• Svar på tråden Mola/Druvbörd
  • snorpan02

Hej
    Nu har jag äntligen börjat närma mig "nollan" på riktigt, hade 4 på provet denna vecka

1. Vad är nollvärde på ert sjukhus? PÅ SöS är det 2

2. Hur länge har man uppföljning/graviditetsförbud? Partiell mola 6 månader, efter 2 i värde så är det endast    blodprov varannan månad tills den 6 månaden eft OP. Du får även komma på återbesök för koll av OP efter 4 v. 

3. Från vilken punkt räknar de uppföljning; skrapningsdagen eller nollvärdedagen? 
        Skrapning såvida det inte går för långsamt enl min gyn är det från fall till fall. Jag har inte kommit ner på 2 trots att  det gått 12 v men hon låter mig börja i sep/okt med IVF.

Trevlig midsommar

Emma

• miam85

hejsan, 

Karolinska sjukhuset (Stockholm universitetssjukhus) är direktiven:

1) tror det är under fem (noll). 

2)Partiell: fick hem brev på posten fem veckor efter skrapningen. Efter två veckor efter skrapningen gynundersökning samt blodprov, då visste jag inte svaret ännu. Gå och ta blodprov i 7 månader framåt   om man räknar från skrapdagen. De tre första månaderna varannan torsdag och sedan tappas ner till blodprov en gg i månaden fram till friskförklaringen hävs!! Jag kommer att ta totalt 9 sprutor från feb-aug månad. 

Komplett: tror jag det är ett år efter skrapningen, fast det är jag inte säker på då jag inte hade den sorten mola. 

3) som många skriver använder sjukhusen olika. På karolinska efter skrapdagen och helsingborgslassarett använder från nollvärde....om man tittar mer utomlands så använder sig England av att räkna från nollvärdet....Det verkar väldigt olika. För att vara på säkra sidan kan man ju räkna från nollvärdet (de som vill bli gravida vill säga). 

glad midsommar, ska ut o plocka lite blommor nu:) 

• Skorpsmula
    miam85 skrev 2011-06-24 12:42:22 följande:
    hejsan, 

Karolinska sjukhuset (Stockholm universitetssjukhus) är direktiven:

1) tror det är under fem (noll). 

2)Partiell: fick hem brev på posten fem veckor efter skrapningen. Efter två veckor efter skrapningen gynundersökning samt blodprov, då visste jag inte svaret ännu. Gå och ta blodprov i 7 månader framåt   om man räknar från skrapdagen. De tre första månaderna varannan torsdag och sedan tappas ner till blodprov en gg i månaden fram till friskförklaringen hävs!! Jag kommer att ta totalt 9 sprutor från feb-aug månad. 

Komplett: tror jag det är ett år efter skrapningen, fast det är jag inte säker på då jag inte hade den sorten mola. 

3) som många skriver använder sjukhusen olika. På karolinska efter skrapdagen och helsingborgslassarett använder från nollvärde....om man tittar mer utomlands så använder sig England av att räkna från nollvärdet....Det verkar väldigt olika. För att vara på säkra sidan kan man ju räkna från nollvärdet (de som vill bli gravida vill säga). 

glad midsommar, ska ut o plocka lite blommor nu:) 
    Vad är det för sprutor du får?

Trevlig midsommar! Och kram
  • Skorpsmula

Håller också med om att nationella riktlinjer efterlyses! Känns som att ingen riktigt vet nåt om nåt. Fick höra av en gynöverläkare att bara för att man har fått diagnosen mola så behöver det inte vara det. Tydligen kan det vara lätt att se fel ifall provet har legat på labbet i några dagar innan det undersöks, för då bildas strukturer som i mikroskop liknar mola. Om hcg sjunker snabbt och stabilt efter op så är det troligt att det inte har varit mola, tydligen.

Så jag kanske har gått och varit orolig i två månader för ingenting då? Men extrema graviditetssymptom talar ändå för mola, säger mitt logiska sinne. Tänk om man någon gång kunde få klara besked som man kan lita på!

På NÄL (Norra Älvsborgs Lasarett) gäller:

1. Nollvärde: 2

2. Partiell mola; 6 månaders graviditetsförbud om hcg sjunker som det ska, annars 12 månader eller längre. Hcg-blodprov varannan vecka tills två har visat negativt på raken, efter det en gång i månaden tills förbudstiden är slut, därefter vet jag inte.

3. Uppföljning räknas från skrapningsdagen vid partiell mola.

Kan tillägga att jag inte har fått någon skriftlig information om något, utan bara muntlig. Någon form av informationsblad hade varit att önska, så man kunde läst hemma i lugn och ro när chocken lagt sig!

Trevlig midsommar till er alla!

• Polarlantis

Tiden sniglar sig fram mot resultatet från skrapningen..har inte ens gått två veckor och det känns som en evighet! Blödde ju ingenting efteråt (inte så konstigt kanske efter 2 cytoteckurer också) men jag har ont fortfarande...det svider och bränner och magen har,som ngn annan skrev, svällt upp igen. Suck. Känns som om något är fel...som om det är ny blodansamling där inne som inte vill komma ut...men tror att hcg håller på att försvinna. Det var ju ett svagare test i början av veckan iaf...ska testa igen imorgon eller så... Äsh, vet inte hur jag ska få tiden att gå!

• miam85

skorpsmula: sprutor för att mäta hcg värdet.. lämna blod. gör inte du det? det kanske heter ngt annat....

polarlantis: första månaderna är evigheter (känns som år)...men som jag tidigare nämnt så går de sista månaderna jättesnabbt. Tänk att du har dessa snabba månader framför dig, positiv tänk. ett tips är att hitta på ngt att se framemot och inte fastna i tankar..utan unna dig kläder (milstolpe)..jag har låtit mig handla kläder för 1000 kr för varje spruta jag tar tex...sen brukar jag o kille tippa om vad jag har för blodvärde..vilket gör det hela mer avslappnat....kanske dumt..men det gör mig lite lättare mentalt iaf...
    sen tror jag på att fokusera på dig, vänner osv...gör allt som gör dig glad, lycka....god mat tex...unna dig lite mer dessa månader...med bullar osv!!! 

stor kraaaam

• Skorpsmula
    miam85 skrev 2011-06-25 15:47:27 följande:
    skorpsmula: sprutor för att mäta hcg värdet.. lämna blod. gör inte du det? det kanske heter ngt annat....

polarlantis: första månaderna är evigheter (känns som år)...men som jag tidigare nämnt så går de sista månaderna jättesnabbt. Tänk att du har dessa snabba månader framför dig, positiv tänk. ett tips är att hitta på ngt att se framemot och inte fastna i tankar..utan unna dig kläder (milstolpe)..jag har låtit mig handla kläder för 1000 kr för varje spruta jag tar tex...sen brukar jag o kille tippa om vad jag har för blodvärde..vilket gör det hela mer avslappnat....kanske dumt..men det gör mig lite lättare mentalt iaf...
    sen tror jag på att fokusera på dig, vänner osv...gör allt som gör dig glad, lycka....god mat tex...unna dig lite mer dessa månader...med bullar osv!!! 

stor kraaaam

Ok. Missförstod bara. Jag tänker på spruta som något man får, inte att man ger. Undrade vad det var för magisk läkande spruta du får som inte jag får...

Fick en "glad" överraskning i förmiddags när spiralen följde med en ob ut. F-n i h--e. Ännu mer smärta att vänta! Kan man inte få bli sövd när dom lirkar dit en ny?

Kram!
  • miam85

skorpsmula: hehe tänk om det fanns en spruta att ta för att slippa att lämna hcg dessa månader:)..skulle vara hur bra som helst!...kanske ngt man borde komma på...:)...

såg för ngn dag sen, att det finns att bidra till forskningen (pengar) om molor....tror jag ska bidra med nga slantar om året till detta:)...
    tror det var på en engelsk hemsida...

kram  

• Tuttan80

Så ja då har ja varit o lämnat blod...!
    Nu e det bara att vänta på svaret=( Det e nog det jobbigaste att vänta...!!
    O ja ska jobba så svaret kommer när ja e på jobb med massa sem vik så det e ingen
    som vet något om dettta utav sem vik..! men hoppas på att det förtsätter att sjunka=)

Kram Sålänge hör av mig när ja vet svaret

Svar på tråden Mola/Druvbörd