• Anonym

Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?

Jag har länge känt att jag är annorlunda. Snubblade nyligen över lite info om borderline och känner igen mig i mycket. Nu är jag nyfiken på om det kan förklara mina relationsproblem också. Jag vet att borderline ofta innebär att man har svårt att avsluta relationer, men kanske känner någon igen sig i detta också.

Så fort jag får en relation så blir jag otroligt instabil. Mitt självförakt växer, jag målar upp en massa scenarion i mitt huvud om olika skäl till varför killen ska lämna mig till slut för jag inte är bra nog (dvs perfekt). Jag får ångest och flippar ut. Ju närmare killen kommre, desto mer ångest får jag. Antagligen för att det kommer göra mer ont den dagen han sticker ju närmare han stått mig. Det slutar ofta med att min ångest blir så outhärdlig när de kommer för nära att jag avslutar relationen. Efteråt känns det alltid befriande för att ångesten är borta. Det är så skönt att jag knappt tänker på att jag förlorat relationen.

Om det däremot handlar om en relation där vi inte kommer varandra nära av något skäl, då kämpar jag vidare och vägrar släppa taget även om jag märker att det inte fungerar och killen försöker dra sig ur. Jag blir helt desperat och gör allt för att hålla kvar honom, manipulerar, gråter, förhandlar. U name it.

Känner någon med borderline igen sig i detta?

• Svar på tråden Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?
  • Anonym
    Anonym (så jävla fel) skrev 2012-07-20 16:26:20 följande:
    *förstör andra människors liv* ska det stå
    Du gör så gott du kan, du har inte bett om dessa urusla förutsättningar som du kanske fått med dig på något sätt. Jag förstår din känsla, för jag tänker också att jag bara förstör andras liv och att jag därför förtjänar att leva det fruktansvärt ensamma liv jag nu lever. Men samtidigt vet jag att jag inte är en ond människa, och det tror jag inte du heller är.
  • Nyctophilia

(Så jävla fel) Jag känner igen detta så väl! Blir nåt man planerat hastigt omplanterat så blir jag full av olust och ångesten kommer krypande.
    Är nu i ett nytt förhållande och det har funkat väldigt bra måste jag säga. Han kan förstå mig pga av sin tidigare historik, samt ser direkt när nåt är fel med mig.
    Jag har även kunnat hantera de flesta svängningarna men märker ännu när nåt bli ändrat hur jobbigt det är. Kan gå från glad till tyst och inåtvänd på en handvändning.

• Anonym (TS)

Jag har börjat läsa boken "Den mörka hemligheten". En väldigt bra bok som förklarar allt på ett väldigt lättförståeligt sätt. Jag känner verkligen igen mig själv i den desorganiserade anknytningsmönstret som boken handlar om. Den förklarar varför vissa personer är så känslostyrda och inte har förmågan att kontrollera sig själv när de går in i affekt. Det gör att jag känner mig aningen mindre värdelös för alla de gånger jag tappat kontrollen. Det handlar inte om att man är elak, egoistisk eller något i den stilen utan snarare att man inte fått med sig rätt verktyg som barn.

• Nyctophilia

Hur 17 tas man med separationsångest undrar jag?
    Har haft killen hos mig i 4 veckor då han hade sin semester. Han bor just nu nästan 40 mil bort, han kommer flytta ned så småningom.
    Men rasade helt då vi skildes åt i söndags. Blev så tomt och ensamt och panikångesten kom som ett brev på posten. Inte blev saken bättre av att sonen är hos sin pappa heller, annars hade det varit lättare.
    Blir för snabb omställning. Känner mig orolig just nu och ett tryck över bröstet.
    Ofrivillig ensamhet är det värsta jag vet! :(

• Christine 753

Det handlar om att den killen är inte bra eller tvärtom så känner man det så är det en bra kille eller tvärtom
    sund känns det likadant då.Där är kbt behandling bra som psykologer gör att vända tankarna . 

• Anonym (ett råd)

Rekomderar min systers bok Ansiktet bakom masken om att vara borderline

• Anonym (Sjuk eller ond)

Åh jag känner så igen mig. Vet att tråden är död, men jagskriver ändå.

För första gången (32 år) åkte jag in akut på psyket. Min man pallade inte med mig mer. 6 sms med självmordshot under natten, efter jag hade kastat ut honom ur sovrummet i en hat aktion för att han sa att jag skulle göra välling till sonen.

Idag utsläppt och inte blir det dbt heller.

Nej jag passar inte in på psykakuten, jag har inga problem att föra mig i sociala sammanhang.

Men det där ska de väl veta? Fortfarande ingen diagnos.

Fortfarande ingen hjälp

Om jag inte är sjuk så betyder det att jag är ond.

Och om det är så.

Då finns det inget hopp

Då måste jag bort.

Så fort jag kom hem så började det. Och jag förstörde.

Och jag tyckte att han förtjänade det och jag var missförstådd.

Nej fan det här är ju ingen idé

• Anonym (Sjuk eller ond)

Någon som vet någon bra privat DBT terapeut i Gbg området med omnejd.

Svar på tråden Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?