• Anonym

Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?

Jag har länge känt att jag är annorlunda. Snubblade nyligen över lite info om borderline och känner igen mig i mycket. Nu är jag nyfiken på om det kan förklara mina relationsproblem också. Jag vet att borderline ofta innebär att man har svårt att avsluta relationer, men kanske känner någon igen sig i detta också.

Så fort jag får en relation så blir jag otroligt instabil. Mitt självförakt växer, jag målar upp en massa scenarion i mitt huvud om olika skäl till varför killen ska lämna mig till slut för jag inte är bra nog (dvs perfekt). Jag får ångest och flippar ut. Ju närmare killen kommre, desto mer ångest får jag. Antagligen för att det kommer göra mer ont den dagen han sticker ju närmare han stått mig. Det slutar ofta med att min ångest blir så outhärdlig när de kommer för nära att jag avslutar relationen. Efteråt känns det alltid befriande för att ångesten är borta. Det är så skönt att jag knappt tänker på att jag förlorat relationen.

Om det däremot handlar om en relation där vi inte kommer varandra nära av något skäl, då kämpar jag vidare och vägrar släppa taget även om jag märker att det inte fungerar och killen försöker dra sig ur. Jag blir helt desperat och gör allt för att hålla kvar honom, manipulerar, gråter, förhandlar. U name it.

Känner någon med borderline igen sig i detta?

• Svar på tråden Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?
  • Anonym (Har jag?)

& är verkligen ledsen över att höra hur ni mår just nu tjejer. .
    Disan: du är verkligen inte värdelös! Känns det jobbigt att ni bor ihop?

• Disan
    Anonym (en till) skrev 2011-08-19 11:25:11 följande:
    Hjälp och hjälp..... jag går på otaliga möten hos soc. Det är 2 olika familjebehandlare, det är min soctant, det är psyk, missbruksvården (har självmedicinerat i perioder med alkohol) och allt möjligt.

Men det händer liksom inte mer än så. Dem säger att jag ska få börja MBT - men jag vet inte när.

Ser hur min förra sambo skriver glada inlägg på facebook om allt kul dem gör hela tiden. Hela familjen, dvs hans barn, mitt barn och han själv. (men inte jag längre   )

Han lägger alltid upp bilder på min son (han är inte pappan) och det smärtar så sjukt mycket i mig.
    Känns som att dem klarar sig/mår bättre utan mig i sitt liv.
    Känns som att min son har det bättre utan mig och jag kan inte förstå det - vi som alltid har varit så otroligt tajta. Jag har varit ensamstående i nästan hela hans liv.

Känner att jag nog kommer ge upp snart - man orkar inte hur länge som helst. Dessutom känns det som att det är MITT fel att detta har hänt. Men jag har sökt hjälp i åratal - jag har gjort allt jag kunnat, men tyvärr inte lyckats.

Nu har jag inte fått träffa mitt barn på snart 2 månader........ soc sa för ca 1 månad sen att det är akut att umgänge kommer igång mellan mig och min son. Men som sagt - det händer inget mer.... bara massa j-vla möten. (sorry för ordvalet, men jag är så maktlös och frustrerad)
    Men kan din f d sambo verkligen neka dig att få träffa din son? Är han inte ens pappa till honom, om jag förstår det rätt? Kan du inte bara ringa f d sambon och säga att du vill ses en liten stund, kan räcka med en glass på en bänk i solen eller nåt? Jag har ju själv inte mina barn och jag vet hur det är att inte orka. Men vi ses när jag känner att det går bra och vet du, vi har det rätt bra nu för tiden! Ibland behöver man bara en spark i rumpan för att komma igång med umgänget igen. Eller är jag helt ute och cyklar?
  • Disan
    Anonym (Har jag?) skrev 2011-08-19 12:09:36 följande:
    & är verkligen ledsen över att höra hur ni mår just nu tjejer. .
    Disan: du är verkligen inte värdelös! Känns det jobbigt att ni bor ihop?
    Nej, det är skitmysigt! Faktiskt! Vi fungerar ju bra ihop och tjafsar aldrig om vem som skall göra vad så det är skönt. Men... Jag vill bara vara normal och det kan jag liksom inte vara Rynkar på näsan Jag vill acceptera mig själv och sluta hata så mycket, så som jag alltid har gjort. Hur fan kommer man dit? Känns som att det är bättre att sluta vara kär och leva ensam så bryr man sig inte lika mkt...
  • Anonym (Har jag?)

Har ni något tips på någon vettig sida med information man kan ge till pappan till bebis? Gärna någon sida som tar upp det vi pratar om här, - hur man är i en relation och rädlsan över att bli lämnad.

• Anonym (en till)
    Disan skrev 2011-08-19 12:13:23 följande:
    Nej, det är skitmysigt! Faktiskt! Vi fungerar ju bra ihop och tjafsar aldrig om vem som skall göra vad så det är skönt. Men... Jag vill bara vara normal och det kan jag liksom inte vara Rynkar på näsan Jag vill acceptera mig själv och sluta hata så mycket, så som jag alltid har gjort. Hur fan kommer man dit? Känns som att det är bättre att sluta vara kär och leva ensam så bryr man sig inte lika mkt...
    Ja, så känner jag ofta. Jag önskar jag vore mer känslokall så jag kunde glömma min exsambo och leva ensam och må bra.
  • Anonym (en till)
    Disan skrev 2011-08-19 12:11:35 följande:
    Men kan din f d sambo verkligen neka dig att få träffa din son? Är han inte ens pappa till honom, om jag förstår det rätt? Kan du inte bara ringa f d sambon och säga att du vill ses en liten stund, kan räcka med en glass på en bänk i solen eller nåt? Jag har ju själv inte mina barn och jag vet hur det är att inte orka. Men vi ses när jag känner att det går bra och vet du, vi har det rätt bra nu för tiden! Ibland behöver man bara en spark i rumpan för att komma igång med umgänget igen. Eller är jag helt ute och cyklar?
    Ja, för han har kopplat in soc för att slippa mig. Så nu är det soc som bestämmer om umgänge.

Soc är ju inte särskilt kompetenta så det blir nog inte något umgänge på några månader till. (år kanske, vem vet?)
  • Disan
    Anonym (en till) skrev 2011-08-19 12:59:55 följande:
    Ja, för han har kopplat in soc för att slippa mig. Så nu är det soc som bestämmer om umgänge.

Soc är ju inte särskilt kompetenta så det blir nog inte något umgänge på några månader till. (år kanske, vem vet?)
    Usch, det var tråkigt att höra... Jobbigt att han inte kan samarbeta då. Får man fråga hur det blev så där, om du blev aggressiv eller "bara" för deprimerad eller..?
    Anonym (en till) skrev 2011-08-19 12:57:42 följande:
    Ja, så känner jag ofta. Jag önskar jag vore mer känslokall så jag kunde glömma min exsambo och leva ensam och må bra.
    Wonderful world. Messade min kille imorse gällande en sak och har ff inte fått svar så nu misstänker jag självklart att han är jättearg och inte vill ha mig längre. Blir så ledsen...
    Anonym (Har jag?) skrev 2011-08-19 12:27:16 följande:
    Har ni något tips på någon vettig sida med information man kan ge till pappan till bebis? Gärna någon sida som tar upp det vi pratar om här, - hur man är i en relation och rädlsan över att bli lämnad.
    Tyvärr inte.
  • Disan

Bara för det så ringde jag min kille och ja, han är sur. Sur för att jag skjuter bort honom, eller som han själv sade 'Det känns som att du alltid trycker upp en stor lapp där det står Fuck off i ansiktet på mig'. Hoppsan... Vad då, jag visste först inte vad jag hade gjort för fel, sedan klagade han på att han inte vill få sms där det står att jag vill ta livet av mig, att jag vill att han skall skaffa en annan tjej eller rent av en älskarinna. Jag försökte försvara mig med att det är ju så det känns, men han tyckte inte om det ändå. Jag vet att han försöker att förstå, men det är så jäkla frustrerande att han inte gör det också.... Jag suger och han är värd bättre, det är ju så det är och han måste inse det!!

• Lilith Dark
    Disan skrev 2011-08-19 12:13:23 följande:
    Det finns bara ett sätt att komma dit tror jag, i alla fall som jag själv lyckats med: satans hårt arbete med sig själv dygnet runt, och samtal med kompetenta personer. Jag har äntligen accepterat mig själv, ser även mina styrkor och inte bara de svagheter jag behöver arbeta med. Och med bra hjälp arbetar jag med mig själv både med min samtalskontakt, men även hemma med de verktyg jag får av henne. Hade det inte varit för henne hade jag aldrig tagit mig igenom sista året som varit ett rent helvete med saker som hänt runt omkring mig konstant.
    LILITH - Sveriges mest menlösa blogg www.lilith.se
  • Disan
    Lilith Dark skrev 2011-08-19 14:11:08 följande:
    Det finns bara ett sätt att komma dit tror jag, i alla fall som jag själv lyckats med: satans hårt arbete med sig själv dygnet runt, och samtal med kompetenta personer. Jag har äntligen accepterat mig själv, ser även mina styrkor och inte bara de svagheter jag behöver arbeta med. Och med bra hjälp arbetar jag med mig själv både med min samtalskontakt, men även hemma med de verktyg jag får av henne. Hade det inte varit för henne hade jag aldrig tagit mig igenom sista året som varit ett rent helvete med saker som hänt runt omkring mig konstant.
    Mmm... Jag har ju en toppenbra psyk som jag har träffat sedan i våras, men hon skall sluta om några veckor och det ökar på mitt ångestpåslag ännu mera Rynkar på näsan Nu har man ju ingen aning om vad som väntar här näst.
Svar på tråden Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?