• Anonym

Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?

Jag har länge känt att jag är annorlunda. Snubblade nyligen över lite info om borderline och känner igen mig i mycket. Nu är jag nyfiken på om det kan förklara mina relationsproblem också. Jag vet att borderline ofta innebär att man har svårt att avsluta relationer, men kanske känner någon igen sig i detta också.

Så fort jag får en relation så blir jag otroligt instabil. Mitt självförakt växer, jag målar upp en massa scenarion i mitt huvud om olika skäl till varför killen ska lämna mig till slut för jag inte är bra nog (dvs perfekt). Jag får ångest och flippar ut. Ju närmare killen kommre, desto mer ångest får jag. Antagligen för att det kommer göra mer ont den dagen han sticker ju närmare han stått mig. Det slutar ofta med att min ångest blir så outhärdlig när de kommer för nära att jag avslutar relationen. Efteråt känns det alltid befriande för att ångesten är borta. Det är så skönt att jag knappt tänker på att jag förlorat relationen.

Om det däremot handlar om en relation där vi inte kommer varandra nära av något skäl, då kämpar jag vidare och vägrar släppa taget även om jag märker att det inte fungerar och killen försöker dra sig ur. Jag blir helt desperat och gör allt för att hålla kvar honom, manipulerar, gråter, förhandlar. U name it.

Känner någon med borderline igen sig i detta?

• Svar på tråden Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?
  • Anonym
    Mistelstein skrev 2011-08-31 16:16:55 följande:
    Njäää, inget vidare här. Det går åt en hel jävla massa sobril. Känner mig totalt handlingsförlamad till och från. Men på nåt sätt ska det väl gå...
    Sobril kan vara rent rävgift, men samtidigt kan det fungera som en livboja. Den håller en flytande tills man är stark nog att ta tag i verkligheten igen. Nu låter jag som en riktig missbrukare.
  • Nyctophilia

Jovisst är det ingen höjdare men den är behjälplig då det är som värst. Annars försöker jag syssellsätta mig för att slippa grubbla.
    I morgon har vi rådgivning, bäst att ta med en hel hushållsrulle med papper för jag kommer lipa som en sill!
    Vi har varit på rådgivning en gång förr men som nog inte gav så mkt då jag ej släppte fram mig själv utan gömde mig bakom en järnmask.... Och då tyckte jag inte det var jag som gjort några fel.

• Anonym
    Mistelstein skrev 2011-08-31 19:20:41 följande:
    Jovisst är det ingen höjdare men den är behjälplig då det är som värst. Annars försöker jag syssellsätta mig för att slippa grubbla.
    I morgon har vi rådgivning, bäst att ta med en hel hushållsrulle med papper för jag kommer lipa som en sill!
    Vi har varit på rådgivning en gång förr men som nog inte gav så mkt då jag ej släppte fram mig själv utan gömde mig bakom en järnmask.... Och då tyckte jag inte det var jag som gjort några fel.
    Jag tror det är bra att man gråter. Jag har själv haft svårt att gråta för att jag lätt blir avtrubbad, så det känns som man faktiskt bearbetar då.

Håller tummarna för att det går bra imorgon. Det kan vara bra för er att få höra varandras sidor med en terapeut som medlare så det inte går överstyr.
  • Nyctophilia

Det är ju främst jag som försatt oss i denna sits. Hur jag betett mig gentemot min man.
    Det är hemskt men förr kände jag att jag hade "rätten" att bestämma över vad han skulle göra eller inte och jag har varit riktigt manipulativ dessutom för att få min vilja igenom. :( Sårat honom så många gånger. Bannar mig själv för att jag varit ett sånt jävla svin! Eller att jag inte insåg långt tidigare!
    Han kanske aldrig får tillbaka sina känslor för mig mer eller våga lita på att jag faktiskt kan förändra mig.
    Fast han säger det att han ej är arg mer så tror jag nog att så många års undertryckta känslor måste ut och pratas om.
    Tänker på hur besviken och arg jag var och kanske är ännu att min pappa gav mig däng när jag var liten och kränkte mig med elaka ord... Vet ju precis hur sånt känns och ändå gör jag lika. :(

• Disan
    Mistelstein skrev 2011-08-31 20:50:27 följande:
    Det är ju främst jag som försatt oss i denna sits. Hur jag betett mig gentemot min man.
    Det är hemskt men förr kände jag att jag hade "rätten" att bestämma över vad han skulle göra eller inte och jag har varit riktigt manipulativ dessutom för att få min vilja igenom. :( Sårat honom så många gånger. Bannar mig själv för att jag varit ett sånt jävla svin! Eller att jag inte insåg långt tidigare!
    Han kanske aldrig får tillbaka sina känslor för mig mer eller våga lita på att jag faktiskt kan förändra mig.
    Fast han säger det att han ej är arg mer så tror jag nog att så många års undertryckta känslor måste ut och pratas om.
    Tänker på hur besviken och arg jag var och kanske är ännu att min pappa gav mig däng när jag var liten och kränkte mig med elaka ord... Vet ju precis hur sånt känns och ändå gör jag lika. :(
    Det är verkligen inte lätt att göra rätt alla gånger! Hoppas verkligen att det kommer att gå bra imorgon iaf, och försök att gråta!! Jag önskar att jag var bättre på det när jag går i terapi... Och fruktansvärt att din pappa slog dig, det är oförlåtligt.
    Anonym skrev 2011-08-31 11:50:20 följande:
    Hur är det själv DIsan?
    Det är väl rätt okej, faktiskt. Åker på semester på sön och det ser jag fram emot Älskar karlar (min karl) för tillfället, haha, men man vet aldrig när det vänder
  • Anonym (Jag)

Varför lär jag mig aldrig !
    Varje gång jag träffar någon ny så går jag in med 200% , och tror att denna gången, ja denna gången kommer det att hålla......sen går det en kort tid så skiter sig allt. Jag tror alltid gott om alla människor, jag lär mig aldrig! Trots att jag har blivit utnyttjad och sparkad på flertalet ggr. Litar alltid på alla till 110%  .

• Anonym (Har jag?)
    Mistelstein skrev 2011-08-31 19:20:41 följande:
    Hoppas det går bra för dig imorgon!
    Vi ska på rådgivning nästa onsdag.. jag känner mig nervös, min karl är inte alls bra på att öppna sig och prata. Jag hoppas vi inte bara kommer sitta tysta eller att bara jag och samtalsledaren pratar.

Jag har haft förvärkar i ett dygn nu.. På lördag ska jag äntligen flytta till egen lägenhet efter en månad på min mammas soffa, så jag hoppas verkligen bebis håller sig där inne tills nästa vecka. 
  • Anonym
    Anonym (Jag) skrev 2011-08-31 22:24:57 följande:
    Varför lär jag mig aldrig !
    Varje gång jag träffar någon ny så går jag in med 200% , och tror att denna gången, ja denna gången kommer det att hålla......sen går det en kort tid så skiter sig allt. Jag tror alltid gott om alla människor, jag lär mig aldrig! Trots att jag har blivit utnyttjad och sparkad på flertalet ggr. Litar alltid på alla till 110%  .
    Jag väljer att se det som ett bra personlighetsdrag. Du är seriös, tror gott om folk (vilket man ofta brukar göra när man själv har goda intentioner. Man har svårt att förstå hur andra kan utnyttja en då man själv aldrig medvetet gör det mot andra). Du är en bra person, men du måste lära dig att alla andra inte alltid är det. Har själv gjort samma sak typ varje gång. det går max 2 månader innan det spricker.
  • Anonym (blä!)

Tjejer, hjälp mig!

Det är mindre än en månad sen han drog, nu fick jag nys om att en kille jag tidigare funnit som pojkvänsmaterial är singel och vill ha MIG.
    Jag har träffat honom ett par gånger, fjärilarna finns där.
    Hur vet jag om de är äkta??? Ska jag ta chansen eller strunta i det? Vad skulle ni tänka? Vad skulle alla andra tänka?!
    HJÄLP!

• Anonym
    Anonym (blä!) skrev 2011-09-02 02:06:55 följande:
    Tjejer, hjälp mig!

Det är mindre än en månad sen han drog, nu fick jag nys om att en kille jag tidigare funnit som pojkvänsmaterial är singel och vill ha MIG.
    Jag har träffat honom ett par gånger, fjärilarna finns där.
    Hur vet jag om de är äkta??? Ska jag ta chansen eller strunta i det? Vad skulle ni tänka? Vad skulle alla andra tänka?!
    HJÄLP!
    Klart du ska satsa om han behandlat dig bra. Vem bryr sig vad andra ska tänka! Det är ditt liv. Folk har fullt upp med sitt eget och lägger inte så mycket tid på att fundera över andras.
Svar på tråden Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?