Hej alla!
Jag är en ung tjej som fick en oplanerad graviditet som ledde till missfall, så jag skulle slippa göra en medicinsk abort.
Jag hade läst och hört att väldigt snart efter ett missfall ska grav. symptomen avta rejält, vilket det inte alls gjorde på mig. Jag mådde så fruktansvärt illa de första veckorna att jag låg helt stilla i sängen och fick andas lugnt och ha sambon i närheten för att klara mig igenom illamåendet, dock spydde jag aldrig av illamåendet trots att det var så himla fruktansvärt intensivt.
Ringde kvinnokliniken och bad att få ett VUL gjort igen på mig för att kolla hur mycket jag nu fått ut utav graviditeten, då jag kände att något inte stämde.
Samma läkare som jag hade haft från första besöket kollade mig och han sa att det var en del kvar så vi skulle boka tid om 2 veckor därefter och jag fick även Lergigan Comp utskrivet för mitt illamående.
Kände mig nöjd med besöket och glad över att äntligen kanske kunna bli av med mitt illamående, så jag tog tabletterna som ordinerat, men icke att de ens mildrade illamåendet.. DÅ kände jag att något inte stämde alls.
Bokade akuttid bara 4 dagar efter senaste gynkollen och skulle då få en annan gynläkare.
Var lite nervös eftersom det skulle vara en ny gynläkare, men har inga problem med själva undersökningarna så kände mig ändå lugn.
Han kollade igenom mina journaler och vi pratade om hur jag mådde osv. Väl i stolen kollade han och även en barnmorska på skärmen, då sa han direkt "inte konstigt du mått dåligt! du har en mola/druvbörd".
Jag började få panik, hade aldrig hört talas om något liknande förr så bad dem att skynda sig, ville upp och gråta ut i min sambos famn.
Tog prover på labben och blev remisserad till ett annat sjukhus där de kan åtgärda/skrapa.
Eftersom jag alltid haft sjukhusfobi och mot nålar så fick jag total panik och var i chocktillstånd. Var så himla rädd och ledsen, då jag trodde det bara var ett missfall som skulle klara sig självt med kroppens hjälp.
Väl på andra kliniken gick vi via akuten till en gynläkare som jag inte träffat förr, oehört snäll och trevlig sådan. Där fick jag göra ytterligare en gynundersökning för att fastställa molan. Även denna gynläkare kunde med säkerhet säga att det var en komplett mola. Jag hade ett foster men utan hjärtljud och så fick både jag och sambon se på skärmen hur molan såg ut. En "snöstorm" vitt med små svarta hål kunde man se.
Gynläkaren sa att under en normal graviditet har man runt 50-80.000 i Hcg värde och jag hade över 1 miljon, det förklarade varför jag hade mått och mådde så fruktansvärt illa.
Fick information om själva skrapningen och att i värsta fall och inte så vanligt så får man medicin så man får ut det sista efteråt sa läkaren. Det kändes tryggande att få veta allting innan och känna sig lite mer trygg.
Det togs prover på mig och fick även en plastkanyl i armen (då jag har extrem fobi för att ha den i handen, valde jag armen och klarade av det precis, stolt över mig själv!)
Jag skickades även iväg på lungröntgen och därefter fick ligga på en avdelning uppe på gyn/bb. Där väntade jag på att få komma iväg på skrapning.
Själva ingreppet gick jättebra och jag klarade av allting över förväntan, behöll lugnet och försökte att inte tänka på något alls.
Vi fick dock sova över på sjukhuset då läkaren inte skulle komma förrän under förmiddagen på Lördagen (igår) och kunna bedöma mig.
Läkaren kom redan vid 8.15 på Lördagsmorgonen och sa att allting hade gått bra, de hade fått ut en hel del och skulle skickas iväg på microanalys. Jag skulle få komma hem under förmiddagen.
Kände en oehörd lättnad och kämpade mig igenom några stick till innan vi fick åka hem.
Men eftersom de inget sa om lungröntgen, så måste det sett fint ut, annars borde jag ju inte fått åkt hem?
Dock blev jag allt mer orolig och nervös när jag väl kom hem igår och googlade runt på det hela och sett att en del fått att det spridit sig till lungorna och behövt cellgiftbehandlas.
Jag hade inte en endaste aning om detta och fick ingen information om ev spridning och annan åtgård väl på sjukhuset. Men det kan inte vara aktuellt om de inte sagt något?
Jag ska ta blodprov om 1 ½ vecka för att kontrollera Hcg värdena har sjunkit och antagligen ta fler därefter för att följas så de sjunkit till normal nivå.
Men nu är jag så himla rädd och orolig när jag läst i denna tråd om vissa som fått tillbaka molan och behövt skrapas eller annat efteråt :(
Jag som hade över 1 miljon i Hcg värde innan operationen. Fick aldrig veta vad värdet låg på efteråt, men ska försöka ta reda på det.
Förlåt om det blev långt inlägg, hoppas ni orkar läsa, behövde verkligen skriva av mig och dela med mig.
Tacksam för svar!