• Anonym

Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?

Jag har länge känt att jag är annorlunda. Snubblade nyligen över lite info om borderline och känner igen mig i mycket. Nu är jag nyfiken på om det kan förklara mina relationsproblem också. Jag vet att borderline ofta innebär att man har svårt att avsluta relationer, men kanske känner någon igen sig i detta också.

Så fort jag får en relation så blir jag otroligt instabil. Mitt självförakt växer, jag målar upp en massa scenarion i mitt huvud om olika skäl till varför killen ska lämna mig till slut för jag inte är bra nog (dvs perfekt). Jag får ångest och flippar ut. Ju närmare killen kommre, desto mer ångest får jag. Antagligen för att det kommer göra mer ont den dagen han sticker ju närmare han stått mig. Det slutar ofta med att min ångest blir så outhärdlig när de kommer för nära att jag avslutar relationen. Efteråt känns det alltid befriande för att ångesten är borta. Det är så skönt att jag knappt tänker på att jag förlorat relationen.

Om det däremot handlar om en relation där vi inte kommer varandra nära av något skäl, då kämpar jag vidare och vägrar släppa taget även om jag märker att det inte fungerar och killen försöker dra sig ur. Jag blir helt desperat och gör allt för att hålla kvar honom, manipulerar, gråter, förhandlar. U name it.

Känner någon med borderline igen sig i detta?

• Svar på tråden Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?
  • Anonym (under utredning)

Nu har jag varit hos min terapeut igen.
    Hon stressade mig och ville medvetet få fram en reaktion den här gången, eftersom jag innan alltid hållt tillbaka och inte velat visa min "mörka" sida.
    Men nu brast det.

Jag spydde ur mig 2 veckors uppdämd ilska, frustration och uppgivenhet.
    Det kändes skönt.
    Hon rekommenderade mig ett läkarbesök om jag var intresserad av medicin för att sämpa mina humörsvängningar, något jag tidigare varit skeptisk till.
    Men nu har det varit så illa att det tar min energi, att alltid vara upp och ner, svänger så hastigt och jag vill bara kunna slappna av.
    Så jag tackade ja till läkarbesöket.

Killen och jag har som sagt tagit en liten paus och jag har inte hört av mig alls nästan, men han skickar små mess ibland.
    "saknar dig, tycker om dig massa" och sådana saker.
    Och jag saknar honom också, är bara rädd, som vanligt. Och just nu måste det vara paus. Tills jag orkar ta tag i det igen.

Nu hoppas jag på en god jul, vilket jag önskar er alla i tråden också =)

• Anonym
    Anonym (under utredning) skrev 2010-12-21 09:43:52 följande:
    Hon stressade mig och ville medvetet få fram en reaktion den här gången, eftersom jag innan alltid hållt tillbaka och inte velat visa min "mörka" sida.
    Men nu brast det.

Det kändes skönt.
    Hon rekommenderade mig ett läkarbesök om jag var intresserad av medicin för att sämpa mina humörsvängningar, något jag tidigare varit skeptisk till.
    Men nu har det varit så illa att det tar min energi, att alltid vara upp och ner, svänger så hastigt och jag vill bara kunna slappna av.

Killen och jag har som sagt tagit en liten paus och jag har inte hört av mig alls nästan, men han skickar små mess ibland.
    Och jag saknar honom också, är bara rädd, som vanligt. Och just nu måste det vara paus. Tills jag orkar ta tag i det igen.

Det är starkt av dig att du inte kastar dig in i det med killen igen. Ta det sakta så blir inte ångesten lika stor.

Tycker det är klokt att prova en medicin. Det är det absolut bästa jag gjort, mår bättre än någonsin och kommer aldrig sluta med dessa underbara tabletter.
  • Anonym (Bea)
    Anonym (under utredning) skrev 2010-12-21 09:43:52 följande:
    Men nu brast det.

Det kändes skönt.

Bra att du ändå fick ur dig saker när du var där, det är ju det som också visar på hur vi är. Så dom får ett hum om varför vi sitter där.
    Jag är jättedålig på att berätta hur jag verkligen mår, oavsett vem det är till. Jag håller alltid god min, skrattar, är trevlig osv när jag är på läkarbesök o samtalsbesök.
    Jag hade med mig min sambo på läkarbesöket, för att han skulle kunna fylla i och tala om hur det egentligen är hemma och hur jag fungerar.
    Det hjälpte mig mycket!

Jag äter medicin mot humörsvängningarna, och det har ändrat hela mig!!! Vilken skillnad!
    Hoppas att du får ordentlig hjälp, jag vet att man är anti medicinering, men det kan också vara det som skiljer på hela ens liv från dåligt till bra.

Stor kram och lycka till!
  • Anonym
    Anonym (Bea) skrev 2010-12-26 23:03:06 följande:
    Bra att du ändå fick ur dig saker när du var där, det är ju det som också visar på hur vi är. Så dom får ett hum om varför vi sitter där.
    Jag är jättedålig på att berätta hur jag verkligen mår, oavsett vem det är till. Jag håller alltid god min, skrattar, är trevlig osv när jag är på läkarbesök o samtalsbesök.
    Jag hade med mig min sambo på läkarbesöket, för att han skulle kunna fylla i och tala om hur det egentligen är hemma och hur jag fungerar.
    Det hjälpte mig mycket!

Jag äter medicin mot humörsvängningarna, och det har ändrat hela mig!!! Vilken skillnad!
    Hoppas att du får ordentlig hjälp, jag vet att man är anti medicinering, men det kan också vara det som skiljer på hela ens liv från dåligt till bra.

Stor kram och lycka till!
    Det är lamictalen du äter? Vilken dos är du uppe i?
  • Anonym (Bea)
    Anonym skrev 2010-12-27 08:40:31 följande:
    Det är lamictalen du äter? Vilken dos är du uppe i?
    Japp, Lamictal och Sertralin.
    Jag ska ha kommit upp i 200 egentligen, men har inte trappat upp med sista tabletten ännu. Är nu på 100, men känner att jag har fått en enorm skillnad i humöret. Sambon är lite imponerad av medicinens påverkan.
    Anledningen till att jag fastnat på 100 är att jag faktiskt glömt att dubbla dosen. Vill dubbelkolla med läkaren om jag kan ta båda tabletterna på kvällen eller om jag måste ta morgon och kväll, för morgon glömmer jag så lätt.
  • Anonym
    Anonym (Bea) skrev 2010-12-27 09:07:52 följande:
    Japp, Lamictal och Sertralin.
    Jag ska ha kommit upp i 200 egentligen, men har inte trappat upp med sista tabletten ännu. Är nu på 100, men känner att jag har fått en enorm skillnad i humöret. Sambon är lite imponerad av medicinens påverkan.
    Anledningen till att jag fastnat på 100 är att jag faktiskt glömt att dubbla dosen. Vill dubbelkolla med läkaren om jag kan ta båda tabletterna på kvällen eller om jag måste ta morgon och kväll, för morgon glömmer jag så lätt.
    Jag föredrar att ta halva morgon och halva på kvällen, annars fick jag en del biverkningar och mådde sämre. Men man får prova sig fram.

Min omgivning har också blivit helt förvånade över vilken skillnad medicinen gör. Jag var supernöjd på 200, men sen tänkte jag att kanske det kan bli ÄNNU bättre, så är uppe på 300 nu och det är faktiskt ännu bättre. Mår jättebra större delen av tiden. Hoppas fler får upp ögonen för denna medicin, den har hjälpt många som inte fått effekt av vanliga ssri.
  • Anonym (Bea)
    Anonym skrev 2010-12-27 09:50:07 följande:
    Jag föredrar att ta halva morgon och halva på kvällen, annars fick jag en del biverkningar och mådde sämre. Men man får prova sig fram.

Min omgivning har också blivit helt förvånade över vilken skillnad medicinen gör. Jag var supernöjd på 200, men sen tänkte jag att kanske det kan bli ÄNNU bättre, så är uppe på 300 nu och det är faktiskt ännu bättre. Mår jättebra större delen av tiden. Hoppas fler får upp ögonen för denna medicin, den har hjälpt många som inte fått effekt av vanliga ssri.
    Kan det alltså bli ännu bättre???!

Jag är så glad över detta som är nu, såhär stabil har jag inte varit på flera år!
    Är så skönt att inte bli jätteledsen/arg för minsta lilla, skönt både för mig och för min sambo!

Kanske är värt att trappa upp för mig då, om det kan påverka så mycket pga ökad dos. Roligt att höra att du också känner dig hjälpt av Lamictal, och att du får må så bra nu!!
    Det är vi värda, för det är fan inte lätt att lida av det här, precis som det är svårt för andra att leva med oss. Jag vet ju att ingen härinne tycker att ens beteende är sunt och speciellt trevligt, men det är svårt att ändra på det utan hjälp, enligt mig omöjligt.
  • Anonym
    Anonym (Bea) skrev 2010-12-27 11:54:33 följande:
    Kan det alltså bli ännu bättre???!

Jag är så glad över detta som är nu, såhär stabil har jag inte varit på flera år!
    Är så skönt att inte bli jätteledsen/arg för minsta lilla, skönt både för mig och för min sambo!

Kanske är värt att trappa upp för mig då, om det kan påverka så mycket pga ökad dos. Roligt att höra att du också känner dig hjälpt av Lamictal, och att du får må så bra nu!!
    Det är vi värda, för det är fan inte lätt att lida av det här, precis som det är svårt för andra att leva med oss. Jag vet ju att ingen härinne tycker att ens beteende är sunt och speciellt trevligt, men det är svårt att ändra på det utan hjälp, enligt mig omöjligt.
    Eftersom jag alltid haft depressioner så vet jag faktiskt inte hur högt man kan gå i glädje-skalan. Jag har gjort så att jag provat att höja dosen även om jag mått bra, och då insett att wow, det kunde bli bättre. Provade sen ännu en höjning, men där tog det stopp, fick ångest. Men då har jag ju hittat mitt perfekta läge. För mig var det viktigt att dela upp doserna på två gånger om dagen, annars hade jag inte kunnat ta så hög som jag gör nu (300), och då hade jag inte fått samma glädjeffekt heller ju. Folk skrattar åt mig och säger att detta var riktiga lycko-piller.  De säger ju det, man blir inte lycklig av antidepressiva, man tar bara bort topparna och dalarna. Men det stämmer inte med lamictalen, den gör mig lycklig.
  • mrslonely

Jag har borderline jag har separationsångest, svårt i relationer för att jag är rädd att de inte tycker om mig men det yttrar sig inte så extremt som vissa. Jag skulle aldrig vara otrogen, aldrig ljuga, jag är inte beroende av någonting, jag nedvärderar aldrig personerna el höjer dem till skyarna utan har en sund sn på dem och ser deras goda och mindra bra sidor. Jag tänker i svart och vitt med mig själv å vad jag tror folk tänker om mig inte om andra. Jag har svårrt att tolka andra mskor å tar saker personligt å känner att jag inte är värd som människa. Jag är väldigt svartsjuk men inte på nåt farligt sätt, är bara rädd att bli ersatt. För mig yttrar det sig i att jag vill fråga min kille saker och älta. Mkt jobbigt för honom men aldrig extremt. Jag tycker det är hemskt när personer som Anonym (nej tack) säger massa hemska saker om personer med borderline. Väldigt fördomsfullt och som vi inte skulle vara värda nåt som mskor. Å att dra alla över en kam. Jag trodde först inte ens på psykologen at jag hade borderline för jag tänkte på såna galningar som han beskriver men har insett att det inte alls behöver vara så, jag går i gruppterapi med 7 st tjejer ingen är som den andra. Alla är olika. Det finns en grund men det yttrar sig väldit olika å i väldigt olika styrkor.
    Så är det ju med alla diagnoser. En diagnos sätts för att man ska få rätt hjäläp inte för att andra ska få fördomar å trycka ner oss. Synd att det finns så många såna fördomar så man måste skämmas för sin diagnos.
    Är livrädd att folk ska få veta för då kanske de tror att jag är sån som jag inte alls är..

Svar på tråden Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?