra mer ont den dagen han sticker ju närmare han stått mig. Det slutar ofta med att min ångest blir så outhärdlig när de kommer för nära att jag avslutar relationen. Efteråt känns det alltid befriande för att ångesten är borta. Det är så skönt att jag knappt tänker på att jag förlorat relationen.

Om det däremot handlar om en relation där vi inte kommer varandra nära av något skäl, då kämpar jag vidare och vägrar släppa taget även om jag märker att det inte fungerar och killen försöker dra sig ur. Jag blir helt desperat och gör allt för att hålla kvar honom, manipulerar, gråter, förhandlar. U name it.

Känner någon med borderline igen sig i detta?

• Svar på tråden Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?
  • Anonym

Jag är så trött på mitt psyke just nu. Varje vecka vill jag säga upp mig från jobbet för att jag är övertygad om att jag gör bort mig hela tiden. Att chefen tycker att jag är en idiot, att alla mina kollegor talar om mig bakom min rygg osv. Jag analyserar allt jag sagt och gjort, alla misstag jag gjort (jag är ny, så jag borde känna att det är ok att göra misstag ju!)... Alla såna tankar gör mig så ångestylld! Hatar att jag måste gå tillbaka dit på måndag.

• Anonym (blä!)
    Disan skrev 2011-09-17 17:55:39 följande:
    Va? Vad hände?
    Gick för fort fram, var för öppen, svartsjuk med mera.
  • Anonym
    Anonym (blä!) skrev 2011-09-20 21:01:38 följande:
    Försök att få honom att ta det som en komplimang, att ju mer du tycker om honom desto svartsjukare blir du. Jag är inte alls svartsjuk om jag inte har känslor för killen. Min senaste kille lyckades jag få till att tänka att det var för att han var speciell.
  • Nyctophilia

Hur går det för er andra? Själv ska jag separera. :/ För jävla tufft har det varit, men tagit mig ur den värsta chocken.

• ModestyB

Jag äter antidepp sedan 3 veckor, inga utbrott eller destruktiviteter under den tiden. Tror det hjälper, men jag känner mig lite ihålig. Vi ska resa 5 månader med start 18/10, så jag har full snurr på livet som vanligt och hinner verkligen inte bråka med min man. Vår erfarenhet är att vi teamar upp och blir enade som av cement när vi reser så jag oroar mig inte för relationen, mer att barnen ska bli sjuka osv...

Fy så tråkigt att höra Dryas, jag tycker du verkar vara klok och sansad och jag tror du tar dig igenom detta med dig själv och din värdighet i behåll.

Jag har också bränt relationschanser genom att vara för öppen, svartsjuk och "på", men när det väl kommer till kritan så "uppför" jag mig när jag till 100% respekterar en man och det är män som inte tar skit och som från början satt ett ordentligt stopp för tendenserna jag visat-män som är tydliga och inte accepterar att jag erbjuder dem att mata sina egon med mina utbrott av svartsjuka, kontrollbehov osv. Tyvärr så finns det en del män som gärna leker leken från början, men när man vill sansa sig och lita på så drar dom sig undan. det har jag tolkat som att dom är ute på en egoresa jag ändå inte vill följa med på.

• Nyctophilia

Tack! Jag ska inte låta detta sänka mig utan ta mig stärkt ur det.
    Man är väl mest ledsen för sonens skull.

Jag behöver nog en stark man nästa gång som kan sätta gränserna direkt! Blivande exet var alldeles för snäll och sa inget förens flera år senare.

• Disan
    Anonym (blä!) skrev 2011-09-20 21:01:38 följande:
    Ja, det är alltid bra att lära sig att hålla tillbaka lite med sina känslor... Men du kanske lär dig av dina misstag?

De flesta verkar ha det tungt just nu... Hoppas att det löser sig för er alla på bästa sätt! Kärlek och krig är fan inte lätt, men förhoppningsvis vinner vi alla ändå. *flummar*
  • Nyctophilia

Usch ja, hoppas det ljusnar snart.

Och för att komplicera det ytterligare så är jag småförtjust i en jobbkollega....
    Men det får vara vid endast det just nu, man vet ju inte vad känslorna spelar en för spratt just nu.
    Men det har funnits nån attraktion sen länge.

• Anonym (n)

Jag och min sambo är på väg att separera- Jag har svårt att stå ut- inte hjälper färdigheterna när jag inte ens kan utföra dom! Jag tror att jag ända sedan i våras vetat att det här skulle hända- tyvärr

• Anonym (blä!)
    Anonym (n) skrev 2011-09-26 14:45:48 följande:
    Jag och min sambo är på väg att separera- Jag har svårt att stå ut- inte hjälper färdigheterna när jag inte ens kan utföra dom! Jag tror att jag ända sedan i våras vetat att det här skulle hända- tyvärr
    ja som mitt ex, han tycker jag har använt han som en avelsko men inte förstått det själv.
    hmm...
Svar på tråden Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?