• Anonym

Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?

Jag har länge känt att jag är annorlunda. Snubblade nyligen över lite info om borderline och känner igen mig i mycket. Nu är jag nyfiken på om det kan förklara mina relationsproblem också. Jag vet att borderline ofta innebär att man har svårt att avsluta relationer, men kanske känner någon igen sig i detta också.

Så fort jag får en relation så blir jag otroligt instabil. Mitt självförakt växer, jag målar upp en massa scenarion i mitt huvud om olika skäl till varför killen ska lämna mig till slut för jag inte är bra nog (dvs perfekt). Jag får ångest och flippar ut. Ju närmare killen kommre, desto mer ångest får jag. Antagligen för att det kommer göra mer ont den dagen han sticker ju närmare han stått mig. Det slutar ofta med att min ångest blir så outhärdlig när de kommer för nära att jag avslutar relationen. Efteråt känns det alltid befriande för att ångesten är borta. Det är så skönt att jag knappt tänker på att jag förlorat relationen.

Om det däremot handlar om en relation där vi inte kommer varandra nära av något skäl, då kämpar jag vidare och vägrar släppa taget även om jag märker att det inte fungerar och killen försöker dra sig ur. Jag blir helt desperat och gör allt för att hålla kvar honom, manipulerar, gråter, förhandlar. U name it.

Känner någon med borderline igen sig i detta?

• Svar på tråden Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?
  • Badabing

Hjälp! Jag har fallit för en tjej med bps. Vi började smsa och chatta och hon var hur go som helst. Vi har ett distansförhållande och har kunnat ses på helger då hon kommit hit. Allt har varit bra och jag har sakta fallit för henne. Något som varit skumt är att hon tidigt visade kärlek genom att skriva I love you och du betyder allt för mig osv. Lite för tidigt än normalt. Och hennes självförtroende har inte varit på topp och hon fattar inte vad jag ser hos henne. Som att allt bra och underbara stunder ihop. Glömde till och med bort hennes diagnos. Men i lördags märkte jag att nåt var fel. Smsade inte som vanligt och inget "saknar dig" osv. Efter tre månader som hon verkat helt normal. Hade lite bråk i ett par dagar och idag vill hon ha ett break från oss. Säger att hon mår dåligt. Att hon lider av bps och grav ångest. Att hon blir mörk. Att hennes bps innefattar känslohantering, slöseri och tomhetskänsla. Men säger att hennes känslor för mig inte har ändrats. I fredags förklarade hon hur mycket hon älskar mig (efter 3 mån), igår sa hon att hon inte vill göra slut och idag vill hon ha ett break. Har inte märkt av detta innan. Kan det vara så att "psychoheten" Kommer och går i perioder? Att hon blir sig lik igen? Eller har hon bara spelat dessa månader? Vi bestämde att hon får sitt break och ska höras nästa helg. Hon har sagt hon ska komma och bo här en vecka och längtat efter det men plötsligt idag orkar hon inte med distansen mellan oss. Som hon blivit helt utbytt i sin person nu...känner inte igen henne. Kan det vara en mörk period som kommer sluta? Och kanske komma igen? Jag är så kluven. För jag har fallit för tösen men vill inte gå igenom detta om en månad igen. 3 månader sen som utbytt...

• orolig2121

Nej, hon har nog inte spelat, men hon fungerar inte som du gör i ett förhållande. Det brukar vara fantastiskt bra i början på ett BPD-förhållande. Hon har just börjat komma ur perioden när hon idealiserar dig hela tiden. Problemen du sett hittills låter små, det kommer bli värre, betydligt värre. De här första harmoniska månaderna kommer inte tillbaka.

• Anonym (IPS)

Låter inte som borderline.

Det tar dig uttryck på fler sätt och inte bara i relations problem. Det är en väldigt liten del i allt.

Låter som du har låg självkänsla och det är något helt annat.

• Badabing

Skulle ha break till nästa fredag. Tror ni hon kommer att höra av sig igen? Eller är det slut nu?

Hon verkar väldigt medveten om sitt problem och jag undrar om det kan vara en svacka hon har nu som hon inte vill dra ber mig i?

Men efter allt jag läst nu så känna det ju som att hon är helt förändrad och kommer inte tillbaka...

• Badabing

Jag är helt förstörd. Hon har varit knäpp emellanåt och sen bett om ursäkt. Och förklarade mycket tidigt att hon hade bps men jag har som sagt inte sett nåt allvarligt förrän nu. I måndags skulle jag komma till henne och hon smsade om om jag var på väg och hur det gick osv. sen 10 minuter senare ringde hon och sa att jag inte kunde komma...

Samtidigt som jag saknar henne känns det som jag aldrig kommer kunna lita på henne om vi fortsätter...

• orolig2121

Mycket vanligt beteende i ett borderlineförhållande. Brukar kallas push-pull. Om hon inte träffar någon annan kille så kommer hon antagligen fortsätta göra slut (eller hota att göra slut) och sedan desperat vilja bli ihop igen. Hon har ingen elak plan med det här, det är bara så här hennes egna känslor åker berg-och-dalbana. Hon älskar dig ibland och hatar dig ibland. Om hon plötsligt slutar och försvinner så har hon träffat någon annan.

"I måndags skulle jag komma till henne och hon smsade om om jag var på väg och hur det gick osv. sen 10 minuter senare ringde hon och sa att jag inte kunde komma... "

Väldigt vanligt beteende med borderline. Hon kommer fortsätta så. Hon kan inte själv göra något åt det eftersom det är djupt liggande känslor som kastar runt henne och de känslorna växlar på ett sätt som du och jag aldrig har upplevt. Ju närmare ni kommer varandra, och ju mer hon älskar dig dig, desto värre kommer känslostormarna bli. Hon kommer kastas mellan kärlek och hat (inom några minuter), och hennes skräck för att du ska överge henne kommer växa och få henne att fundera på att överge dig innan du hinner överge henne. Det är ingen rolig sjukdom att ha.

• orolig2121

Om hon går i terapi och tar emot vård och har bra sjukdomsinsikt så kan du kanske få det att fungera, men tro inte annat än att hennes borderline kommer vara en stor faktor i er relation.

• Badabing

Oj! Har du erfarenhet av bps förhållande själv?

Hon har mycket bra sjukdomsinsikt och stor empati. Men ibland blir hon jävligt sur.

Hon säger att hennes känslor för mig inte ändrats men att hon behöver tid att reda upp sig själv. Men samtidigt så verkar hon velig vad hon vill med oss.

Jag är kanske naiv men hon verkar inte vara så illa som jag läst om i tråden..

• orolig2121
    Badabing skrev 2013-02-01 12:20:33 följande:
    Oj! Har du erfarenhet av bps förhållande själv?
    Hon har mycket bra sjukdomsinsikt och stor empati. Men ibland blir hon jävligt sur.
    Hon säger att hennes känslor för mig inte ändrats men att hon behöver tid att reda upp sig själv. Men samtidigt så verkar hon velig vad hon vill med oss.
    Jag är kanske naiv men hon verkar inte vara så illa som jag läst om i tråden..
    Ja, jag har haft ett borderlineförhållande. Fantastisk tjej, men hennes borderline gjorde till slut förhållandet omöjligt.

Ja, du är naiv. :) Det du har sett hittills är som det brukar börja.

Återigen, hon är inte elak eller menar att vara taskig mot dig, men hennes känslor kastar runt henne som en roddbåt i en storm. Var snäll mot henne men akta dig så du inte själv blir mosad. Men du kommer antagligen bli mosad ändå, för du är kär och kommer vilja tro att din tjej med borderline är annorlunda och att du kan få henne lugn och trygg. Du får gärna skriva något här om några månader när du mår sämre...

Hur gammal är du, ungefär? 
  • Badabing

Jag är 35 och hon 30.
    Haha, om några månader när jag mår sämre.
    Ja jag hoppas väl hon ska vara annorlunda. För även i detta hon sysslar med nu visar hon sina känslor och empati. Hon sa att vi inte ska höras på en vecka nu. Tror du att det är dumt av mig om jag hör av mig innan dess? Eller ska jag vänta ut henne helt?

Hur länge var ni tillsammans?

Svar på tråden Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?