• Svar på tråden Mola/Druvbörd
  • Polarlantis

Hej på er alla och tusen tack för all support jag fått av er!
    Fick provresultat och det var normalt! HURRA! Alltså ingen mola för mig, tack och pris! Men vad ska man tro när gyn babblar om det lite löst innan skrapning? har också fått helt neg på gravtestet MEN har fortfarande ont...skumt. Skulle avvakta en vecka till så får vi se...
    Kommer fortsätta följa er i tråden och jag hoppas så att ni alla ska må bra och att det blir små bäbisar till slut för hela gänget!!!

• snorpan02

Godmorgon tjejer

Nu tar jag också sommarlov från tråden, gyn ringde precis och sa att värdet är under 2 och i september
    får vi göra ny ivf, jippi känns otroligt skönt tog bara 15 veckor att komma under 2 men den som väntar på
    något gott...

Trevlig sommar och lycka till nu alla andra som kämpar med molor och barnalstringsförsök.

Kram

• Lindah6

Tråkigt att ni försvinner tjejer. Jag skriver inte ofta här men läser varje dag. För får bra peppning å läsa. Dessa Jävla Molor. Blir frustrerad faktiskt när jag tänker något så orättvis vi får gå igenom.;( men tillsammans är vi starka. Känner inte att jag har någon att prata med om min mola och därför följt er här med era tankar. Men en paus är alltid bra. Ha det fint ;)

• vombat

Hej tjejer!

Jag skriver inte heller så ofta, men läser här titt som tätt :) Följer era öden och håller tummarna för att det ska gå bra för alla! Jag  har börjat slappna av så smått då mina senaste värden legat stabilt på 1,2. Nu är det bara två prover kvar och sen återbesöket ett år efter den kompletta molan togs bort. Ser allt bra ut då så börjar nästa kapitel i mitt liv. Det känns smått surrealistiskt att det skulle kunna vara slut snart, men jag tror inte på något innan jag är där..... sen kommer ju all oro vid en ev ny graviditet.

Glad sommar!
    Kramar  

• miam85

Hej alla mola- vänner, 

jag tar också lite sommarlov. Hoppas ni alla får en riktigt bra sommar och inte tänker så mkt på mola osv. Det ska jag försöka att inte göra.  Tusen tack f{#emotions_dlg.flower}ör alla frågor o funderingar under mina provagningsperioder. Mindre om en månad tar jag sista sprutan!  Som Vombat skriver- då ska jag börja ett nytt kapitel med en erfarenhet mer. 

Se till att bada mkt i havet eller sjön, minst 10 gg:)... o äta glass varje dag!!! o glöm inte att njuta!!

vi HÖRS!!

kraaaaaam från Mia 

• Bumblebina
    Anonym (Kommer igen) skrev 2011-07-02 10:13:44 följande:

Hej alla tappra! Det börjar bli ett tag sen jag hade min mola och som jag hängde på denna tråd. Ville bara peppa er lite och säga att ni gör det bra!

Puffar lite för denna artikel som beskriver molor på ett bra sätt samt hur man ska förljas upp. Observera att röntga lungor för metastaser SKA göras oavsett mola sort. När man drabbas av mola får man inte bara lära sig själv en massa nytt, ni måste också (ofta) undervisa er BM eller läkare. Stå på er så att ni får rätt vård. Det är viktigt att få ett utgångs hcg så fort som möjligt , gärna innan skrapning, så att man vet vad man har att utgå ifrån.

Styrkekramar till er!!

www.lakartidningen.se/store/articlepdf/8/895/...

Intressant läsning!

Är också inne och följer er tjejer, även om jag inte kommenterar så mkt...
  • Anonym (Mola?)

Oj, vad din historia är lik min! Jag fick konstaterat MA för 6 v sedan. Skrapades några dagar efter. Ingen som sa något om nåt o det verkade som fostret bara dött i v 9+0, medan jag trodde jag var i v 12. Iaf har efter skrapningen blött i intervaller med mycket "klumpar". Sökte till gynakuten igår då även gravtest var pos. När läkaren gjorde ett Vul kunde hon se gravrester.. Hon sa även att jag inte skulle vara rädd-när hon inf att hon även skulle skicka remiss på analys på resterna.. När jag frågade på vad så sa hon att det var för att se att allt var ute- låter inte logiskt?! Iaf idag skrapades jag o fick som hastigast veta att det dom skulle skicka på analys var för druvbörd/mola.. Gör man detta som säkerhet? Det verkade på alla som det var väldigt ovanligt att det fanns kvar rester efter en skrapning... Sedan tog som inget hcg? Är det inte något man brukar göra om man misstänker mola? Ledsen för svamligt inlägg-blev bara väldigt förvirrad idag....

• Anonym (Mola?)

Lyckades tydligen inte citera med min iPad....

• Lavinia
    Anonym (Mola?) skrev 2011-08-03 23:11:17 följande:
    Oj, vad din historia är lik min! Jag fick konstaterat MA för 6 v sedan. Skrapades några dagar efter. Ingen som sa något om nåt o det verkade som fostret bara dött i v 9+0, medan jag trodde jag var i v 12. Iaf har efter skrapningen blött i intervaller med mycket "klumpar". Sökte till gynakuten igår då även gravtest var pos. När läkaren gjorde ett Vul kunde hon se gravrester.. Hon sa även att jag inte skulle vara rädd-när hon inf att hon även skulle skicka remiss på analys på resterna.. När jag frågade på vad så sa hon att det var för att se att allt var ute- låter inte logiskt?! Iaf idag skrapades jag o fick som hastigast veta att det dom skulle skicka på analys var för druvbörd/mola.. Gör man detta som säkerhet? Det verkade på alla som det var väldigt ovanligt att det fanns kvar rester efter en skrapning... Sedan tog som inget hcg? Är det inte något man brukar göra om man misstänker mola? Ledsen för svamligt inlägg-blev bara väldigt förvirrad idag....
    Anonym (Mola?): Ovanligt, fast kanske inte så ovanligt ändå känns det som. Som jag skrivit till Polarlantis förut. Era historier låter lika min till att börja med även om jag inte fick ett så "bra" besked som Polarlantis tillslut fick. Jag skrapade två gånger förra sommaren. Första gången fick man ut normala vävnaden från den partiella molagraviditeten. Andra gången fick man ut moladelen och kunde först då ställa den diagnosen efter PAD analys. Jag tycker det låter som att du självklart skulle tagit ett HCG prov i samband med andra skrapningen, i synnerhet om man misstänker mola, vilket det låter som. Mycket märkligt! Bra att ha ett referensvärde om du behöver ta fortsatta prover.

Om det är någon som fortfarnade läser här så kan jag meddela den glada nyheten att jag "släpps fri" i oktober efter att min läkare fått svar från JK. .

Skönt! Även om jag inte riktigt kan slappna av. Är så säker på att något mer kommer hända. Och den senaste veckan har jag varit lite bekymrad. Mensen började som vanligt förra söndagen, precis två veckor efter ägglossningen. Allt i sin ordning alltså. Den höll i sig på en normal nivå söndag och måndag och så blev det mindre tis onsdag, brunaktigt som det är på slutet. Men på natten till torsdag började det blöda en hel del och så ha det hållit på sen dess, särskilt på nätterna då även en hel del koagulerat blod kommit ut, i morse så mycket som ca 2x3 cm. Ingen tendens alls till att det ska sluta utan det återkommer varje natt. Detta påminner ju så otäckt mycket om missfallet förra året men vi hade inte ens samlag förrän 1,5 veckor efter själva ägglossningen.

Någon som har någon teori om varför det beter sig så här. Hur länge ska man vänta innan man ringer gyn? Ska ändå dit 25 aug. Jag bara känner att något är fel igen. Funderar på om det kan vara ett nytt myom eller har molacellerna börjat växa igen. Eller kan det han något med cystorna att göra? Men det är ju cystor på äggstocken så jag förstår inte hur det skulle kunna påverka blödning vaginalt. Eller kan det vara någo slags infektion pga havsbad med tampong eller något? Börjar bli hemskt orolig igen. Orkar inte med mer!!

/L
  • SuperMajjsan

Åh Lavinia, jag hoppas att det inte är något trubbel nu... du har verkligen haft din beskärda del av skit!
    Jag tycker att du kan ringa gyn direkt, har man den historian som du har så ska man inte behöva vänta.
    Klart att du blir orolig!!
    Vad skönt att du blir fri i höst, det var ett enormt stort steg tyckte jag, så skönt att slippöa alla kontroller och att få bestämma fritt över sig själv och hur man ska försöka bli gravid utan att någon annan bestämmer.
    Stort lycka till!! Kram till dig  

Svar på tråden Mola/Druvbörd