• Anonym

Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?

Jag har länge känt att jag är annorlunda. Snubblade nyligen över lite info om borderline och känner igen mig i mycket. Nu är jag nyfiken på om det kan förklara mina relationsproblem också. Jag vet att borderline ofta innebär att man har svårt att avsluta relationer, men kanske känner någon igen sig i detta också.

Så fort jag får en relation så blir jag otroligt instabil. Mitt självförakt växer, jag målar upp en massa scenarion i mitt huvud om olika skäl till varför killen ska lämna mig till slut för jag inte är bra nog (dvs perfekt). Jag får ångest och flippar ut. Ju närmare killen kommre, desto mer ångest får jag. Antagligen för att det kommer göra mer ont den dagen han sticker ju närmare han stått mig. Det slutar ofta med att min ångest blir så outhärdlig när de kommer för nära att jag avslutar relationen. Efteråt känns det alltid befriande för att ångesten är borta. Det är så skönt att jag knappt tänker på att jag förlorat relationen.

Om det däremot handlar om en relation där vi inte kommer varandra nära av något skäl, då kämpar jag vidare och vägrar släppa taget även om jag märker att det inte fungerar och killen försöker dra sig ur. Jag blir helt desperat och gör allt för att hålla kvar honom, manipulerar, gråter, förhandlar. U name it.

Känner någon med borderline igen sig i detta?

• Svar på tråden Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?
  • Anonym (en till)

Ta det för vad det är, men nu gjorde jag ett ARS-test, 6 + 12 frågor, www.hcp.med.harvard.edu/ncs/asrs.php
    under svenska länken. Jag har inte alls de där koncentrationssvårigheterna som det verkar vara vad ADHD går ut på. Jag fick 2 av 18. Så jag vet inte riktigt vad likheten skulle vara med borderline.
    Som jag är, är det att jag blir djuuuuuuupt förtvivlad för saker som kanske inte är så stora för andra, är dödsrädd för att bli övergiven, tänker mycket svart-vitt, antingen himmel eller helvete. Men jag är inte rastlös, har svårt att fokusera eller så. Jag har arbetat som koordinator inom ganska komplicerade processer där det skulle vara omöjligt att inte kunna samordna, slutföra eller vara noggrann...för mig är det det privata som havererar. Nära relationer.
    Och att jag låter dem gå för långt, ta över för mycket. Kan inte slita mig från att reda ut en sak. Får djup ångest ganska ofta, men den går den över, vet inte varför. Är inte heller handlingsförlamad, som man tydligen ska vara vid depression. Känner inte igen mig om dom frågar: "men går du upp på morgonen?" Ja, det gör jag.
    Men förklara att jag alltid, i ett förhållande, blir livrädd för att överges, och sedan saboterar allt själv, och vad beror det på? Ja, då kanske terapi funkar helt enkelt. Jag vet faktiskt inte.

• Anonym
    ModestyB skrev 2011-12-11 15:23:01 följande:
    En bipolär person "kan" inte svänga med så täta intervaller. Sedan så brukar en pol vara den dominerande under längre perioder. Alternativt så har man bara en av polerna.
    Det finns ju rapic cykling, då kan man svänga flera gånger varje dag.
  • ModestyB
    Anonym skrev 2011-12-11 15:35:32 följande:
    Det finns ju rapic cykling, då kan man svänga flera gånger varje dag.
    Enligt min psykolog var det minsann omöjligt*haha* där ser man. Jag ska läsa in mig mer på det och se om det kan stämma in på mig.
  • ModestyB

*fniss*
    "Kännetecken för Cyklotymi är den överdrivna överkänsligheten och stormiga livsstilen. Den sociala funktionsförmågan är försämrad och man har problem med instabilitet. Cyklotymi övergår ofta till bipolär typ 1, 2 men kopplingen till till typ 2 är vanligast."

Det där hade han nog glömt dom timmarna jag var där. Så jädra korkat, med tanke på att jag har en pappa som är svårt sjuk i bipolär sjukdom och alltså har en ökad sårbarhet. Jag är ju dessutom hjälpt av mina antidepp.

• Anonym
    ModestyB skrev 2011-12-11 15:43:43 följande:
    *fniss*
    "Kännetecken för Cyklotymi är den överdrivna överkänsligheten och stormiga livsstilen. Den sociala funktionsförmågan är försämrad och man har problem med instabilitet. Cyklotymi övergår ofta till bipolär typ 1, 2 men kopplingen till till typ 2 är vanligast."

Det där hade han nog glömt dom timmarna jag var där. Så jädra korkat, med tanke på att jag har en pappa som är svårt sjuk i bipolär sjukdom och alltså har en ökad sårbarhet. Jag är ju dessutom hjälpt av mina antidepp.
    Just likheten med bipoläritet råder det ju delade meningar om, men faktum kvarstår att många blir mer stabila med mediciner som är avsedda för bipoläritet så helt omöjligt är det inte.
  • Anonym (vän)

Vilken bra tråd, hoppas att det är ok att låna den med en fråga?

Jag är nära vän sedan barndomen med en tjej som jag tror har borderline (jag vet att man inte ska leka hobbypsykolog... Men har hon inte borderline så har hon iallafall ett borderlinebeteende med ätstörning, självskador, suicidförsök, svårigheter med relationer, impulsivitet mm) Kort och gott så har det i perioder varit väldigt jobbigt för alla nära och kära. Hon och jag har varit "bästa vänner" sedan barndomen. För ett par år sedan så började vår relation svaja när hon mådde riktigt dåligt. Jag ville vara där för henne men det verkade som att hon inte ville ha med mig att göra. Hon drog sig undan helt i perioder om flera månader, slutade att svara på telefon och sms, för att sedan dyka upp som gubben i lådan och låtsas som ingenting. 

Nu är vi inne i en sådan här period igen. Hon svarar inte på mina kontaktförsök och jag förstår inte hur hon tänker eller vad hon vill.  Nu har det varit såhär mest hela tiden i flera år och jag börjar undra om jag ska ge upp den här relationen? Egentligen så vill jag ställa henne mot väggen och fråga varför hon gör som hon gör. Jag är så arg på henne för att hon beter sig som att hon skiter i mig. Jag blev väldigt besviken när jag förstod att hon inte fanns där för mig när jag hade det jobbigt, när jag har funnits där för henne. 

Jag vågar inte pressa henne för hon känns så skör och jag är rädd att hon ska skada sig. Jag vill vara ärlig med henne så att vi kan komma överens om att hon berättar varför hon drar sig undan. Jag tror ju att det är för att hon mår dåligt, men hur ska jag kunna veta när hon bara slutar höra av sig. Jag orkar inte med som det är nu att vi går från att var nära varann och höras varje dag till att hon är omöjlig att få tag i på ett halvår.

Nu blev det långt, det här tar mycket tankekraft och energi från mig. Ni i tråden som har borderline kanske förstår hur hon tänker och kan ge mig råd?

• Anonym (vän)
    Anonym (vän) skrev 2011-12-18 13:44:52 följande:
    Vilken bra tråd, hoppas att det är ok att låna den med en fråga?

Jag är nära vän sedan barndomen med en tjej som jag tror har borderline (jag vet att man inte ska leka hobbypsykolog... Men har hon inte borderline så har hon iallafall ett borderlinebeteende med ätstörning, självskador, suicidförsök, svårigheter med relationer, impulsivitet mm) Kort och gott så har det i perioder varit väldigt jobbigt för alla nära och kära. Hon och jag har varit "bästa vänner" sedan barndomen. För ett par år sedan så började vår relation svaja när hon mådde riktigt dåligt. Jag ville vara där för henne men det verkade som att hon inte ville ha med mig att göra. Hon drog sig undan helt i perioder om flera månader, slutade att svara på telefon och sms, för att sedan dyka upp som gubben i lådan och låtsas som ingenting. 

Nu är vi inne i en sådan här period igen. Hon svarar inte på mina kontaktförsök och jag förstår inte hur hon tänker eller vad hon vill.  Nu har det varit såhär mest hela tiden i flera år och jag börjar undra om jag ska ge upp den här relationen? Egentligen så vill jag ställa henne mot väggen och fråga varför hon gör som hon gör. Jag är så arg på henne för att hon beter sig som att hon skiter i mig. Jag blev väldigt besviken när jag förstod att hon inte fanns där för mig när jag hade det jobbigt, när jag har funnits där för henne. 

Jag vågar inte pressa henne för hon känns så skör och jag är rädd att hon ska skada sig. Jag vill vara ärlig med henne så att vi kan komma överens om att hon berättar varför hon drar sig undan. Jag tror ju att det är för att hon mår dåligt, men hur ska jag kunna veta när hon bara slutar höra av sig. Jag orkar inte med som det är nu att vi går från att var nära varann och höras varje dag till att hon är omöjlig att få tag i på ett halvår.

Nu blev det långt, det här tar mycket tankekraft och energi från mig. Ni i tråden som har borderline kanske förstår hur hon tänker och kan ge mig råd?
    Ps. Det jag tycker är jobbigt med att hon drar sig undan utan förklaring är att jag grubblar mycket över varför. Är hon arg på mig, skäms hon, missbrukar hon, försöker hon ta livet av sig, eller bryr hon sig bara inte? 
  • Anonym
    Anonym (vän) skrev 2011-12-18 14:00:34 följande:
    Ps. Det jag tycker är jobbigt med att hon drar sig undan utan förklaring är att jag grubblar mycket över varför. Är hon arg på mig, skäms hon, missbrukar hon, försöker hon ta livet av sig, eller bryr hon sig bara inte? 
    Du kanske ska fråga rakt ut. Det kan ju finnas många anledningar till att hon drar sig undan. Kanske kommer du för nära? Kanske har hon så fullt upp med sitt dåliga mående att hon inte har ork att vara social eller bry sig hur andra tar det. Ibland kämpar man för att bara överleva och då är det svårt att tänka på andra.
  • Anonym (vän)
    Anonym skrev 2011-12-18 14:27:49 följande:
    Du kanske ska fråga rakt ut. Det kan ju finnas många anledningar till att hon drar sig undan. Kanske kommer du för nära? Kanske har hon så fullt upp med sitt dåliga mående att hon inte har ork att vara social eller bry sig hur andra tar det. Ibland kämpar man för att bara överleva och då är det svårt att tänka på andra.
    Tack för ditt svar. Det låter troligt att hon är oförmögen att lägga energi på mig i perioder. Självklart är det viktigare att hon håller sig vid liv än att jag blir sur för att hon inte svarar på sms. Samtidigt så är jag inte mer än människa och reagerar med olika känslor. Hon lämnar ett stort tomrum efter sig i mitt liv när hon försvinner. 
    Jag ska nog ta mod till mig och berätta hur jag känner. Trots att vi är nära vänner så har vi båda svårt att prata om hennes mående. Det känns som om Pandoras ask ska öppna sig och alla hemskheter ska välla ut. Men ärlighet varar nog längst.  
Svar på tråden Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?