• Anonym

Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?

Jag har länge känt att jag är annorlunda. Snubblade nyligen över lite info om borderline och känner igen mig i mycket. Nu är jag nyfiken på om det kan förklara mina relationsproblem också. Jag vet att borderline ofta innebär att man har svårt att avsluta relationer, men kanske känner någon igen sig i detta också.

Så fort jag får en relation så blir jag otroligt instabil. Mitt självförakt växer, jag målar upp en massa scenarion i mitt huvud om olika skäl till varför killen ska lämna mig till slut för jag inte är bra nog (dvs perfekt). Jag får ångest och flippar ut. Ju närmare killen kommre, desto mer ångest får jag. Antagligen för att det kommer göra mer ont den dagen han sticker ju närmare han stått mig. Det slutar ofta med att min ångest blir så outhärdlig när de kommer för nära att jag avslutar relationen. Efteråt känns det alltid befriande för att ångesten är borta. Det är så skönt att jag knappt tänker på att jag förlorat relationen.

Om det däremot handlar om en relation där vi inte kommer varandra nära av något skäl, då kämpar jag vidare och vägrar släppa taget även om jag märker att det inte fungerar och killen försöker dra sig ur. Jag blir helt desperat och gör allt för att hålla kvar honom, manipulerar, gråter, förhandlar. U name it.

Känner någon med borderline igen sig i detta?

• Svar på tråden Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?
  • Anonym
    Anonym (Har jag?) skrev 2011-10-31 14:44:58 följande:
    Vad många som har samma anonym-namn här, dumt att man inte kan byta.
    Det är iaf jag som var gravid och bråkade massa med min kille, som sedan visade sig var otrogen.
    Vår dotter är nu sju veckor (och helt underbar). Sen hon föddes har pappan bott hos mig (jag har egen lya nu, slaggade hos min mamma sist jag skrev tror jag?) för att kunna hjälpa till och så. Tre dagar efter hennes födelse bröt jag ihop och bad honom gråtandes att kämpa en sista gång. Han blev chockad då jag fram tilldess mest uttryckt hur mycket jag hatade honom för vad han gjort, började gråta han också och sen dess försöker vi verkligen. Jag försöker behärska mitt humör och hitills går det rätt bra. Det är bara en sak som förstör mig gång på gång, - jag vill bara lägga mig ner och gråta i tusen år när jag tänker på vad som hänt. Vi har det hur bra som helst i nuet, han är så fin mot både barnet och mig. Men jag kan ändå inte låta bli att tänka på allt hemskt, hur ont det gjorde (& gör). Jag vet inte hur jag ska komma över det. Har ni varit med om att ha otrogen partner? Vad gör man?
    Jag har viss förståelse för vad som hände, jag förstår att jag inte visade mina bästa sidor, och gav honom mycket skit. Den andra tjejen dyrkar marken han går på. Men jag har så himla svårt att förlåta ändå. Baaah. Ångest!! Jag försöker att inte visa det för honom för ofta heller, för han skäms och mår dåligt över vad han gjort och tycker det är jobbigt att prata om det. Men jag vet inte vad som är bäst, - att älta tills man känner sig färdig eller bara försöka blunda och gå vidare?
    Sluta försöka ursäkta hans otrohet, han bär själv ansvaret för den och det finns inga ursäkter för den sortens svek.

Det kommer bli lättare. Om det varit en engångsföretelse och det inte är så att han är en kille som varit notoriskt otrogen hela tiden. Efter ett tag så tänkte jag knappt på det. Förträngde det kanske. Visst blev man arg om man blev påmind men annars så är det inget man tänker på i vardagen. Men det beror på hur han beter sig också. Känner man fortfarande av vissa varningssignaler så kommer man inte släppa det så lätt. Och det bör man nog inte göra heller. Jag önskar att jag lyssnade mer på min intution i såna lägen för den har alltid haft rätt.
  • Anonym (n)

Jag får min DBT terapi på liten ort, och nu skulle nästa modul börja nästa vecka igen. MEN, det kanske bara är jag som är aktuell. Det finns flera nya, men kanske inte till nästa modul. Så antingen blir det uppehåll eller så blir det bara jag och en ledare ;)

Och det är så synd, jag behöver ngn som pushar och driver framåt med outtröttelig  energi. Ny är det återigen EMDR på tapeten för mina trauman... Och jag tänker det skall bli så spännande! Vi har pratat om det tidigare, för att göra mina trauman mer lätthanterliga, även om mina känslostormar finns kvar.
    Jag jobbar hårt med att ta ansvar själv, att själv förändra och göra nytt! men det är inte lätt!

• Anonym

Killen som verkade ha en crush på mig lyckades sabba vår vänskap idag. Han sa "i love u, u know that" mitt i en konversation. Jag ignorerade det och fortsatte att prata om huvudämnet. Efter en stund säger han rakt ut "jag älskar dig". Jag blir helt kall och tänker "jag älskar verkligen inte dig!". Trots att jag hade ett visst intresse för honom, han är perfekt för mig egentligen ju. Jag sa att han inte får säga sånt till mig om han vill ha kvar mig i sitt liv. Trots att han vet allt om mig och jag om honom så känns det inte som att vi är nära. För jag är så känslokall mot allt vad relationer heter att jag inte kan känna känslomässig närhet. Så det kändes som ett skämt när han sa det. Nu vill jag knappt prata med honom mer. Men jag är stolt över att jag sa ifrån, sa rakt ut vad jag kände. Innan hade jag inte sagt något alls utan hållt god min och sedan raderat hans nummer utan att förklara varför.

• Disan

Hade tänkt att skriva av mig lite efter att ha haft FL -förbud under ett par veckor, men när jag ser att alla andra har massa problem vill jag som vanligt inte ta plats, haha...

Känslor är så jävla jobbigt! Varför kan vi inte bara få älska, älskas OCH kunna njuta av det? Kunna lita på vad andra säger när de är snälla... Inte bli arga och dra oss tillbaka. Bah! 

• Anonym
    Disan skrev 2011-11-08 20:04:27 följande:
    Hade tänkt att skriva av mig lite efter att ha haft FL -förbud under ett par veckor, men när jag ser att alla andra har massa problem vill jag som vanligt inte ta plats, haha...

Känslor är så jävla jobbigt! Varför kan vi inte bara få älska, älskas OCH kunna njuta av det? Kunna lita på vad andra säger när de är snälla... Inte bli arga och dra oss tillbaka. Bah! 
    Precis. Livet är orättvist för många, men det känns som att vi berövas av något av de mest grundläggande behoven, kärlek.
  • Anonym (en till)

Första delen av det här, när dem spelar upp ett exempel är EXAKT som jag fungerar i relationer.

">

Att jag vill "visa att han gör mig illa" är nog omedvetet dock, men jag tänker alltid "äh, det är ändå redan kört, inget spelar någon roll längre - han har lämnat mig"...

Någon annan som känner igen sig i detta?

• Anonym (jag igen)

Skrev i denna tråd för någon månad sen.. dumt att man inte kan använda nicknamet.. "jag igen" säger inte så mkt.. Jag har ingen diagnos eller liknande utan mår bara exakt som er. Jag pendlar mkt upp och ner och min största ångest ligger ju i att be om hjälp. Så jag härdar ut tills de rinner över.

Har varit tillsammans med en kille i snart ett år. IGÅR grät jag för första ggn och fan vad jag grät! Det ville inte sluta. Bröjade gråta efter ett bråk (som jag manade fram såklart). Och jag har verkligen hållt mig och stängt inne känslor under hela det här året för att jag vill verkligen att det ska funka och sen igår bara brast det. Han blev nog lite chockad...

Varför kan man inte bara få vara normaaal? Mina kompisar börjar försvinna för jag känner mig "sviken". Har två nära kvar. Så nu är min mani att jag måste minsann skaffa nya vänner, men hur lätt är det i stora Stockholm där jag på ytan lever ett perfekt liv?

Denna eviga ångest..

• Anonym
    Anonym (jag igen) skrev 2011-11-13 11:30:05 följande:
    Skrev i denna tråd för någon månad sen.. dumt att man inte kan använda nicknamet.. "jag igen" säger inte så mkt.. Jag har ingen diagnos eller liknande utan mår bara exakt som er. Jag pendlar mkt upp och ner och min största ångest ligger ju i att be om hjälp. Så jag härdar ut tills de rinner över.

Har varit tillsammans med en kille i snart ett år. IGÅR grät jag för första ggn och fan vad jag grät! Det ville inte sluta. Bröjade gråta efter ett bråk (som jag manade fram såklart). Och jag har verkligen hållt mig och stängt inne känslor under hela det här året för att jag vill verkligen att det ska funka och sen igår bara brast det. Han blev nog lite chockad...

Varför kan man inte bara få vara normaaal? Mina kompisar börjar försvinna för jag känner mig "sviken". Har två nära kvar. Så nu är min mani att jag måste minsann skaffa nya vänner, men hur lätt är det i stora Stockholm där jag på ytan lever ett perfekt liv?

Denna eviga ångest..
    De senaste veckorna har jag också börjat inse att jag inte har några vänner kvar. Jag är så lättkränkt att jag hela tiden går runt och känner att folk hugger mig i ryggen så då bryter jag kontakten. Jag är nog lite överdriven med sånt. Och nu står man där... Ensam.
  • Anonym (jag igen)
    Anonym skrev 2011-11-13 11:51:05 följande:
    De senaste veckorna har jag också börjat inse att jag inte har några vänner kvar. Jag är så lättkränkt att jag hela tiden går runt och känner att folk hugger mig i ryggen så då bryter jag kontakten. Jag är nog lite överdriven med sånt. Och nu står man där... Ensam.
    Exakt så känner jag också. Fast med en så tycker jag verkligen att hon gjort fel. Eller jag vet inte. De känns inte äkta iaf och då stänger jag av och tänker att jag klarar mig minsann bättre utan mina s.k. vänner.

Facebook tycker jag är extremt jobbigt också.. alla verkar leva perfekta liv och gör roliga saker hela tiden och verkar så jäkla lyckliga. Har tagit bort min fb för att gå med igen, för samtidigt är jag så nyfiken och vill verkligen veta hur andra har det, för att typ få bekräftat att "Ja, alla har det bättre än du".
  • Anonym
    Anonym (jag igen) skrev 2011-11-13 17:25:33 följande:
    Exakt så känner jag också. Fast med en så tycker jag verkligen att hon gjort fel. Eller jag vet inte. De känns inte äkta iaf och då stänger jag av och tänker att jag klarar mig minsann bättre utan mina s.k. vänner.

Facebook tycker jag är extremt jobbigt också.. alla verkar leva perfekta liv och gör roliga saker hela tiden och verkar så jäkla lyckliga. Har tagit bort min fb för att gå med igen, för samtidigt är jag så nyfiken och vill verkligen veta hur andra har det, för att typ få bekräftat att "Ja, alla har det bättre än du".
    Ibland är det skönt att ta ett steg tillbaka, att välja att inte delta i "tävlingen". FB är bara skit egentligen... I perioder tar jag bort min och mår faktiskt bättre då. Jag orkar inte längre tävla om vem som har flest vänner, snyggast kropp, bästa jobb osv. Deltar jag inte i tävlandet så kan jag inte heller förlora. Det är lite befriande faktiskt.
Svar på tråden Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?