• Anonym

Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?

Jag har länge känt att jag är annorlunda. Snubblade nyligen över lite info om borderline och känner igen mig i mycket. Nu är jag nyfiken på om det kan förklara mina relationsproblem också. Jag vet att borderline ofta innebär att man har svårt att avsluta relationer, men kanske känner någon igen sig i detta också.

Så fort jag får en relation så blir jag otroligt instabil. Mitt självförakt växer, jag målar upp en massa scenarion i mitt huvud om olika skäl till varför killen ska lämna mig till slut för jag inte är bra nog (dvs perfekt). Jag får ångest och flippar ut. Ju närmare killen kommre, desto mer ångest får jag. Antagligen för att det kommer göra mer ont den dagen han sticker ju närmare han stått mig. Det slutar ofta med att min ångest blir så outhärdlig när de kommer för nära att jag avslutar relationen. Efteråt känns det alltid befriande för att ångesten är borta. Det är så skönt att jag knappt tänker på att jag förlorat relationen.

Om det däremot handlar om en relation där vi inte kommer varandra nära av något skäl, då kämpar jag vidare och vägrar släppa taget även om jag märker att det inte fungerar och killen försöker dra sig ur. Jag blir helt desperat och gör allt för att hålla kvar honom, manipulerar, gråter, förhandlar. U name it.

Känner någon med borderline igen sig i detta?

• Svar på tråden Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?
  • mrslonely
    Anonym skrev 2011-01-15 14:14:42 följande:
    Tråden går lite i vågor här. Ibland orkar man inte vara så aktiv. Jag förstår hur tufft det är att må dåligt och känna sig så ensam i det måendet. Hur gärna de än vill så kan inte vänner och familj hjälpa, så till slut tappar de också lusten. Man blir ännu mer fast i sin ensamhet.

Jag har själv alltid haft problem med kuratorer och psykologer. När de kommer för nära så sticker jag, precis som många borderline-patienter gör. Denna gången tvingade jag mig kvar för jag vet om min problematik. Men nu vill psykologen bli av med mig istället. Har märkt att hon inte riktigt lyssnat och kollat i marken osv när jag pratat men trodde jag inbillade mig. Sen sa hon att hon nog inte kan hjälpa mig med min problematik. Jag förstod ingenting. Så svår är jag knappast, vi har ju inte ens gått på djupet med saker, bara pratat ytliga saker som jag mår dåligt över, tex jobbet. Inte ens djupt deprimerad. Och hon kapar kontakten. Känns skitbra när man för första gången kämpat emot sina impulser så otroligt.
    åh vad jobbigt!
    Har också varit med om att psykologer sagt att de inte kan hjälpa mig el nåt sånt.
    Ge inte upp.
    Jag har egentligen aldrig känt mig förstådd egentligen förrän jag kom med i MBT gruppen.
    Kämpa för att få prata med nån som kan borderline. Där du kan bli förstådd och respekterad som du är. Och få rätt hjälp. Får man fel hjälp el träffar nån som inte kan om den problematiken så kan man må sämre istället.
    Men du hade inte fått diagnos eller hur var det?
    Finns det inget dbt el mbt team i närheten av dej? Försöka frå en remiss till nåt sånt.
  • Anonym (under utredning)
    Anonym (fighter) skrev 2011-01-06 16:21:35 följande:

Jag tänker mycket och ibland hamnar jag i "bitterträsket" där jag enbart känner mig besviken på andra samt ställer krav på dem hur jag tycker de ska handla gentemot mig.

Tror att  tankarna kan
    många gånger vara ens förgörare....

Word!
  • mrslonely

fy f-n vad meningslöst livet känns utan honom..
    och med ständiga problem med mamma när jag försöker förklara hur jag känner
    mitt kök ser ut som ett äckligt bombnedslag som efter varje helg,
    orkar inte bry mig om nåt
    är hungrig men har ingen mat hemma och orkar inte handla
    allt är bara skit
    orkar inte va positiv allt känns så jäkla meningslöst
    och det kommer inte bli bättre
    jag kommer aldrig få min kärlek till baka och mina framtidsplaner
    åååååååååååå

• Anonym
    mrslonely skrev 2011-01-16 20:03:21 följande:
    fy f-n vad meningslöst livet känns utan honom..
    och med ständiga problem med mamma när jag försöker förklara hur jag känner
    mitt kök ser ut som ett äckligt bombnedslag som efter varje helg,
    orkar inte bry mig om nåt
    är hungrig men har ingen mat hemma och orkar inte handla
    allt är bara skit
    orkar inte va positiv allt känns så jäkla meningslöst
    och det kommer inte bli bättre
    jag kommer aldrig få min kärlek till baka och mina framtidsplaner
    åååååååååååå
    Samma som med mig just nu. Mitt kök är katastrof, allt är smutsigt. Ska jag laga mat så måste jag diska först. Och jag orkar inte. Så svälter hellre. Att gå till affären orkar jag inte heller, trots att jag bor 1 min från den. Har inte ätit på en vecka och kan knappt ta mig upp ur sängen nu, är så svag...

Ibland måste man få rasa och bara må skit. Skriv gärna av dig! När man sedan mår bättre så är det ganska skönt att läsa det man skrivit och se hur långt man kämpat sig upp igen, se sin egen styrka.

Kanske får du inte din kärlek tillbaka, men du kommer isåfall hitta en ny. Du kommer inte gå igenom livet ensam! Har du varit så här låg någon gång innan?
  • mrslonely

ja har varit så låg innan , värre många ggr, men är egentligen låg hela tiden då jag inte är tillsammans med honom, å nej jag kommer inte hitta nån ny, det är komplicerat men verkar itne som jag kan sluta älska honom trots att jag försökt och trott att jag gått vidare hamnar jag alltid tillbaka till att jag aldrig slutat älska utan bara förträngt
    jag tycker itne det är värt att resa sig när man faller igen hela tiden

jobbigt att du också känner så
    nåt särskilt som hänt dig nu
    el bara skit ändå?

• Anonym
    mrslonely skrev 2011-01-16 20:21:12 följande:
    ja har varit så låg innan , värre många ggr, men är egentligen låg hela tiden då jag inte är tillsammans med honom, å nej jag kommer inte hitta nån ny, det är komplicerat men verkar itne som jag kan sluta älska honom trots att jag försökt och trott att jag gått vidare hamnar jag alltid tillbaka till att jag aldrig slutat älska utan bara förträngt
    jag tycker itne det är värt att resa sig när man faller igen hela tiden

jobbigt att du också känner så
    nåt särskilt som hänt dig nu
    el bara skit ändå?
    För min del så tvärvände det bara utan anledning...

Om du varit så låg förr så vet du att det blir bättre iallafall. Även om jag förstår hur lönlöst det känns när man aldrig någonsin kan få må som andra gör. Vet inte vad jag ska säga för att få dig att må bättre, men du är iallafall inte ensam... Synd att man bara har dessa kontakter över nätet, med personer som är i samma situation. Ingen av mina vänner förstår, så man blir så ensam.

Jag kommer aldrig släppa min första kärlek. Den enda jag varit galet kär i, den enda jag älskat. Han var inte bra för mig så lämnade honom, men kan aldrig glömma. Har träffat nya och tyckt om dom, men aldrig varit så där kär. Och absolut inte älskat. Tänker på exet alltid och jämför de känslorna. Och de nya killarna förlorar alltid. Har bara träffat idiotkillar, och den senaste knäckte mig så mycket att jag nu aldrig vill träffa någon igen. Tror inte jag är kapabel till det, och vill inte heller göra det. Ibland känns allt skit. Ibland får jag acceptera att det kommer vara så, för jag kan inte alltid kämpa och förlora.
  • mrslonely

usch det är hemskt när det är så att man inte kan älska nån så mkt
    å det inte fungerar
    man vill ju inte känna mindre med den man är med om man hittar nån
    isf bättre

ja vi får stötta varandra här
    var i sverige bor du?
    läste du det jag skrev om rätt behandling
    d kände jag iaf var en stor skillnad
    min nuvarande terapeut å de i gruppterapin har väldit respekt för hur jag är

• Anonym
    mrslonely skrev 2011-01-16 21:02:48 följande:
    usch det är hemskt när det är så att man inte kan älska nån så mkt
    å det inte fungerar
    man vill ju inte känna mindre med den man är med om man hittar nån
    isf bättre

ja vi får stötta varandra här
    var i sverige bor du?
    läste du det jag skrev om rätt behandling
    d kände jag iaf var en stor skillnad
    min nuvarande terapeut å de i gruppterapin har väldit respekt för hur jag är
    Jag bor i Malmö. De ska starta ett sådant team snart har jag hört så ska försöka få en remiss dit då. Men måste hitta en ny psykolog till dess. Vill ha en psykolog som kan ta att man ältar samma saker om och om igen och är negativ. Det är ju så deprimerade människor är. Jag känner mig dum när jag märker att psykologen är uttråkad och inte engagerad.
  • Anonym (under utredning)

Inga bra veckor...helvete också...
    Varför i helvete kan jag inte bara ta tag i allt?

Huvudet i sanden på riktigt nu. Jag har avbokat terapin två gånger eftersom jag inte känt mig motiverad.
    Jag bara är...inge mera.
    Gnistan finns inte.

Fan i helvetes....faaaan!
    Ja, jag svär när jag är frustrerad. Fult jag vet.

Men jag vill bara bli/vara NORMAL!!!

Inga bra veckor...

• mrslonely
    Anonym (under utredning) skrev 2011-01-16 21:34:07 följande:
    Inga bra veckor...helvete också...
    Varför i helvete kan jag inte bara ta tag i allt?

Huvudet i sanden på riktigt nu. Jag har avbokat terapin två gånger eftersom jag inte känt mig motiverad.
    Jag bara är...inge mera.
    Gnistan finns inte.

Fan i helvetes....faaaan!
    Ja, jag svär när jag är frustrerad. Fult jag vet.

Men jag vill bara bli/vara NORMAL!!!

Inga bra veckor...
    Vad jobbigt! Usch! Låter som att vi inte är ensamma iaf..Trivs du med din terapeut annars?
Svar på tråden Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?