• Anonym

Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?

Jag har länge känt att jag är annorlunda. Snubblade nyligen över lite info om borderline och känner igen mig i mycket. Nu är jag nyfiken på om det kan förklara mina relationsproblem också. Jag vet att borderline ofta innebär att man har svårt att avsluta relationer, men kanske känner någon igen sig i detta också.

Så fort jag får en relation så blir jag otroligt instabil. Mitt självförakt växer, jag målar upp en massa scenarion i mitt huvud om olika skäl till varför killen ska lämna mig till slut för jag inte är bra nog (dvs perfekt). Jag får ångest och flippar ut. Ju närmare killen kommre, desto mer ångest får jag. Antagligen för att det kommer göra mer ont den dagen han sticker ju närmare han stått mig. Det slutar ofta med att min ångest blir så outhärdlig när de kommer för nära att jag avslutar relationen. Efteråt känns det alltid befriande för att ångesten är borta. Det är så skönt att jag knappt tänker på att jag förlorat relationen.

Om det däremot handlar om en relation där vi inte kommer varandra nära av något skäl, då kämpar jag vidare och vägrar släppa taget även om jag märker att det inte fungerar och killen försöker dra sig ur. Jag blir helt desperat och gör allt för att hålla kvar honom, manipulerar, gråter, förhandlar. U name it.

Känner någon med borderline igen sig i detta?

• Svar på tråden Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?
  • Anonym (måste)

dessutom ska han på en undersökning som kan visa att han lider av något som kan vara farligt.. och han sa när han ringde att han har tänkt mycket på det, att han inte är orolig för sin skull, utan för min (jag har förlorat en nära i sjukdom för ett tag sen) och att han tänkte att det isåfall var bra om det tog slut mellan oss innan han ev. får veta om han har något farligt. =(

• Anonym (måste)

.... är jag dum?.. knäpp?..

• Anonym

Nej du är inte dum, men du kommer inte ha det lätt med denna kille, oavsett om han är borderline eller ej. Vad du än säger eller gör så kommer det att vara fel. Jag gjorde allt för att anpassa mig till såna småsaker, men jag kunde inte ens vara mig själv mer för allt det kritiserades. Han kommer utplåna dig själv.

Har andra sagt att de inte förstår dina skämt? Är de olämpliga, eller kränkande? Jag skämtar själv mycket, det är en del av mig och därför svårt att sluta med. Vill inte sluta med det heller. Tycker det är en bra komprimiss att han får fråga dig när han blir osäker, så länge du inte blir arg för att han frågar.

• Anonym (under utredning)
    Man ska aldrig förlora sig själv i en relation, oavsett om den ena parten bär på diagos eller inte!

Om hans humör och välbefinnande blir det enda ni jobbar för, att han dikterar villkoren och "skyller" på sitt psyke är en farlig signal som borde tända alla varningslampor.
    Om du bara två månader in i förhållandet mår skit, då ska du lyda mitt tidigare råd

Spring för allt vad tygen håller!

Vi borderlinare och andra med psykisk diagnog KAN ha en relation, men vi får aldrig glömma hur den andre mår.
    Man måste vara medveten om sitt beteende och vilja jobba med det, inte bara räkna med att ens partner ska stå ut.
    Låt inte förhållandet äta upp dig.

Spring, lämna, gå vidare eller whatever phrase you want to use.
    Är han inte beredd att jobba med sig själv för sin egen skull kommer det bara sluta i katastrof.
  • Anonym
    Anonym (under utredning) skrev 2010-12-15 16:08:49 följande:
    Man ska aldrig förlora sig själv i en relation, oavsett om den ena parten bär på diagos eller inte!

Om hans humör och välbefinnande blir det enda ni jobbar för, att han dikterar villkoren och "skyller" på sitt psyke är en farlig signal som borde tända alla varningslampor.
    Om du bara två månader in i förhållandet mår skit, då ska du lyda mitt tidigare råd

Spring för allt vad tygen håller!

Vi borderlinare och andra med psykisk diagnog KAN ha en relation, men vi får aldrig glömma hur den andre mår.
    Man måste vara medveten om sitt beteende och vilja jobba med det, inte bara räkna med att ens partner ska stå ut.
    Låt inte förhållandet äta upp dig.

Spring, lämna, gå vidare eller whatever phrase you want to use.
    Är han inte beredd att jobba med sig själv för sin egen skull kommer det bara sluta i katastrof.
    jag har Borderline och fick diagnosen förra året i samband med sjukpensioneringen.
    jag pendlar väldigt i humöret!
    aggressiv och kastar saker,ledsen,tror inte att han älskar mig,känner mig avvisad lätt..
    men trots mina relativt stora problem och 6st psykiska diagnoser så har vi varit ett par i snart 6år!
    aldrig haft en paus!
    Anonym skrev 2010-12-15 16:15:44 följande:
    jag har Borderline och fick diagnosen förra året i samband med sjukpensioneringen.
    jag pendlar väldigt i humöret!
    aggressiv och kastar saker,ledsen,tror inte att han älskar mig,känner mig avvisad lätt..
    men trots mina relativt stora problem och 6st psykiska diagnoser så har vi varit ett par i snart 6år!
    aldrig haft en paus!
    Jag var med samma man i 13 år innan och då visste jag inte om min diagnos.
    Men det var tufft för honom. Inget jag vill utsätta en till för.
    Denna ¨gången måste jag jobba med mig själv, annars ska jag inte vara med en partner.
  • Anonym (måste)

Jag mådde skit innan jag skrev att "han ringde upp nu" för det skrev jag innan. Det var som att världen vände och jag känner mig "glad" nu igen.
    Samtidigt blir jag så jäkla orolig å skraj när ni skriver som ni gör, för ni har ju säkert rätt =( Men jag är så dum att jag ändå kommer fortsätta kämpa :( Jag ska börja prata med kurator ang. annan sak, så det kanske kan vara bra timing nu då ifall jag kommer bli mer knäckt?! =( Jag kommer såklart även att prata om honom.
    Han skickade mig precis musikvideo med "me atloaf" " I wo Uld do anything 4 love"

Jag får se om jag får nåt tillfälle då, att nån gång säga att han måste prata med någon :/ för han säger själv att han inte kan ta emot komplimanger osv.. men han skulle nog itne hålla med om att han föraktar sig, även om han gör det?! Han är ofta självkritisk, och skämtar elakt om sig själv utan problem.

Jag skämtar ibland bland annat om att jag blir sur/ledsen fast det kanske inte alls är så allvarligt egentligen, så ska han börja förklara sig, så säger jag: men jag skämtade ju baaara!! Då känner han sig sårad osv, för han inte vet när jag skämtar. Ibland kan jag skämta med folk å sen glömma säga att jag skämtat 0 men de flesta förstår när jag skämtar. Men han säger att han inte kan, och det gör honom galen, för jag ser likadan ut när jag skämtar och när jag inte skämtar.. :/ så det är ju säkert något som jag behöver jobba med..

• Anonym (...)

Vi med borderline är inte svårare att leva med än dom som inte har den diagnosen. Visst ta kan reagera lite mer på vissa känslor, men när vi älskar någon gör vi det till 100% .. ville bara skriva att vi är inte annorlundare än alla andra bara för att vi har en diagnos

Anonym (måste) skrev 2010-12-15 16:54:29 följande:
    Jag mådde skit innan jag skrev att "han ringde upp nu" för det skrev jag innan. Det var som att världen vände och jag känner mig "glad" nu igen.
    Samtidigt blir jag så jäkla orolig å skraj när ni skriver som ni gör, för ni har ju säkert rätt =( Men jag är så dum att jag ändå kommer fortsätta kämpa :( Jag ska börja prata med kurator ang. annan sak, så det kanske kan vara bra timing nu då ifall jag kommer bli mer knäckt?! =( Jag kommer såklart även att prata om honom.
    Han skickade mig precis musikvideo med "me atloaf" " I wo Uld do anything 4 love"
    Hans humörsvängningar skapar samma svängningar hos dig.

Du måste fråga dig?
    Är det värt det?

Han projicerar över sitt psyke på dig. Är du stark nog?
    Vill du leva genom en annan.

Anything for love, but i wont do that...
    Kan man tolka åt båda hållen.
  • Anonym (måste)

ja, vad menar han med "but i wont do that"?????  :-/ resten av texten är ju ganska klockren osv... hm.. jag får skicka å fråga honom, men hur ska jag fråga? jag skickade bara ett hjärta tillbaka..

jag tror att jag är stark nog, men det är svårt att veta.. det känns iaf tryggt att veta att han eg. själv vet att han har problem och att han ÄR känslig, han säger själv att det behövs en stor jävla uppslagsbok för att kunna förstå honom.

Svar på tråden Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?