• Anonym

Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?

Jag har länge känt att jag är annorlunda. Snubblade nyligen över lite info om borderline och känner igen mig i mycket. Nu är jag nyfiken på om det kan förklara mina relationsproblem också. Jag vet att borderline ofta innebär att man har svårt att avsluta relationer, men kanske känner någon igen sig i detta också.

Så fort jag får en relation så blir jag otroligt instabil. Mitt självförakt växer, jag målar upp en massa scenarion i mitt huvud om olika skäl till varför killen ska lämna mig till slut för jag inte är bra nog (dvs perfekt). Jag får ångest och flippar ut. Ju närmare killen kommre, desto mer ångest får jag. Antagligen för att det kommer göra mer ont den dagen han sticker ju närmare han stått mig. Det slutar ofta med att min ångest blir så outhärdlig när de kommer för nära att jag avslutar relationen. Efteråt känns det alltid befriande för att ångesten är borta. Det är så skönt att jag knappt tänker på att jag förlorat relationen.

Om det däremot handlar om en relation där vi inte kommer varandra nära av något skäl, då kämpar jag vidare och vägrar släppa taget även om jag märker att det inte fungerar och killen försöker dra sig ur. Jag blir helt desperat och gör allt för att hålla kvar honom, manipulerar, gråter, förhandlar. U name it.

Känner någon med borderline igen sig i detta?

• Svar på tråden Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?
  • orolig2121

Vi var tillsammans ungefär ett år.

"För även i detta hon sysslar med nu visar hon sina känslor och empati."

Hon har känslor, MYCKET känslor. Hon har också empati, när hon inte är för upptagen med inre känslostormar för att orka bry sig om dig, och när hon inte känner sig kränkt av någon bagatell som du gjort dig skyldig till.

"Hon sa att vi inte ska höras på en vecka nu. Tror du att det är dumt av mig om jag hör av mig innan dess? Eller ska jag vänta ut henne helt?"

Gör som du känner för. Hennes problem beror inte på dig och du kan inte lösa dem åt henne, men som alla andra människor blir hon antagligen glad om du visar att du bryr dig om henne. (Vad hon visar kan vara en annan sak.) Du har ännu ingen aning om vad det är du ger dig in i.

"Hon har sagt att jag får henne lugn och trygg..."

Hon har borderline. Exakt hur har du tänkt bota det? Med en kram? Hon mår bättre av en kram som alla andra, men du kan inte bota hennes sjukdom. Har man borderline är man inte lugn och trygg.

• Badabing

Menade nog mer att hon var lugn och trygg med mig inte i övrigt.
    Fan dude haha..shit, nej jag har väl ingen aning om vad jag ger mig in i.

Hon blev ledsen för jag sa att ska vi ha ett break en vecka så kan hon plocka bort mig från fb så vi inte ser varandra där heller. Det blev hon ledsen över. Bad henne idag att lägga till mig igen att det var dumt. Men det har hon inte gjort och jag har heller inte fått svar.

Men känns också som jag inte kan bli arg på henne för det är inte "hennes fel"

Skumt som fan alltså.
    Tack för din visdom

• Anonym ("borderline")
    Kära badabing du verkar vara en snäll människa. Det är ju en människa du har träffat, med anknytningsvsårigheter. Vi alla har mänskliga problem, vi är inte våra eventulla diagnoser. 

Jag har en del borderlinebeteende men jag ser mig ej som det. 

Alla kan helas och jag tror som sagt på tolvstegsmetoden om man verkligen vill bli frisk, både som "borderline" (vilket man kan kalla för kärleksberoende och gå på Slaa och bli frisk ifrån) samt anhöriga till alla personer med beteendestörningar/ anknytningsvårigheter.

Det viktiga, när man är tillsammans med en instabil person, är att ta hand om sig själv och inte bli medberoende. Du är stabil och tar hand om dig själv och om du gillar det finns hjälp mot medberoendet i Aca eller Alanon. Du behöver ej dras med i hennes stormar, du kan sätta gränser och fortsätta vara frisk oavsett hur hon beter sig.

KRAM och lycka till grabben!

(jag har skrivit även inlägg nr1341, 47, 49)
  • Badabing

Hej igen.
    Hon är så jävla medveten själv och vill inte det ska eskalera och såra mig ännu mer så hon ser det som kört mellan oss och vill inte träffa mig =(
    Medans jag saknar ihjäl mig efter henne.

Försöka kontakta henne...antingen pratar hon som vanligt om allt annat, eller så hugger hon mot vad jag än säger, eller så förstår hon och förklarar varför det är som det är eller så bara ignorerar hon mig.

Jag är helt knäckt för hon var den mest underbara tjej som jag varit med och passade mig bättre än alla jag tidigare varit med. På alla plan. Sucks.. söt är hon också.

• orolig2121
    Badabing skrev 2013-02-08 22:13:22 följande:
    Hej igen.
    Hon är så jävla medveten själv och vill inte det ska eskalera och såra mig ännu mer så hon ser det som kört mellan oss och vill inte träffa mig =(
    Medans jag saknar ihjäl mig efter henne.

Försöka kontakta henne...antingen pratar hon som vanligt om allt annat, eller så hugger hon mot vad jag än säger, eller så förstår hon och förklarar varför det är som det är eller så bara ignorerar hon mig.

Jag är helt knäckt för hon var den mest underbara tjej som jag varit med och passade mig bättre än alla jag tidigare varit med. På alla plan. Sucks.. söt är hon också.
    Jo, det är en kick att bli intensivt beundrad av en söt tjej, men det är dags att komma tillbaka till verkligheten nu.

Du är inte en gud, du är en människa.
  • Anonym (fundersam)

Vet inte hurvida död denna tråden är men jag befinner mig just nu i en näst intill ohållbar situation och vet inte riktigt vad jag skall ta mig till.

Har haft otroliga svårigheter med min borderline som nästan tog kål på mig och alla i min närhet som ung, sen blev jag frisk. Trodde jag. Har haft två långa relationer som var mycket bra, märkte inte av min sjukdom alls och det var ett minne blott tills jag träffade min nuvarande.

Har nu ett förhållande sen nästan 8mån och det tar för närvarande all min energi och jag vet varken vad jag ska göra eller hur jag ska tänka. Alla gamla beteendemönster som jag trodde var ett minne blått har kommit tillbaka i denna relation. Jag vet inte vad som triggar mig denna gång och jag vet inte hur jag skall göra för jag älskar verkligen denna man. Hur ser ni andra på relationer? Finns det olika personligheter som triggar erat borderline -beteende mer än andra? Kan tillägga att denna man är extremt bekräftelsesökande själv och utseendefixerad samt har en hel del tvång gällande sin träning och kosthållning samt kan slänga ur sig saker o ting utan att han riktigt menar det eller tänker på vad han säger. Känns som att det kan bero på att han är så pass otrygg i sig själv att det triggar igång även mitt gamla beteende men jag vet inte. Hur kan man få det att fungera eller är det bara att gå vidare?

• Anonym ("borderline")

som jag skrivit tidigare tror jag i över huvudet taget ej på borderlinediagnosen. den känns stämplande o utan lösning. jag tror istälet på definitionerna kärleksberoende. i en kärleksberoenderelation spelar den ena parter upp rollen kärleksberoende och den andra är kärleksundvikare. denna typ av rel är väldigt dramatisk.

den kb har "kärlek" som sin drog och är alldeles för intensiv, dränker den andra. hon/han dras till undvikande personer som inte kan vara närvarande. detta beteende triggar igång ett beteendemönsor hos den kärleksberoende som blir efterhängsen och känner massa desparata känslor.

kärleksundvikaren i sin tur har växt upp med för mkt intenitet från en förälder, han/hon dras därför till denna personlighetstyp( en kärleksberoende. i relationen flyr han/hon intensiteten o har ofta andr amissbruk/ intressen utanför relationen, tex träningsmissbruk, alkohol och drog missbruk/ segling eller dans etc.

deras två mönster attraherar och triggar varandra och relationen blir allt mer destruktiv. 

lösningen blir: säg nej till denna typ av personlighet även om attrationen är stark. 

om man känner igen sig i ovanstående finns en lösning som är gratis, otvingande o öppen för alla: slaa tolvstegsprogram för sex och/eller kärleksberoende. genom att gå på dessa möten o göra de tolv stegen med en sponsor blir man frisk, en dag i taget. :) 

när man tillfrisknar kan man ha en sund relation. kram 

Svar på tråden Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?