• Anonym

Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?

Jag har länge känt att jag är annorlunda. Snubblade nyligen över lite info om borderline och känner igen mig i mycket. Nu är jag nyfiken på om det kan förklara mina relationsproblem också. Jag vet att borderline ofta innebär att man har svårt att avsluta relationer, men kanske känner någon igen sig i detta också.

Så fort jag får en relation så blir jag otroligt instabil. Mitt självförakt växer, jag målar upp en massa scenarion i mitt huvud om olika skäl till varför killen ska lämna mig till slut för jag inte är bra nog (dvs perfekt). Jag får ångest och flippar ut. Ju närmare killen kommre, desto mer ångest får jag. Antagligen för att det kommer göra mer ont den dagen han sticker ju närmare han stått mig. Det slutar ofta med att min ångest blir så outhärdlig när de kommer för nära att jag avslutar relationen. Efteråt känns det alltid befriande för att ångesten är borta. Det är så skönt att jag knappt tänker på att jag förlorat relationen.

Om det däremot handlar om en relation där vi inte kommer varandra nära av något skäl, då kämpar jag vidare och vägrar släppa taget även om jag märker att det inte fungerar och killen försöker dra sig ur. Jag blir helt desperat och gör allt för att hålla kvar honom, manipulerar, gråter, förhandlar. U name it.

Känner någon med borderline igen sig i detta?

• Svar på tråden Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?
  • Nyctophilia

Nu efter separationen har jag verkligen känt av borderlinen, slängde mig in i nått nytt och engagerade mig alldeles för mycket och det blev plattfall när jag blev dissad! :/
    Måste verkligen lära mig ta det lugnt och finna ro i mig själv, hur man nu gör det!?
    Men tyckte verkligen om den killen.
    Kommer vara livrädd framöver att dejta på nytt!!!!

• ModestyB
    Mistelstein skrev 2011-12-06 10:38:00 följande:
    Nu efter separationen har jag verkligen känt av borderlinen, slängde mig in i nått nytt och engagerade mig alldeles för mycket och det blev plattfall när jag blev dissad! :/
    Måste verkligen lära mig ta det lugnt och finna ro i mig själv, hur man nu gör det!?
    Men tyckte verkligen om den killen.
    Kommer vara livrädd framöver att dejta på nytt!!!!
    Jag tror det är en vanlig företeelse som inte har med borderline att göra, att man flyr in i något nytt och "kaosar till det" när verkligheten är jobbig. Däremot så har säkert det platta fallet och svårigheterna att hantera känslorna med borderline att göra. Det är ju skitjobbigt att separera. Många av de känslorna är säkert överflyttade till den här nya killen.

Klart du vågar data! Övningen kanske får vara att du inte kastar dig in i något nytt förhållande =)
  • Nyctophilia

Ja det har du förvisso rätt i! Men ja mycket svårare att hantera besvikelsen efteråt.
    Men man lär väl av sina misstag! Nu aktar jag mig för att involvera mig för mycket till en början.

• Anonym (en till)

Jag var just på utredning för borderline, men de vill "akta sig" för att säga att man har diagnosen borderline. Så jag vete fan. Jag tycker jag har typ 8/10 kriterier mycket uttalat, men det känns som att läkarna är ganska ytliga. Om man verkar vara en normalt fungerande person då man kommer in, säger de att de aktar sig. Spelar ingen roll att jag berättar att jag natten innan ville ta livet av mig (och var på god väg). Men nu har jag i alla fall lovats nån slags terapeut. Medicin säger de inte funkar...

• ModestyB
    Anonym (en till) skrev 2011-12-11 14:57:31 följande:
    Jag var just på utredning för borderline, men de vill "akta sig" för att säga att man har diagnosen borderline. Så jag vete fan. Jag tycker jag har typ 8/10 kriterier mycket uttalat, men det känns som att läkarna är ganska ytliga. Om man verkar vara en normalt fungerande person då man kommer in, säger de att de aktar sig. Spelar ingen roll att jag berättar att jag natten innan ville ta livet av mig (och var på god väg). Men nu har jag i alla fall lovats nån slags terapeut. Medicin säger de inte funkar...
    Om dom inte är säkra på att du har just borderline så kan dom inte utesluta att medicin fungerar. Det finns även borderlineare som är hjälpta av medicin.Stå på dig!!

Att dom är försiktiga med att diagnosticera med just borderline var att det var så inne, att många felbehandlades. En god vän till mig, som har ganska mycket insikt, har berättat att forskningen visat att borderline är på väg att fasas ut helt som diagnos, eftersom det egentligen oftast handlar om ADHD, där kvinnor reagerar annorlunda än män, med stört känslomönster, skadebeteende och annat "borderlineigt". Jag tror på henne.
  • Anonym (en till)
    ModestyB skrev 2011-12-11 15:03:32 följande:
    Om dom inte är säkra på att du har just borderline så kan dom inte utesluta att medicin fungerar. Det finns även borderlineare som är hjälpta av medicin.Stå på dig!!

Att dom är försiktiga med att diagnosticera med just borderline var att det var så inne, att många felbehandlades. En god vän till mig, som har ganska mycket insikt, har berättat att forskningen visat att borderline är på väg att fasas ut helt som diagnos, eftersom det egentligen oftast handlar om ADHD, där kvinnor reagerar annorlunda än män, med stört känslomönster, skadebeteende och annat "borderlineigt". Jag tror på henne.
    Intressant! Har du några länkar möjligtvis?
    Vet att "Min" läkare sa att jag inte hade några som helst tendenser till ADHD, varför han inte ville medicinera. Han sa att borderline i kombination med ADHD gavs humörreglerande mediciner. Själv vet jag knappt vad ADHD är. Ska googla lite.
  • Anonym (Kim)

Jasså? men är man då helt säker på att borderline öht inte finns? Är det istället adhd, eller är det personer med adhd i botten som sedan utvecklar Borderline?

Jag som inte har adhd som diagnos (men självfallet har jag många tendenser. är väldigt lugn på ytan dock) utan känner mig som ett typexemplar av borderline undrar ju vad man då ska hitta på för stämpel på mig...
  • ModestyB

Nej, man vet ju egentligen ingenting, men man vet skrämmande lite om Borderline också. Har inga länkar. Det kan ju vara värt att veta att män och kvinnor inte fungerar påsamma sätt vid samma diagnoser av kliniska sjukdomar och att det rimligen också kunde vara gällande de psykiska... Känns som att kriterierna ofta är satta utifrån män...

• Anonym

Jag tycker nästan det är fler likheter mellan borderline och bipoläritet än borderline och ADHD.
  • ModestyB

En bipolär person "kan" inte svänga med så täta intervaller. Sedan så brukar en pol vara den dominerande under längre perioder. Alternativt så har man bara en av polerna.

Svar på tråden Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?