• Anonym

Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?

Jag har länge känt att jag är annorlunda. Snubblade nyligen över lite info om borderline och känner igen mig i mycket. Nu är jag nyfiken på om det kan förklara mina relationsproblem också. Jag vet att borderline ofta innebär att man har svårt att avsluta relationer, men kanske känner någon igen sig i detta också.

Så fort jag får en relation så blir jag otroligt instabil. Mitt självförakt växer, jag målar upp en massa scenarion i mitt huvud om olika skäl till varför killen ska lämna mig till slut för jag inte är bra nog (dvs perfekt). Jag får ångest och flippar ut. Ju närmare killen kommre, desto mer ångest får jag. Antagligen för att det kommer göra mer ont den dagen han sticker ju närmare han stått mig. Det slutar ofta med att min ångest blir så outhärdlig när de kommer för nära att jag avslutar relationen. Efteråt känns det alltid befriande för att ångesten är borta. Det är så skönt att jag knappt tänker på att jag förlorat relationen.

Om det däremot handlar om en relation där vi inte kommer varandra nära av något skäl, då kämpar jag vidare och vägrar släppa taget även om jag märker att det inte fungerar och killen försöker dra sig ur. Jag blir helt desperat och gör allt för att hålla kvar honom, manipulerar, gråter, förhandlar. U name it.

Känner någon med borderline igen sig i detta?

• Svar på tråden Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?
  • Anonym (under utredning)

Igår var jag hos läkaren. Han pratade om medicinering och dess fördelar men också nackdelar.
    Han sa att valet givetvis var mitt om jag ville ha medicin eller inte.

Jag valde att inte äta mediciner.

Sen ringde jag terapeuten och sa att jag inte är nöjd med våra samtal.
    Känns mer som om jag sitter hos en kurator och pratar av mig. Jag vill ju jobba med problemet, lära mig att ta mig igenom de svåra situationerna.

Vill inte älta det som hände i min barndom eller hur mamma förmodligen lider av samma sak utan att veta om det.
    Och terapeuten lyssnade på mig, sa att vi ska lägga om våra samtal.
    Skönt.
    För jag är rädd att om jag börjar med medicin och fortsätter med dessa samtal som inget ger (förutom ökad ångest), när samtalen är slut, när mina 10 ggr är förbrukade så står jag där med en pillerburk och ett lycka till från psykvården.

Jag vill mera. Jag vill göra något av dessa 10 ggr jag har fått.
    Nu börjar arbetet på riktigt!

• Anonym
    Anonym (blomma) skrev 2011-02-08 18:39:42 följande:
    Hej på er!

Inte skrivit på en månad, varit mycket här, puh...

Hur mår ni?

TS, ska läsa bakåt, men förstog jag rätt att du mått sämre? Beror det på nåt särskilt eller kom det bara så..?

Här rullar det...äter ju mina seroxat 30mg/dag och går hos samtalskontakten...ännu inte fått nån DBT dock....suck! Verkar ju hur svårt som helst??! Varför är det så svårt att få det?? Åtminstone i denna stad verkar det svårt..... :(

Jag är fortfarande "ihop" med killen sedan 6 månader, men med regelbundet kaos inom mig....det känns fruktansvärt att ena stunden hålla av en människa och nästa stund känna sig så less på han att man gör slut. Då känns "allt fel, fel, fel!!!"....blah....han känns främmande, konstig...jag får tankar om att detta är väl inte drömmannen? Och att jag ljuger för han om mina känslor, samt mig själv....ljuger. Då bekänner jag för han att jag inte vet vad jag känner, under gråt och förtvivlan... Någon timme senare förstår jag inte hur jag kunde säga de sakerna...så där håller jag på hela tiden, fram och tillbaka....är elak och trycker ner han, och ber sen om ursäkt.....fy.....

Jag behöver verkligen den där DBT:n nu....måste se om det går att få privat.... :(
    Nja inget direkt som utlöst mitt dåliga mående, det blev bara en rejäl dipp men sen har det vänt till det bättre igen. Hoppas det håller i sig nu.

Har du läst boken "hemligheten"? Vet inte om vi nämnt det tidigare, tråden är för lång för att komma ihåg allt. Men den tar iallafall upp just det du känner inför killen, och hur man ska ta sig genom det. Jag tror att du börjar komma för nära nu, det blir för intensivt och svårt för dig att hantera, så du börjar tänka tankar att det nog inte är den rätte iallafall, allt för att ha en ursäkt att sticka. Du vet att du har detta mönster, så lyssna inte på de känslorna. Försök att bara ignorera dom, och ignorera ångesten du får av det. Som med all ångest så måste man bemöta den för att ta sig genom den. Mitt problem var att när jag blev sån, så blev jag också en bitch mot killen så även om jag hade tagit mig genom ångesten så lär han ha tröttnat vid mitt humör vid det laget.

När du vill säga till honom att du tvivlar över känslorna, bit ihop och gör det inte. Om känslan sitter i en hel månad, ok. Men om det är tillfälliga svängningar så måste du lära dig att inte agera på det för annars kommer förhållandet få sig en törn. Har du förklarat dina svängningar för honom?

Ett annat tips... Det är bra att prata med vännerna om ens utbrott för att se om man har rätt att bli så upprörd eller ej, men när det gäller känslorna för killen så tror jag att vännerna kan förstöra mer om man lyssnar på deras råd. De utgår från hur de själva fungerar, dvs om de inte känner något så är killen fel. Men vi fungerar ju inte på samma sätt. Det är inte helt lätt att veta om vi inte känner något för honom för att han är fel, eller för att vi är rädda. Därför tror jag vi måste hålla ut och kämpa längre för att inte gå miste om en bra kille som kan få oss att må bra i längden.

Försöker inte få detta att låta lätt, för jag vet vilket helvete det är att vara i din nuvarande siutation, jag avundas inte dig. Men se det som en jättebra chans till att få arbeta med dina problem och komma en bit på vägen.
  • Anonym
    Anonym (under utredning) skrev 2011-02-10 09:50:43 följande:
    Igår var jag hos läkaren. Han pratade om medicinering och dess fördelar men också nackdelar.
    Han sa att valet givetvis var mitt om jag ville ha medicin eller inte.

Jag valde att inte äta mediciner.

Sen ringde jag terapeuten och sa att jag inte är nöjd med våra samtal.
    Känns mer som om jag sitter hos en kurator och pratar av mig. Jag vill ju jobba med problemet, lära mig att ta mig igenom de svåra situationerna.

Vill inte älta det som hände i min barndom eller hur mamma förmodligen lider av samma sak utan att veta om det.
    Och terapeuten lyssnade på mig, sa att vi ska lägga om våra samtal.
    Skönt.
    För jag är rädd att om jag börjar med medicin och fortsätter med dessa samtal som inget ger (förutom ökad ångest), när samtalen är slut, när mina 10 ggr är förbrukade så står jag där med en pillerburk och ett lycka till från psykvården.

Jag vill mera. Jag vill göra något av dessa 10 ggr jag har fått.
    Nu börjar arbetet på riktigt!
    Vad modigt av dig att säga ifrån till terapeuten. Jag är inte heller nöjd med min, sa att jag inte ville komma mer men hon vill att jag ska komma så vi kan diskutera det först. Men jag vill verkligen inte, tror inte på terapi mer. Hon gör inget som inte mina kompisar redan gör. Vi pratar bara vardagssaker, jag vill ha någon som driver mig åt rätt håll, dvs bearbeta saker jag varit med om, och samtidigt hjälpa mig att få verktyg för att hantera mina känslor. Har gått mer än 10 gånger och inget har hänt. Tycker mest att det är obehagligt att gå dit, hon säger inte mycket för att få igång samtalet, och hon är tyst långa stunder för hon vet inte vad hon ska svara. Hon orkar inte med mitt ältande, det märker jag.

Jag är din motsats. Jag vill satsa på medicinerna och skita i terapin. Medicinerna hjälper mig mer än någon terapi någonsin kommer att göra. Förstår verkligen inte grejen med terapi... Jag är väl påläst inom psykologi så jag inbillar mig att jag kan bota mig själv. Jag vet vilka verktyg man kan använda i teorin, jag ska bara se till att använda dom också. En hel del framsteg har jag ändå gjort, och det på egen hand. Hon har inte hjälpt mig med några framsteg alls. Bortkastade pengar.
  • Anonym (under utredning)

Idag smäller det.
    Nu är jag snart påväg,tåget går snart.

60 mil...nervös, men jätteglad =)

Håll tummarna för mig tjejer!

• Anonym
    Anonym (under utredning) skrev 2011-02-14 13:48:04 följande:
    Idag smäller det.
    Nu är jag snart påväg,tåget går snart.

60 mil...nervös, men jätteglad =)

Håll tummarna för mig tjejer!
    Lycka till! Glöm inte att uppdatera oss om hur det går.
  • Anonym (blomma)

Tack ts, vilka jättebra råd!!

Ja, det är dags att läsa om den boken, det var längesen jag läste den och skumläste bara den gången! Det behövs verkligen...

Just nu har jag så sällan tid och ork att läsa, vilket gör att jag funderar på att byta jobb....det suger mycket kraft, och är väldigt stressigt. Jag jobbar med försäljning. Är era jobb stressiga? Hur påverkar det er hälsa?

Jag tycker att jag skulle vilja ha tid och ork att läsa och umgås mycket mer men efter en dag på jobbet är jag död... Kanske borde man börja som timanställd någonstans istället....så att man inte har sån press på sig.... Hmmm...frågan är med vad.....

Jo, sant ts, vännerna förstår inte alltid fullt ut detta med borderline, de som ej har det själva kan absolut inte referera...de tycker ju så klart man har "fel känslor" för han om man får såna växlingar.... Jag ska försöka läsa mer om borderline med, skulle vilja lära mig mer om DBT....

Nu sova!

Nattinatt på er :)

• Anonym (Svart/Vitt)

Fick ingen present av min kille igår vilket fått mig att må jätte dåligt och oälskad.. Kunde inte ens sova inatt.. :,(

• Anonym
    Anonym (Svart/Vitt) skrev 2011-02-15 11:06:07 följande:
    Fick ingen present av min kille igår vilket fått mig att må jätte dåligt och oälskad.. Kunde inte ens sova inatt.. :,(
    Sa du till honom att du var besviken?

Du vet hur killar är, det har inget med hans känslor för dig att göra. Alla lägger inte så mycket vikt vid just alla hjärtans dag, och killar har också en tendens att glömma.
  • Anonym (Svart/Vitt)

Nej men han märkte det nog och han visste att jag köpt present åt honom. Har så svårt att berätta för honom att jag blir besviken, ledsen lr arg. Som i söndags när vi var hos grannen och hans dotter som e kär i min kille börjar massera honom sensuellt mitt framför mig...

• Anonym
    Anonym (Svart/Vitt) skrev 2011-02-15 12:09:02 följande:
    Nej men han märkte det nog och han visste att jag köpt present åt honom. Har så svårt att berätta för honom att jag blir besviken, ledsen lr arg. Som i söndags när vi var hos grannen och hans dotter som e kär i min kille börjar massera honom sensuellt mitt framför mig...
    Men han är inte tankeläsare, så för din egen skull, prata med honom. Sen kan man tycka att han själv borde fatta att han inte ska låta en tjej massera honom så, men han har kanske svårt för att säga ifrån?
Svar på tråden Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?