• Anonym

Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?

Jag har länge känt att jag är annorlunda. Snubblade nyligen över lite info om borderline och känner igen mig i mycket. Nu är jag nyfiken på om det kan förklara mina relationsproblem också. Jag vet att borderline ofta innebär att man har svårt att avsluta relationer, men kanske känner någon igen sig i detta också.

Så fort jag får en relation så blir jag otroligt instabil. Mitt självförakt växer, jag målar upp en massa scenarion i mitt huvud om olika skäl till varför killen ska lämna mig till slut för jag inte är bra nog (dvs perfekt). Jag får ångest och flippar ut. Ju närmare killen kommre, desto mer ångest får jag. Antagligen för att det kommer göra mer ont den dagen han sticker ju närmare han stått mig. Det slutar ofta med att min ångest blir så outhärdlig när de kommer för nära att jag avslutar relationen. Efteråt känns det alltid befriande för att ångesten är borta. Det är så skönt att jag knappt tänker på att jag förlorat relationen.

Om det däremot handlar om en relation där vi inte kommer varandra nära av något skäl, då kämpar jag vidare och vägrar släppa taget även om jag märker att det inte fungerar och killen försöker dra sig ur. Jag blir helt desperat och gör allt för att hålla kvar honom, manipulerar, gråter, förhandlar. U name it.

Känner någon med borderline igen sig i detta?

• Svar på tråden Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?
  • Disan

Jag gjorde det, jag ringde till min psykolog bara för att säga att jag mår dåligt!! Helt otroligt!! (Men hade ju lovat pojkvännen.) Jag började gråta redan innan jag hade börjat prata om varför jag ringde, hann bara säga mitt namn innan de kom. Bra att det är lättare att gråta via telefon än irl... Vet dock inte om jag skall känna mig stolt eller pinsam som ringde och störde henne...

Dryas: Hur går det för dig idag då?

• Nyctophilia

Har bokat f-rådgivning med tid nästa vecka(privat). Sen får vi se, men mår inget vidare alls. :(

• Disan
    Mistelstein skrev 2011-08-25 16:11:42 följande:
    Har bokat f-rådgivning med tid nästa vecka(privat). Sen får vi se, men mår inget vidare alls. :(
    Har du ngn som kan avlasta dig då, eller som kan lyssna eller få dig att tänka på annat?
  • Disan

Dryas: Skönt att du har jobbet iaf! Jag gillar oftast att gå till jobbet när jag mår dåligt eftersom jag kan distrahera mig där, även om jag inte jobbar så hårt.

• Anonym
    Disan skrev 2011-08-31 11:45:12 följande:
    Hur går det för er alla?
    Lever iallafall. Hatar män för tillfället men annars ok!
  • Anonym

Hur är det själv DIsan?

• Nyctophilia

Njäää, inget vidare här. Det går åt en hel jävla massa sobril. Känner mig totalt handlingsförlamad till och från. Men på nåt sätt ska det väl gå...

Svar på tråden Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?