• Anonym

Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?

Jag har länge känt att jag är annorlunda. Snubblade nyligen över lite info om borderline och känner igen mig i mycket. Nu är jag nyfiken på om det kan förklara mina relationsproblem också. Jag vet att borderline ofta innebär att man har svårt att avsluta relationer, men kanske känner någon igen sig i detta också.

Så fort jag får en relation så blir jag otroligt instabil. Mitt självförakt växer, jag målar upp en massa scenarion i mitt huvud om olika skäl till varför killen ska lämna mig till slut för jag inte är bra nog (dvs perfekt). Jag får ångest och flippar ut. Ju närmare killen kommre, desto mer ångest får jag. Antagligen för att det kommer göra mer ont den dagen han sticker ju närmare han stått mig. Det slutar ofta med att min ångest blir så outhärdlig när de kommer för nära att jag avslutar relationen. Efteråt känns det alltid befriande för att ångesten är borta. Det är så skönt att jag knappt tänker på att jag förlorat relationen.

Om det däremot handlar om en relation där vi inte kommer varandra nära av något skäl, då kämpar jag vidare och vägrar släppa taget även om jag märker att det inte fungerar och killen försöker dra sig ur. Jag blir helt desperat och gör allt för att hålla kvar honom, manipulerar, gråter, förhandlar. U name it.

Känner någon med borderline igen sig i detta?

• Svar på tråden Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?
  • Anonym (n)
    Anonym skrev 2011-10-15 14:31:24 följande:
    Dum fråga kanske, men om man ska acceptera känslostormarna, hur hjälper det en med att inte agera efter dessa känslor? Blir det automatiskt lättare pga acceptansen?

Om man försöker undvika det man känner, eller försöker tom mota bort det -(och det är per se omöljligt) så kommer all energi gå åt att fösöka detta. Det är dessutom så att lidandet uppstår när vi inte vill känna det vi känner - sorg är ju smärta, men att undertrycka sorgen leder till lidande. Det du inte vill skall drabba dig (t ex sorg, skam) kommer att drabba dig med full kraft om du inte accepterar känslan.

Man kan uttrycka acceptansen som att man är beredd att ta emot sig själv precis som man är, med alla tankar känslor minnen impulser osv. Om man intar en accepterande förhållning ökar chanserna för att få en förändring till stånd. Det är inte lätt att accpetera sig själv med allt vad det innebär, men det finns ju vinster med det. Istället för att försöka mota bort hemska minnen eller ge efter för destruktiva impulser kan man notera att de finns där, man kan vara här och nu och göra det man ville och behöver. 

Fascinerande är att acceptans är en antingen eller grej - man kan inte göra det litet grann, typ jag kan känna sorgen bara det inte gör för ont Ja eller nej -inget annat. Däremot kan man sätta en tidsgräns för hur länge man låter känslan komma, och så behöver man ju inte försöka sig på den svåraste känslan på en gång. 

Det blev lite kortfattat, för på något sätt är det så svårt att beskriva vad acceptansen är. Jag hoppas att du fick svar på din fråga, annars kan jag kanske förklara ngn specifik sak. :)      
  • Anonym
    Anonym (n) skrev 2011-10-15 14:51:37 följande:
    Om man försöker undvika det man känner, eller försöker tom mota bort det -(och det är per se omöljligt) så kommer all energi gå åt att fösöka detta. Det är dessutom så att lidandet uppstår när vi inte vill känna det vi känner - sorg är ju smärta, men att undertrycka sorgen leder till lidande. Det du inte vill skall drabba dig (t ex sorg, skam) kommer att drabba dig med full kraft om du inte accepterar känslan.

Man kan uttrycka acceptansen som att man är beredd att ta emot sig själv precis som man är, med alla tankar känslor minnen impulser osv. Om man intar en accepterande förhållning ökar chanserna för att få en förändring till stånd. Det är inte lätt att accpetera sig själv med allt vad det innebär, men det finns ju vinster med det. Istället för att försöka mota bort hemska minnen eller ge efter för destruktiva impulser kan man notera att de finns där, man kan vara här och nu och göra det man ville och behöver. 

Fascinerande är att acceptans är en antingen eller grej - man kan inte göra det litet grann, typ jag kan känna sorgen bara det inte gör för ont Ja eller nej -inget annat. Däremot kan man sätta en tidsgräns för hur länge man låter känslan komma, och så behöver man ju inte försöka sig på den svåraste känslan på en gång. 

Det blev lite kortfattat, för på något sätt är det så svårt att beskriva vad acceptansen är. Jag hoppas att du fick svar på din fråga, annars kan jag kanske förklara ngn specifik sak. :)      

Tack, det var ett jättebra svar. Jag har problem med att jag förtränger känslor, så ibland känns det som att jag tvingar mig själv i att möta en specifik känsla bara för inte bli totalt avstäng och sen bara stå där med explosiva känslor. Men det tar nog sin lilla tid. Jag vill så gärna kunna känna sorg t.ex, men det är en sådan sak som jag har tappat bort. Så nu tar jag en stund då och då, tittar på foton på personen jag förlorat och bara fokuserar på denna en stund. Och då kan det komma känslor i den stunden och det kan bli jättejobbigt. Jag tror det är så jag måste göra för jag har så mycket lagrat, och fortsätter att lagra mer och mer.
  • Anonym (n)
    Anonym skrev 2011-10-15 17:23:29 följande:

Tack, det var ett jättebra svar. Jag har problem med att jag förtränger känslor, så ibland känns det som att jag tvingar mig själv i att möta en specifik känsla bara för inte bli totalt avstäng och sen bara stå där med explosiva känslor. Men det tar nog sin lilla tid. Jag vill så gärna kunna känna sorg t.ex, men det är en sådan sak som jag har tappat bort. Så nu tar jag en stund då och då, tittar på foton på personen jag förlorat och bara fokuserar på denna en stund. Och då kan det komma känslor i den stunden och det kan bli jättejobbigt. Jag tror det är så jag måste göra för jag har så mycket lagrat, och fortsätter att lagra mer och mer.

Du har precis förstått hur jag menar. Jag kunde t ex tidigare inte känna skam. Och det är fortfarande svårt för mig. Hela mitt inre protesterar. Då får man vid vissa givna tillfället utsätta sig för denna känsla helt och hållet, inte hur länge som helst men en liten stund.
  • Anonym

Jag börjar tappa kontrollen igen....

En kille som jag känt i flera år har alltid haft lite av en crush på mig. Han har aldrig sagt det rakt ut, men det har varit tydligt. Han har förmodligen inte vågat säga det eftersom jag alltid sagt till honom att jag aldrig någon skulle släppa in en kille i mitt liv igen osv. Men vi har alltid connectat och han säger att jag är den enda han träffat som han kan prata med på det sättet som han behöver (dvs djupa samtal). Och jag känner lite samma sak inför honom. Och jag tyckte han var riktigt het första gången jag träffade honom också.

Nu har vi börjat prata mycket igen och han har börjat säga jättefina saker till mig. Att jag är en bra människa, att jag förtjänar kärlek, att jag är värdig osv. Allt sånt som jag själv inte håller med om. Han vet om mitt förflutna med destruktiva relationer och han dömer inte mig. Istället säger han att det gör att jag förtjänar ännu mer kärlek och respekt som kompensation. Han peppar mig verkligen och är superfin mot mig. Och som vanligt sätter detta igång ett rent kaos inom mig.

Dels så blir jag deprimerad pga hans ord eftersom jag inte alls känner igen mig i det han säger om mig. Jag är så rädd att han ska se den jag egentligen är och inte längre se mig som en så bra tjej som han gör nu. Och tanken på att ens ge honom en chans och dejta får mig att gråta. När man haft flera misslyckade relationer bakom sig så inser man hur svårt det är att faktiskt få en relation att hålla. Och jag klarar inte en till relation som går i kras.

På ett sätt så vill jag bli behandlad som en prinsessa, men samtidigt får det mig att må så otroligt dåligt. Det låter kanske överdrivet, men det väcker mitt självhat så till den grad att jag tänker att jag lika gärna kan dö för att jag är så värdelös. Att det blir pinsamt när alla andra också får veta det. När jag inte har någon kille alls i mitt liv så tänker jag inte alls på det sättet.

Killen vet att jag fungerar på detta sättet, och det är väl därför han försöker lyfta mitt ego. Han säger att han är väldigt fascinerad av mitt sätt att tänka och fungera (alltså det typiska borderlineagerandet), och han frågar alltid jättemycket om det för han vill verkligen förstå. En riktigt bra kille som jag egentligen passar jättebra med, men mitt psyke klarar inte det. Jag känner mig så himla psykiskt störd... Vid en relation som jag ändå stod ut med i 6 månader, slutade med en psykos pga den psykiska pressen det blev på mig med alla negativa känslor. Jag är nog ett hopplöst fall..

• Anonym
    Anonym (n) skrev 2011-10-20 17:59:38 följande:
    Hur går det med relationen ts?
    Slutade höra av mig och undvek honom istället. Jag kunde verkligen inte andas... Det känns bättre nu när jag är "fri".
  • Anonym (har jag?)

Ville testa om man verkligen är anonym med mobilen haha. Jag studerar och Mannen jobbar kvällar ofta, så jag passar barnet. Vilket gjort att jag är oerhört trött och ensam. Han är så underbar och snäll och mysigt. Men Han är inte hemma med mig på kvällarna utan jobbar skift. Eftersom jag är som jag är, har jag börjat snegla på andra. Och jag vet att om Han gjort det hade jag blivit galen. Men när jag gör det är det ok. Jag fantiserar om hur det skulle vara att bli ihop med någon annan, jag nästan söker kontakt med dem. Vilket skrämmer mig eftersom jag avskyr,hatar otrohet. Varför letar jag efter andra när jag har en så fin kille hemma? HAn berättar hur galen Han är i mig, men jag förstår inte varför Han är det. Jag har Tom en crush på en klasskamrat men har inte sagt eller viSat något. Känner mig så ful och oattrraktiv bara för att jag automatiskt inte får någon uppmärksamhet av vissa män. Vill ha det! Fan vad jobbigt. Hjälp???!

• Anonym (Har jag?)

Vad många som har samma anonym-namn här, dumt att man inte kan byta.
    Det är iaf jag som var gravid och bråkade massa med min kille, som sedan visade sig var otrogen.
    Vår dotter är nu sju veckor (och helt underbar). Sen hon föddes har pappan bott hos mig (jag har egen lya nu, slaggade hos min mamma sist jag skrev tror jag?) för att kunna hjälpa till och så. Tre dagar efter hennes födelse bröt jag ihop och bad honom gråtandes att kämpa en sista gång. Han blev chockad då jag fram tilldess mest uttryckt hur mycket jag hatade honom för vad han gjort, började gråta han också och sen dess försöker vi verkligen. Jag försöker behärska mitt humör och hitills går det rätt bra. Det är bara en sak som förstör mig gång på gång, - jag vill bara lägga mig ner och gråta i tusen år när jag tänker på vad som hänt. Vi har det hur bra som helst i nuet, han är så fin mot både barnet och mig. Men jag kan ändå inte låta bli att tänka på allt hemskt, hur ont det gjorde (& gör). Jag vet inte hur jag ska komma över det. Har ni varit med om att ha otrogen partner? Vad gör man?
    Jag har viss förståelse för vad som hände, jag förstår att jag inte visade mina bästa sidor, och gav honom mycket skit. Den andra tjejen dyrkar marken han går på. Men jag har så himla svårt att förlåta ändå. Baaah. Ångest!! Jag försöker att inte visa det för honom för ofta heller, för han skäms och mår dåligt över vad han gjort och tycker det är jobbigt att prata om det. Men jag vet inte vad som är bäst, - att älta tills man känner sig färdig eller bara försöka blunda och gå vidare?

• Anonym (Har jag?)
    Anonym (har jag?) skrev 2011-10-20 21:28:06 följande:
    Ville testa om man verkligen är anonym med mobilen haha. Jag studerar och Mannen jobbar kvällar ofta, så jag passar barnet. Vilket gjort att jag är oerhört trött och ensam. Han är så underbar och snäll och mysigt. Men Han är inte hemma med mig på kvällarna utan jobbar skift. Eftersom jag är som jag är, har jag börjat snegla på andra. Och jag vet att om Han gjort det hade jag blivit galen. Men när jag gör det är det ok. Jag fantiserar om hur det skulle vara att bli ihop med någon annan, jag nästan söker kontakt med dem. Vilket skrämmer mig eftersom jag avskyr,hatar otrohet. Varför letar jag efter andra när jag har en så fin kille hemma? HAn berättar hur galen Han är i mig, men jag förstår inte varför Han är det. Jag har Tom en crush på en klasskamrat men har inte sagt eller viSat något. Känner mig så ful och oattrraktiv bara för att jag automatiskt inte får någon uppmärksamhet av vissa män. Vill ha det! Fan vad jobbigt. Hjälp???!
    Vill inte låta brysk, - men mitt enda råd är "skärp dig". Vill du ha mannen som finns hemma så tänk på hur bra han är och hur lycklig du är som har honom. Om inte, gör slut och gå vidare.
Svar på tråden Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?