• Svar på tråden Mola/Druvbörd
  • Litenmaria13

Hej!

Hoppar in i denna tråden och skriver kort min tråkiga historia. I oktober fick jag plus på graviditetstesten och var överlycklig att min lilla Theo på 1,5år skulle bli storebror i juni. Jag kände redan direkt i vecka sju att något inte stod rätt till. Hade blödit i två veckor minilite hela tiden men nu hade jag konstant ont i magen. Ringde kk och fick ett ultraljud som såg bra ut men för tidigt att se helt så skulle vänta 10 dagar på för ett nytt. I mitten på november var jag på det andra UL där dom såg vad de trodde var Mola/ruvbörd. Blev skrapad några dagar efter det men fick inte reda på vad mitt hcg värde låg på mer än att det va högt. Efter tre veckor låg det fortfarande högt över 2000 men en vecka seanre hade det ökad till över 3000:(

Har fortfarande inte fått svaren av vad det egentligen är men läkaren ringde på telefon och sa att jag ska få remiss till onokologen för att de tror att den kan ha spridit sig. Är väldigt ledsen över detta och tyker det är riktigt dåligt att jag inte fått prata riktigt med en läkare om vad detta är och vad det kan innebära. Har inte tid med att få cellgifter om det nu skulle vara en elak cancer. Min mamma har precie fått diagnosen aggressiv bröstcancer som spridit sig i stort sätt överallt så hon går på en mycket svår cellgift. Fick reda på detta i september. Känner att det är helt för mycket nu.

Jag förstår inte hur en graviditet kan leda till detta. Hur mycket otur kan man ha. Jag har även läst att det drabbar mest äldre och personer från I-länder. Jag är ung och bor i ett U-land. Usch fy för detta:(:(

• Hellie

Till litenmaria, usch! Som att det inte vore nog med Molan o väntan att hcg ska sjunka.. Hoppas du får svar snart om vad det kan vara, om det har spridit sig. Åå förstår att det måste kännas tungt. Har själv en pappa som ligger svårt sjuk i cancer, har även förlorat min mamma i cancer. Jävla skitsjukdom rent ut sagt :(

Själv e jag nere på 33 i hcg. Tar nytt prov på torsdag, då har det gått 8v sen skrapning. Min läkare trodde på under 5hcg. Så då gör jag oxå det, även om jag har i bakhuvudet att det kanske inte blir så. Men vägrar o släppa mitt positiva tänkande -trots allt skit detta år! :s Stor kram till er alla kämpande därute!

• Litenmaria13

Ja det är ingen rolig sjukdom. Jag ska röntgas imorgon så får vi se vad dom säger efter det.
    Vad skönt att det är nere på så lite=) Hoppas det fortsätter ner till noll snabbt.

Jag hoppas på att det är att de glömt en liten cell vid skrapningen som vuxit igen så att det "bara" blir en ny skrapning.

• vombat

Hej alla! Det fortsätter hända mycket på detta forum!

LitenMaria: jag tror att det är precis som du säger att de förmodligen inte fått bort allt utan "bara" behöver skrapa en gång till. Det behöver inte alls vara så att det spridit sig! Du är väl förunnad att slippa det, verkar som du går igenom tillräckligt mycket ändå!

Partiell mola: har du fått några fler svar? Jag hade iofs komplett mola, men det tog flera månader för mitt HCG att gå ned. Det var jättesegt.... men jag har som tur var sluppit behandlingar och är idag friskförklarad. Fick vänta ett år.....

Smilla: Hört något än?

Alla ni andra fortsätt kämpa på! Själv har jag precis kommit tillbaka från VUL där jag sett ett starkt hjärta slå, så nu vågar jag äntligen tro på att jag är gravid på riktigt denna gång :) Tyvärr kan de ju inte utesluta partiell mola eftersom det fortfarande är så tidigt (9+0), så jag ska få ett nytt VUL om ett par veckor. Ett års väntan har verkligen inte varit för gäves om det går bra denna gång. Sen sa min läkare att de har märkt att risken är större att man får samma mola som man en gång har haft och eftersom de såg ett hjärta kan de ju utesluta komplett mola :) Dessutom passade jag på att fråga lite av de frågor jag glömde fråga när jag är mitt i det. Tex är vi ju alla rapporterade till cancerregistret, men om man inte får en behandling så syns det inte av försäkringsbolat etc eftersom de har en annan kod än annan canser. dessutom frågade jag om gränserna (när det räknas som negativa värden) och hon sa att det är inte olika sjukhus som har olika gränser utan olika sjukhus använder olika metoder att mäta HCG, och det är de olika metoderna som har olika värden.

Kram på er alla!

• Hellie

Grattis vombat till lilla livet i magen, håller alla mina tummar o tår :)
    Känns som man hela tiden får reda på nytt om vad som kommer med denna mola, tack för info om det med sannolikheten för samma mola o det där med cancerregistret o behandling, saker jag själv undrat över men inte fått något direkt svar på.

Hcg var nu senast på 14. Segt på slutet stämde visst rätt bra ;) men nu e det ju marginellt till noll så ska inte klaga.. :))

Jag har fått väldigt luddiga svar ang grav-förbudet, då jag har haft fyra fem läkare som jag haft kontakt med. Om jag haft nollvärde inom 8 veckor hade det varit grav.förbud i 6 månader fr. skrapning? Och nu när det inte är det, är det 1 år från skrapning? El e det 6 mån från nollvärdet? Har säkert fått infon från läkare men inte lyssnat för jag tänkte jag skiter i det där med gravid igen, men nu njaaa ja vill nog kanske veta ändå. Vem vet :)

God juuuul allehopa!!

• Sol84

Hej alla, förra veckan fick jag äntligen mitt svar, efter 6 veckors väntan, mina prover uppnådde inte riktigt de värden för en druvbörd, o jag är såå himla glad, felet låg dock i moderkakan som de även gör vid en druvbörd, men nu kan man gå vidare o blicka framåt, Jag önskar er alla ett stoort lycka till o många kramar

• wass

Hej alla

Vill önska er alla en God Jul O ett gott nytt år.

Jag har skrivit mycket tidigare om min sjukdom :.(  jag hade komplett mola och fick gå på cellgifter i ett år.. Det värkar som att det ínte så många som får det, utan den som inte är så aggresiv.. Denna Mola är så konstig.. Min dotter är nu 6 nånader och skall gå på mina nya kontroller och  hcg prover :(  så nervös igen..

Kram alla

• vombat

Härliga besked Smilla!! :)

Wass: Har du tagit prover än, såg allt bra ut? Förstår din nervositet, att allt väcks till liv igen. Trots att jag slapp behandling (efter många om och men) så har jag haft komplett mola och sega värden som vägrat ge med sig. Jag inser också att det inte är över än, trots att jag nu är gravid i v.12+5 så oroar jag mig ändå. Och jag kommer oroa mig att graviditeten sätter igång något i min kropp, så jag antar att man inte kan andas ut fast man har fått sitt efterlängtade barn?!

Lavinia: Läser du här fortfarande, hur är det med dig?

Alla ni andra, fortsätt skriva om era sjunkande värden, det blir man alltid glad av :)

Kram

• Lavinia

Hej Vombat och grattis!

Jodå, jag läser då och då men får inte ut så mycket av det själv för tillfället. Mår väl sådär. Har tagit HCG prov i okt, nov senast tror jag. Var ok. Borde göra det en gång i månaden men det har inte blivit av. Vi har hunnit med 4 försök än så länge utan framgång. Tror att jag inte har så mycket till slemhinna kvar som något befruktat ägg kan sätta sig i. Mensen är mycket mycket mindre än innan molan, rött färskt blod max en dag, sparsamt. PMS besvären desto större med bl a värkande bröst. Molande mensvärk lite till och från hela månaden. Men det värsta är ändå hoppet som byggs upp de första veckorna innan ägglossning för att sen lämna mig mer och mer efter tills mensen kommer då jag bryter ihop. Så går det runt runt runt. Har fått vagitorier med östrogen för att se om det kan hjälpa slemhinnan men det har inte heller funkat den månaden jag provat. Nu verkar jag dessutom ha en tredje cysta känns det som så frågan är om det blir någon ägglossning alls nu i dagarna. Borde inte vara förvånad då jag säkerligen är ganska "förstörd" efter 3 operationer (+ en för tre år sen) och en cellgiftbehandling efter molan som tog 10 månader att få ner värdet på, men man hoppades ju innerst inne att bara man fick försöka igen så skulle det gå, som för dig...

Det som är "positivt" är att jag efter nyår (dvs förra veckan) fick ringa gyn och be om den remiss som gör att man ska påbörja en utredning som kanske leder till ytterligare slemhinnebehandling och ev IVF. Inom 2 månader ska utredningen påbörjas men jag vet inte hur länge det kan ta innan behandling påbörjas. Är väl hyfsat prioriterad pga ålder iaf. Tar det för lång tid går vi till Calanderska privat. Tiden går, om ett par månader fyller jag 35, åldern då jag alltid föreställt mig att jag ska ha fått mina barn. Nu har jag inte ens börjat.
    //L

• vombat

Hej Lavinia, skönt att du hör av dig. Tråkigt att du ännu inte blivit gravid :( Det man har lärt sig av hela denna karusell är ju att livet sällan blir som planerar..... jag är ju fortfarande skeptisk till att allt kommer gå bra med denna nya graviditet :( Känns inte helt rättvist mot den lilla knodd som ligger i magen, men jag vågar inte ta ut något i förskott.

Bra att du ska börja utredning och få den hjälp som finns att tillgå. Jag följer dig gärna om du orkar skriva om hur det går.

Kram

Svar på tråden Mola/Druvbörd