• Anonym

Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?

Jag har länge känt att jag är annorlunda. Snubblade nyligen över lite info om borderline och känner igen mig i mycket. Nu är jag nyfiken på om det kan förklara mina relationsproblem också. Jag vet att borderline ofta innebär att man har svårt att avsluta relationer, men kanske känner någon igen sig i detta också.

Så fort jag får en relation så blir jag otroligt instabil. Mitt självförakt växer, jag målar upp en massa scenarion i mitt huvud om olika skäl till varför killen ska lämna mig till slut för jag inte är bra nog (dvs perfekt). Jag får ångest och flippar ut. Ju närmare killen kommre, desto mer ångest får jag. Antagligen för att det kommer göra mer ont den dagen han sticker ju närmare han stått mig. Det slutar ofta med att min ångest blir så outhärdlig när de kommer för nära att jag avslutar relationen. Efteråt känns det alltid befriande för att ångesten är borta. Det är så skönt att jag knappt tänker på att jag förlorat relationen.

Om det däremot handlar om en relation där vi inte kommer varandra nära av något skäl, då kämpar jag vidare och vägrar släppa taget även om jag märker att det inte fungerar och killen försöker dra sig ur. Jag blir helt desperat och gör allt för att hålla kvar honom, manipulerar, gråter, förhandlar. U name it.

Känner någon med borderline igen sig i detta?

• Svar på tråden Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?
  • Anonym
    Anonym (Svart/Vitt) skrev 2010-11-19 08:25:24 följande:
    Hej. Fick diagnosen Borderline i februari. Det var en enorm lättnad att få nått namn på mitt mående då jag knappt själv förstått varför jag mått som jag mått, är ju bara 22år. Var då singel efter ett fyra årigt helvete med både fysisk och psykisk misshandel och killen var alkolist. Har svårt att ta mig ur relationer och idag är vi bästa vänner! Jag har en ny kille (träffades i mars) som är den absoluta motsaten och den bästa i mitt liv. När jag mår bra är jag överlycklig och han likaså. Nu har jag börjat må dåligt igen, rentav förstör vårat förhållande genom att bete mig som en "barnunge". Tror att han inte vill ha med mig att göra så fort han är iväg på annat. Vill vara med honom jämt, men vet att vi inte kan vara det. Känner mig helt övergiven och mest ensam i hela världen fort jag blir själv, fast jag skulle kunna ta vara på den tiden genom att göra nyttiga saker oså. Nu har det gått så långt att jag självskadar mig.. Äter inte nått, varit utan mat sen tisdags, vill bara ta livet av mig. Tittar runt på bla självmord.se o ser hur jag kan dö på lättaste sätt.. Tar massa tabletter ihop med alkohol o sniffar för att vara lugn... Jag vet att många av er tycker jag säkert är dum.. Igår så gjorde min kille slut med mig för att han inte orkade med mig och mitt borderline längre och jag förstår honom.. Efter många om och men tog han tillbaka mig och jag fick aldrig mer nämna död i hans närhet.. Värt att nämna så dog hans mamma i alkolism för 3 år sedan, så han gillar inte att folk dör.. Jag ska nu idag ringa till psyk för att få komma och prata med någon, väntar ju DBT men det verkar vara lång kö.. Jag vill ju bara vara normal, kunna vara själv en dag. Må bra helt enkelt.. Men det är inte så lätt! Ville väl mest prata av mig och få stöd av er som är som jag..
    Jag undrar om det inte är relativt vanligt att borderlinetjejer hamnar i relationer där de blir misshandlade. Det "passar ihop" med vår bristande självkänsla på något sätt. Man "trivs" med de killar som behandlar en så som man själv tycker att man förtjänar. Har man dålig självkänsla så tycker man kanske inte att man förtjänar en bra kille och då blir normala relationer extra tuffa. Våldsamma relationer är den enda sortens relation som jag klarat av att vara i utan att få dödsångest. Sjukt nog.

Jag tror inte att någon här inne tycker du är dum, då de flesta av oss har gjort liknande saker. Vad är det som framkallar självmordstankarna? Är det "bara" att du tror att han ska lämna dig eller finns det mer bakom?
  • Anonym (Svart/Vitt)
    Anonym skrev 2010-11-19 09:47:27 följande:
    Jag undrar om det inte är relativt vanligt att borderlinetjejer hamnar i relationer där de blir misshandlade. Det "passar ihop" med vår bristande självkänsla på något sätt. Man "trivs" med de killar som behandlar en så som man själv tycker att man förtjänar. Har man dålig självkänsla så tycker man kanske inte att man förtjänar en bra kille och då blir normala relationer extra tuffa. Våldsamma relationer är den enda sortens relation som jag klarat av att vara i utan att få dödsångest. Sjukt nog.

Jag tror inte att någon här inne tycker du är dum, då de flesta av oss har gjort liknande saker. Vad är det som framkallar självmordstankarna? Är det "bara" att du tror att han ska lämna dig eller finns det mer bakom?
    Det ligger nog nått i det du säger. En gång så "busade" jag och min kille vilket gjorde att jag bet honom så han fick ett märke, det var inte meningen men jag sa att bit mig med... När jag gör nått dumt så vill jag oftast att han gör mig illa tillbaka för det är jag värd. Men i hans öron är det bara sjukt och onormalt.

När vi bråkar, jag målar upp ett världskrig över små saker och så tror jag naturligtvis att han ska lämna mig. Såg ett jätte bra klipp på youtube förut som jag ska visa för dom i min närhet som vet så kanske de förstår bättre.
    Ringde nyss också psyk och får åka dit när jag behöver nån att prata med så nu ska jag göra mig i ordning och åka in dit. Vill inte förstöra vcårat förhållande mer än vad jag gjort...
  • Weird One

Jag har blivit av med in anonymitetsförmån i en vecka. Jag retade någon på fel sätt och fick mig en smäll på fingrarna.
    Så nu passar jag på att presentera mig.

Hej, jag heter Sara jag är 32 år och jag har två barn.
    Jag är just nu under utredning och har fått samtal hos en terapeut 10 ggr.
    Som ni kanske nu listat ut så är det jag som gått under psedonymen "under utredning"
    Vet inte om det är bra eller dåligt att "outa" sig så här. Men jag känner inget behov av att fortsätta vara anonym.
    Jag kommer fortsättningsvis att skriva under mitt vanliga öppna nick.

Hoppas ni har det bra allihop!

• Anonym (Svart/Vitt)

Har precis kommit från psykiatrin. Fick träffa en underbart snäll läkare att prata med. Han talade om för mig att det bara är en illusion att jag är värdelös och inte borde leva. Ska försöka hålla mig fast vid det tills DBT:n träder i kraft efter nästa sommar... Och han var förstående! Fick även Atarax utskrivet, nån som har provat det? Var det bra isf? Är välkommen dit när som helst när jag behöver det. Nu känns allt lättare för stunden iaf Glad Lovade han oxå att rensa mitt bagage och inte fylla på det som jag tidigare gjort...

• Anonym
    Anonym (Svart/Vitt) skrev 2010-11-19 14:26:11 följande:

Har precis kommit från psykiatrin. Fick träffa en underbart snäll läkare att prata med. Han talade om för mig att det bara är en illusion att jag är värdelös och inte borde leva. Ska försöka hålla mig fast vid det tills DBT:n träder i kraft efter nästa sommar... Och han var förstående! Fick även Atarax utskrivet, nån som har provat det? Var det bra isf? Är välkommen dit när som helst när jag behöver det. Nu känns allt lättare för stunden iaf Glad Lovade han oxå att rensa mitt bagage och inte fylla på det som jag tidigare gjort...

Atarax fungerar väl bra på vissa, men den är väldigt mild. En allergimedicin med trötthet som biverkning, så man blir mest slö av den.
  • Anonym (Svart/Vitt)

Då kanske jag kan få sova lite alltså Glad Förhoppningsvis så fungerar den annars skulle vi väl prova propavan men vill helst inte det då min mormor har ätit dom och blivit beroende..

• Anonym

Hur är det med er tjejer?

Jag har nu fått höja lamictaldosen, läkaren ville inte blanda in fler mediciner. Hittils känns det bra, tar bort de negativa tankarna ännu bättre nu. Enda nackdelen är att jag inte kan sova på natten. Får väl fixa medicin mot det också. Mina vänner har alltid skrattat åt alla mediciner jag alltid tagit. Och visst känner jag mig som en "pillertrillare" ibland, men va fan... Jag har en sjukdom, jag behöver medicin.

Jag hittade en dagbok från förra året där jag hade skrivit om hur jag mådde. Gud vilken svart läsning det var! Jag var verkligen på botten och såg ingen väg ut. Varenda dag skrev jag i stort sett att det är den sista dagen jag lever. Allt handlade om självmordsplaner och dödsönskningar. Det känns som ett helt annat liv nu! Jag tyckte synd om tjejen som skrivit det, för det kändes inte som att det var jag. Jag ska behålla den dagboken. Jag är fortfarande deprimerad och tycker synd om mig själv. Men när jag läste det så insåg jag  hur tacksam jag faktiskt var över att jag mår så pass bra som jag gör just nu, trots allt. Visst finns det svarta dagar, men då var det varje dag i över 1-2 år! Jag vill aldrig hamna där igen! Jag är så otroligt tacksam över att jag fick prova lamictalen, för det var den som tog mig upp ur det djupa mörkret. Jag kämpar fortfarande för att nå upp till en normalnivå, och jag kan väl inte påstå att jag älskar livet än. Men jag har inte självmordstankar varje dag mer. Inte alls så desperata iallafall. Mer mediciner åt folket!

• Anonym

Jag känner mig jättekonstig idag. Innan idag var jag på ett jobbigt möte där jag var nervös och ledsen. Trots det så satt jag och fick behärska mig för att inte skratta, vilket är hemskt om jag hade gjort. Satt hela tiden och tänkte "vad är det för fel på mig??" Idag vill jag mest lägga mig ner och gråta. Känner mig tom, ensam och orkeslös. Ingen bra dag...

• Anonym (kanskeborderline)

hej, kul att hitta denna tråden. Jag har ADHD och utrederaren som gjorde ADHD utredningen på mig sa att jag säkerligen har borderline också och jag känner igen nästan alla symptom som en "borderlineare" har så får jag hänga med här i tråden?

• Anonym
    Anonym (kanskeborderline) skrev 2010-11-26 20:41:14 följande:
    hej, kul att hitta denna tråden. Jag har ADHD och utrederaren som gjorde ADHD utredningen på mig sa att jag säkerligen har borderline också och jag känner igen nästan alla symptom som en "borderlineare" har så får jag hänga med här i tråden?
    Självklart!, Välkommen!
    Kul med fler i tråden. Fast tråkigt att så många har problem så klart.
Svar på tråden Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?