• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • Göteborgstjej

Fy... Har ont i halsen igen - trots att jag tom har två tabletter kvar på penicillinkuren... SÅ trist!
    Löpträning hejdå liksom!!!

• julmusten

Jag borjar ocksa kanna en begynnande forkylning. Jag kan inte bestamma mig om det ar bra att svettas lite eller om jag skall vila. Om det regnar ute, (vilket det kanske gor), sa tror jag att vila ar det basta!!

• Gunsan75

Idag skiner solen här vilket gör att man blir sugen på att springa, men idag blir det icke löpning.
    Igår blev det lite över 6 km i kuperat spår.

Idag har jag varit på BodyPump och ska på spinning till kvällen. Löpningen får vänta till söndag.

• Kattstugan
    Isold, medan jag kommer ihåg det: lycka till på söndag!! Och hoppas ni får en trevlig resa
  • Kulta17
    Göteborgstjej skrev 2010-11-03 22:46:13 följande:
    men jag vilar ju och vilar och vilar,,, Och springer och får ont! Har fortfarande ont efter söndagens löptur så jäkla surt!!!
    Jag vet
    Mitt govk bort när jag blev sjuk och inte ens kunde springa av den anledningen!
    Vissa rekommenderar magnesium. Värt att testa.
    Jag tror du får ta minst 2 veckors total vila dvs inga snabba promenader, ingen träning som belastar vaden. Surt som attan, men kanske bäst i längden! Gå på massage också kanske?
  • Kulta17
    Göteborgstjej skrev 2010-11-04 08:30:10 följande:
    Fy... Har ont i halsen igen - trots att jag tom har två tabletter kvar på penicillinkuren... SÅ trist!
    Löpträning hejdå liksom!!!
    Bra för vaderna
  • Waimea

Göteborgstjej: Om det är hälsenorna som spökar så måste du vila - och rehab:a - bort det onda. Excentriska tåhäv på en fot, 3*15 med rakt ben, 3*15 med böjt ben, minst 2 ggr/dag i ett par månader. Känns det ok kan du börja löpträna lätt efter 4-6 veckor.  Ofta är det den inre vadmuskeln som ställer till det och då är det ffa tåhävet med böjt ben som är viktigt eftersom du bäst kommer åt muskeln så. Med vila menar jag aktiv vila - promenad, simning, stavgång, spinning... Sånt som inte belastar dina vader.

Och känner du att 'näe, fy, så länge orkar jag inte vänta' så kan jag säga att det går att springa och känna av vaden, det får göra lite ont, men du måste vara noga med vilodagar mellan dina pass och tåhäv så att du håller det i schack. Jag har hållt på med mina vader sedan slutet på juli, sprungit Lidingöloppet och ett marathon sedan dess och känt av vaderna, men nu är det total löpvila i en månad. Har fått god hjälp av min löpcoach, dock!

Själv gav jag mig i kast med crosstrainern här på jobbet igår. Körde 45 minuter till ett av mina spinningpass. Skitjobbigt - och skönt. Körde styrka och stretch efter. Kvällen innan blev det en stavgångspromme i skogen tillsammans med grannen. Idag hade jag en idé om att köra cykel/body pump, men det får vara. Kör en promme ikväll i stället, tror jag. Eller så vilar jag och kör cykel/body pump i morgon. Eller däckar i en förkylning.

• Waimea

Isold: Ha det gôtt! Jag är inte alls avundsjuk. Inte alls. Vad är en bal på slottet, liksom?!

• julmusten

Ja lycka till!! Det skall bli jattebra vader till maratonet sager de. Det har varit trakigt och gratt nu i nagra dagar, (typ svensk host ), men det skall bli soligt och lite varmare till helgen.

Det ar jattemysigt att bara aka in och vara publik till maratonet, men jag jobbar ju sa det gar inte. Jag far kolla in pa TV:n och latsas att jag ar dar helt enkelt.

Svar på tråden Löpartråden 13