• Anonym

Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?

Jag har länge känt att jag är annorlunda. Snubblade nyligen över lite info om borderline och känner igen mig i mycket. Nu är jag nyfiken på om det kan förklara mina relationsproblem också. Jag vet att borderline ofta innebär att man har svårt att avsluta relationer, men kanske känner någon igen sig i detta också.

Så fort jag får en relation så blir jag otroligt instabil. Mitt självförakt växer, jag målar upp en massa scenarion i mitt huvud om olika skäl till varför killen ska lämna mig till slut för jag inte är bra nog (dvs perfekt). Jag får ångest och flippar ut. Ju närmare killen kommre, desto mer ångest får jag. Antagligen för att det kommer göra mer ont den dagen han sticker ju närmare han stått mig. Det slutar ofta med att min ångest blir så outhärdlig när de kommer för nära att jag avslutar relationen. Efteråt känns det alltid befriande för att ångesten är borta. Det är så skönt att jag knappt tänker på att jag förlorat relationen.

Om det däremot handlar om en relation där vi inte kommer varandra nära av något skäl, då kämpar jag vidare och vägrar släppa taget även om jag märker att det inte fungerar och killen försöker dra sig ur. Jag blir helt desperat och gör allt för att hålla kvar honom, manipulerar, gråter, förhandlar. U name it.

Känner någon med borderline igen sig i detta?

• Svar på tråden Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?
  • Anonym
    Disan skrev 2011-09-03 16:36:56 följande:
    Killar brukar säga till mig att de gillar att jag vågar prata öppet om allt, säger det jag tänker på (inklusive konstiga seexuella saker/ämnen) samt vågar massa knasigheter i sängen
    That would do it!
  • AnnCharlotte86

Jag är rejält osäker i relationer, p.g.a min Borderline. Senaste killen jag hade/har försöker ju hela tiden få mig att släppa in honom. Och jag vågar inte! Han vet att jag har Borderline & dessutom gått igenom massa skit som inte gjort mitt psyktillstånd bättre.

Och jag släppte in honom lite, han blev rädd för vad som fanns i mitt huvud. Jag berättade om alla tankar, alla "måsten" jag kände för att verka perfekt. Jag trodde då direkt att han skulle lämna mig med ett dammoln efter sig! Men icke...Han bara höll om mig & fick mig att berätta exakt hur jag mådde.

Nu gjorde han dock slut, p.g.a problem med sitt ex. Men vi börjar sakta reparera allt vi hade, och jag håller inte käft längre. Om jag mår dåligt, så säger jag det. Han stöttar, han tröstar, han tar hand om mig 

• Anonym
    AnnCharlotte86 skrev 2011-09-15 11:01:49 följande:
    Jag är rejält osäker i relationer, p.g.a min Borderline. Senaste killen jag hade/har försöker ju hela tiden få mig att släppa in honom. Och jag vågar inte! Han vet att jag har Borderline & dessutom gått igenom massa skit som inte gjort mitt psyktillstånd bättre.

Och jag släppte in honom lite, han blev rädd för vad som fanns i mitt huvud. Jag berättade om alla tankar, alla "måsten" jag kände för att verka perfekt. Jag trodde då direkt att han skulle lämna mig med ett dammoln efter sig! Men icke...Han bara höll om mig & fick mig att berätta exakt hur jag mådde.

Nu gjorde han dock slut, p.g.a problem med sitt ex. Men vi börjar sakta reparera allt vi hade, och jag håller inte käft längre. Om jag mår dåligt, så säger jag det. Han stöttar, han tröstar, han tar hand om mig 
    Ibland tror jag att vi är FÖR öppna. Jag måste tvunget berätta om ALLT som finns i mina tankar. Tydligen fungerar inte normala så har jag fått höra när jag krävt att de skulle göra samma sak.
  • AnnCharlotte86
    Anonym skrev 2011-09-15 14:29:29 följande:
    Ibland tror jag att vi är FÖR öppna. Jag måste tvunget berätta om ALLT som finns i mina tankar. Tydligen fungerar inte normala så har jag fått höra när jag krävt att de skulle göra samma sak.
    Jag får mer kritik av min pojk att jag inte är öppen nog. Men jag har lärt mig, den hårda vägen, att det inte blir bättre av att säga vad jag känner. Har ju haft Borderline sen barndomen, men fick diagnosen först när jag var 23(jag är 25 nu). Så med facit i hand, så har jag fått förklaring på varför jag satt mig själv i vissa situationer under mitt liv!
  • Anonym (n)
    Anonym (oxå BL) skrev 2011-09-02 22:34:12 följande:
    jag känner igen mig och har bara ett råd, ta kontakt med psykiatriska mottagningen där ni bor och be att få börja i en DBT grupp, det är en speciell behandlig för borderline personer som tar med alla olika dimensioner av ens liv och man jobbar med dessa under ca 2 år i öppenvården.
    Har själv gått detta behandlingsprogram och det hjälper oerhört!! Men en liten varning man måste själv göra jobbet, dvs att lära sig att tänka och handla annorlunda än man brukar och jobba på en bättre självbild.

En liten varning:
    Det tar TID är JOBBIGT och SVÅRT, men det är värt det och man får bra STÖD av dessa speciallister inom området.
    Dbt finns på många ställen i landet, googla och läs innan ni tar kontakt.

Hoppas det kan var till någons hjälp :)

Jag har påbörjat detta - och det är verkligen ett kraftfullt hjälpmedel. Ett sätt att lära sig att leva.

MEN

Något har hänt. jag KAN INTE längre. Gör inga läxor, uteblir (vilket man inte får) och är motvillig när jag väl är där. Så här har det varit sedan sommaren.

Vet att det började med att den ena terapeuten "klagade" på att om man gjorde en viss färdighet för mycket så blev det också livskvalitestörande. och jag, jag kan ju inte ta att folk klagar eller säger att jag gör fel. Och nej, jag gjorde inte fel. Jag provade allting som fanns i materialet, men beskrev vad jag funnnit fungerade "allmänt" bäst. Men jag fattar inte varför jag fick skäll???

Sedan kunde jag inte längre använda färdigheterna - för dom sagt att jag gjorde fel (=jag är fel). Det var precis innan sommaren. Så jag kunde inte rätta till det.

När hösten kom så var jag i jättedåligt skick. Också för att jag spelat bort ½ mille och känt mig dålig hela sommaren, värdelös, och heller inte kan säga detta till ngn. Så arg, frustrerad och förhållandet funkade inte - och bestämmer mig för att ta en paus från sambon. Efter det så funkar ingenting.

Jag hör själv hur rörigt detta blev. Liksom att jag måste skriva fort för att få det sagt.

Jag har slutat prata med alla människor -idag fick jag höra att om jag inte fortsatte DBT:n så tyckte sambon vi skulle göra slut. Kul alltså. Han sade också att det kändes som att jag gett upp -och det har jag faktiskt gjort. Slow suicide- bara inte gör nått alls....

Vad ville jag med detta? jag väntar på att ngt skall hända som får mig att må bra igen... Väntar                    
  • Anonym (blä!)

Som vanligt förstör jag för mig själv.
    Jag skrämde iväg honom.
    Suck.
    Jag vill vara normal!

• Anonym (xxx)
    Anonym (blä!) skrev 2011-09-03 15:07:14 följande:
    Jo, jag glömmer människor men inte de mig, han kom ihåg mig efter 4 år och kontaktade mig

marilyn monroe ska ju ha varit borderlinare
  • Disan
    Anonym skrev 2011-09-15 14:29:29 följande:
    Haha, jag får ofta klagomål på att jag säger allt jag tänker på
  • Disan
    Anonym (blä!) skrev 2011-09-15 22:05:05 följande:
    Som vanligt förstör jag för mig själv.
    Jag skrämde iväg honom.
    Suck.
    Jag vill vara normal!
    Va? Vad hände?
Svar på tråden Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?