• Anonym

Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?

Jag har länge känt att jag är annorlunda. Snubblade nyligen över lite info om borderline och känner igen mig i mycket. Nu är jag nyfiken på om det kan förklara mina relationsproblem också. Jag vet att borderline ofta innebär att man har svårt att avsluta relationer, men kanske känner någon igen sig i detta också.

Så fort jag får en relation så blir jag otroligt instabil. Mitt självförakt växer, jag målar upp en massa scenarion i mitt huvud om olika skäl till varför killen ska lämna mig till slut för jag inte är bra nog (dvs perfekt). Jag får ångest och flippar ut. Ju närmare killen kommre, desto mer ångest får jag. Antagligen för att det kommer göra mer ont den dagen han sticker ju närmare han stått mig. Det slutar ofta med att min ångest blir så outhärdlig när de kommer för nära att jag avslutar relationen. Efteråt känns det alltid befriande för att ångesten är borta. Det är så skönt att jag knappt tänker på att jag förlorat relationen.

Om det däremot handlar om en relation där vi inte kommer varandra nära av något skäl, då kämpar jag vidare och vägrar släppa taget även om jag märker att det inte fungerar och killen försöker dra sig ur. Jag blir helt desperat och gör allt för att hålla kvar honom, manipulerar, gråter, förhandlar. U name it.

Känner någon med borderline igen sig i detta?

• Svar på tråden Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?
  • Anonym (under utredning)

Då har man fått vissa sanningar över jul iallafall.

Killen har bullshittat mig sedan länge, han hade kvar mig som en leksak medans han sökte sig till andra.
    Tog honom på nätet på bar gärning. Han försökte inte ens smyga med det.
    Så samtidigt som han skrivit massa gulliga sms till mig om hur han saknar mig och kallat mig hjärtat och sånt så har han haft kontakt med andra tjejer för sexuell kontakter.
    May he burn in hell!!

Jag hittar inget jobb, får ingen hjälp av soc och kommer snart bli utförsäkrad.

Ärligt talat, perioden som gått känns piss o skit helt och hållet.
    Igår körde jag bil (ensam) och när kurvan kom närmare så funderade jag på om jag skulle svänga eller inte.
    Jag svängde, mina barn dök upp i huvuvet.

Ringde psyk efteråt, fick en tid i nästa vecka.

• Anonym
    Anonym (under utredning) skrev 2011-01-05 12:03:33 följande:
    Då har man fått vissa sanningar över jul iallafall.

Killen har bullshittat mig sedan länge, han hade kvar mig som en leksak medans han sökte sig till andra.
    Tog honom på nätet på bar gärning. Han försökte inte ens smyga med det.
    Så samtidigt som han skrivit massa gulliga sms till mig om hur han saknar mig och kallat mig hjärtat och sånt så har han haft kontakt med andra tjejer för sexuell kontakter.
    May he burn in hell!!

Jag hittar inget jobb, får ingen hjälp av soc och kommer snart bli utförsäkrad.

Ärligt talat, perioden som gått känns piss o skit helt och hållet.
    Igår körde jag bil (ensam) och när kurvan kom närmare så funderade jag på om jag skulle svänga eller inte.
    Jag svängde, mina barn dök upp i huvuvet.

Ringde psyk efteråt, fick en tid i nästa vecka.
    Egentligen är det sjukt dåligt att man får vänta så länge när man varit så nära självmord.

Förstår att det känns skit just nu. Det sista man behöver när man är i denna situation. Försök fokusera på dina barn och ta hand om dig själv. Och ge honom inte en ny chans. En gång otrogen alltid otrogen. Stämmer inte alltid, men alldeles för ofta för att man ska ta den risken i ditt läge.
  • Anonym (under utredning)
    Anonym skrev 2011-01-05 12:06:58 följande:
    Egentligen är det sjukt dåligt att man får vänta så länge när man varit så nära självmord.

Förstår att det känns skit just nu. Det sista man behöver när man är i denna situation. Försök fokusera på dina barn och ta hand om dig själv. Och ge honom inte en ny chans. En gång otrogen alltid otrogen. Stämmer inte alltid, men alldeles för ofta för att man ska ta den risken i ditt läge.
    Nära självmord är nog att ta i. Jag har ju haft tankarna innan, men inte såhär.
    Tidigare har jag alltid vetat att jag innerst inne inte kommer genomföra det, jag har mest varit en attientionwhore, velat bli upptäckt i tid och fått andras sympatier.
    Men aldrig försökt eller sagt något till andra.

Men igår ville jag bara avsluta och jag kände mig inte rädd. Orken är slut.
    Jag har inget kvar att ge. Kämpaglöden dog.
  • mrslonely

Under utredning: har han bara haft kontakter på nätet? Var det bara nu när ni har uppehåll?
    Är du säker på att han har träffat dem el ens velat träffa dem?
    Mitt ex var inne på en sån sida för några år sen , ljög massa om det oxå, jag blev galen när jag fick veta. Men nu i efterhand så tycker jag inte alls att det är så farligt när jag har fått distans till det. Han ville inte träffa dem å gjorde det inte heller. Det var istället för porrsurfing, fantasier bara.
    Om ni dessutom har en paus..? Han kanske bara skriver till folk för att han känner sig ensam å för tidsfördriv d kanske inte betyder ett dugg?
    Eller så är det som du säger att han vill träffa nån å har gjort det?
    Jag ville bara hjälpa dig att se det lite mera kallt nu när jag är ur det. Så du inte mår piss mer än du behöver
    å kanske ångrar dig sen hur du reagerar på det..

Jag väntar själv på beslut nu om jag blir utförsäkrad i februari eller inte
    chansen med denna jäkla moderatregering är ju inte stor
    men jag hoppas allt jag kan att få forts sjukskrivning för jag kan absoult inte jobba å skulle jag bli utförsäkrad skulle alla mina besvär bli såååååå mkt värre. Å ekonomin så jag inte kommer klara att leva.

Känner igen mig såååå att inte kunna hålla mig från att skriva.
    Mitt ex gjorde slut i oktober. Vi har prövat 5 ggr. Var förlovade. Han har tröttnat varje gång efter högst ett år. Då orkar han inte mer å känslorna börjar stängas av.
    Vi har haft kontakt sen d tog slut , el jag har ringt, inte han, men det har varit ok om jag vill ringa.
    Han säger att han älskar mig, vill komma över mej men inte har gjort d än
    men han dejtar en tjej nu å försöker gå vidare
    och på nyårsdagen ( dagen vi förlovade oss) så skrev han att han inte orka prata m mig
    samma dagen efter
    igår sa han att jag inte får ringa mer, han orkar inte prta m mig för han är rädd för bråk
    jag frågade honom massa saker om känslor å oss innan, å frågade om han inte mådde dåligt att det var ett år sen vi förlova oss
    antar att d e därför han inte vill höras mer
    men jag är livrädd
    att han inte kommer höra av sig
    men han sa att jag inte fick höra av mig måste vänta på honom
    men jag tror inte han kommer höra av sig
    tror han komme gå vidare
    jag vill inte
    jag vill ha tllbaks honom han är den rätte för mig
    han ville ju samma saker som jag
    han har ingen tro kvar inget hopp kvar ingen lust kvar
    men han ville samma som jag
    å önskade han kunde få lusten kraften å längtan tillbaka
    för jag går i terapi ( MBT) och jag har insett mina problem å ska göra allt jag kan för att ändra mig.
    Men han vill inte försöka mer
    undrar varför han itne saknar mig
    även om han inte orkar borde han ju va ledsen
    jag har mått så jävligt hela julhelgen , idag orkar jag inte känner mer
    har stängt av
    är rädd när nästa attack kommer
    än så länge har inte terapin hjälpt, mår typ värre då jag inser hur sjuk jag är
    men jag hoppas d kommer vända

• mrslonely

ps under utredning jag förstår verkligen dig
     ville inte förminska det
    ville bara hjälpa dig
    jag förstår precis hur du känner
    har varit där såååå länge
    ältade det såååååååå många timmar
    litade inte på honom efter d osv
    men jag kan samtidigt se nu att i det fallet när han bara skrev som tidsfördriv å fantasi  så var det inget mot mig
    å jag tror inte han ville hitta nån annan
    tror d var spännande och distraktion

• mrslonely

å förresten vad hemskt att du bara får 10 ggr
    d behöver ju så mkt hjälp som d behövs å d lär ju va mer än det
    jag fick sådär innan jag fick min MBT
    de insåg att jag behövde mer till slut
    efter 10 år av olika psykologer
    men fortsätt berätta allt skit
    dra fram d värsta du känt
    så de verkligen förstår hur dåligt du mår

Ni andra känner ni igen er att förlora er kärlek
    ert livs kärlek?
    för de inte orkar med er?

jag har inte bara förlorat min kärlek
    alla vänner har lämnat mig
    min mamma orkar inte med mig
    har bara en vän kvar hoppas d förblir så
    men det är så hemskt att veta att ingen orkar med en
    varför ska man då leva
    att vara jobbig
    å inte kunna ändra på det
    så trött på att höra att jag är negativ å självisk
    tycker jag är positiv trots allt skit jag varit m om å allt jag känner
    att jag fortfarande kämpar
    men de vet inget om det för de har väl aldrig vart med om nåt liknande
    blir så irriterad på de som får allt å ändå klagar på mig som har d förjävligt å gör d bästa jag kan

• mrslonely

En vän:
    Jag känner att jag vill försvara din vän
    jag förstår att det är jobbigt för er
    men tänk hur jobbigt d måste vara för henne
    hon vill inte att det ska vara så
    hon orkar bara inte bättre
    hon behöver er
    Det vore bra om ni hittade ett sätt att hjälpa henne istället för att lämna henne
    kolla info om borderline å kolla hur man kan hjälpa som anhörig
    hur man ska tala med en sen person osv
    ett tips är sidan borderlinepersonaltysupport.com eller sök på Tami Green på youtube
    bra tips till anhöriga
    Försök prata m henne när hon inte är i affekt
    tänk det ni vill säga men gör det 10 ggr mjukare
    för en borderlinare tar ändå allting så hårt så man behöver inte ta i el vara hård
    Jag skulle lägga fram det mer som att ni vill hjälpa henne, ni vill inte att hon ska må dåligt
    att ni känner er maktlösa å inte vet hur ni ska hjälpa henne
    försök förklara också hur ni känner utan att vara för kritiska
    säg kanske att ni skulle önska....att hon lyssnade lite mer t.ex men säg också att ni förstår att det är svårt för henne att vara stöttande å lyssnande när hon är inne i sin hemska känsla
    när du gör så här så förstår vi inte...kan du förklara..

och ni som inte tycker att det lät som borderline
    jag känner igen mig i det å jagh ar borderline
    inte bipolär
    jag är jätte empatisk har massa medkänsla blir ledsen om nån annan är ledsen å så vidare
    men när jag själv mår piss orkar jag inte se el tänka
    det är inget jag gör med flit
    man har liksom ingen plats för att tänka på andra
    för man står inte ut med sig själv å sina känslor

vad jag vet så är väl bioplära mer i längre perioder väldigt ledsna el väldigt glada
    en borderlinare kan ändra humör på några sekunder
    för nån sa nåt el gjorde nåt
    det har med känsligheten att göra

• mrslonely

varrför finns jag
    jag borde inte finnas
    för ingen tycker bra om mig
    alla tycker så mkt illa om mig
    ingen förstår mig
    alla tolkar allt jag gör negativt
    om jag är en så jävla dålig mska så borde jag väl inte finnas
    för vem skulle bry sig
    jag är så trött på att folk aldrig kan förstå mig
    va på min sida
    men istället väljer de att tolka allt jag gör så jävla negativt å aldrig vara förstående
    aldrig bry sig om vad jag känner
    för vad jag känner har aldrig spelat nån roll
    men vad alla andra känner det bryr sig alla om
    så jag är inpräntad hur oviktig jag är
    hur oviktiga mina känslor är
    och hur jobbig jag är vilken börda jag är
    jag ska tydligen be om ursäkt för att jag finns

Svar på tråden Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?