• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • Gunsan75

Idag blev det ingen löpning, men fick till ett spinningpass i alla fall på 60min. Onsdag blir det nya friska tag, då ska vi försöka vara seriösa och köra uppvärmning sedan blir det nog en 5:a och nedvarvning på det. Skulle tippa på sammanlagt 7-8 km. Tänkte försöka få upp tempot lite och då är det nog inte fel att värma upp först
    Börjar faktiskt längta efter ett långpass snart också.

• isold2003

Välkommen till tråden Michelle S!

Göteborgstjej, tråkigt med vadont! Gör du tåhävningar? Det brukar hjälpa lite.

Julmusten, tack för väderinfo! Det hade gärna fått vara lite varmare men eg ganska skönt löparväder. Jag oroar mig lite för de långa väntetiderna inför starten och att jag blir kall innan bara. 4 timmars väntan i 2-3 grader..

Idag har jag kört löpteknik med klubben och Markus Stålbom. Som vanligt riktigt nyttigt! Passet avslutades med 16x200m med fokus på teknik. Det kändes oväntat bra med tanke på den långa vilan. Nu blir det något lätt pass på torsdag och sen vila till maran.

• Göteborgstjej

isold2003: jodå, jag tåhäver i tid och otid, men borde väl ännu mer kanske...

• julmusten

isold, det ar oftast ratt sa soligt, speciellt pa morgonen, sa sa lange du ar i solen sa kommer det nog vara ratt sa gott nar du vantar. Undrar hur vara kompisar har gjort tidigare? Man borjar ju inte dar man slutar, annars brukar de ha skap sa att man kan lassa av sig lite klader och nan ryggsack med lite kraffs, men hur gor man har tro?

Jag kom antligen ut idag och fick sprungit minst 5 miles i alla fall. Guuuud sa skont det var. Jag tog det jattelugnt for jag ville bara komma runt hela rundan da jag inte har haft mojlighet till det pa ett tag, och det gick! Men det borjar bli kallt om handerna.

Det skall bli spannande att se vilka jag kommer aterse i sparet efter helgen. Folk springer overallt har nu, fast det lar val kulminera i morgon eller pa torsdag antar jag, jag vet inte hur man laddar infor ett maraton.

• Kulta17
    isold2003 skrev 2010-11-02 22:35:04 följande:
    Julmusten, tack för väderinfo! Det hade gärna fått vara lite varmare men eg ganska skönt löparväder. Jag oroar mig lite för de långa väntetiderna inför starten och att jag blir kall innan bara. 4 timmars väntan i 2-3 grader..
    Såg ett tips på jogg.se att ta med kläder du bara kan lägga åt sidan när det är dags att springa. De samlas in till hemlösa senare så man kan se det som man gjort en god gärning
  • Kulta17
    Göteborgstjej skrev 2010-11-01 17:37:47 följande:
    Dagen efter första löpturen på länge har jag ont i vaderna Surt!!!
    jag hade jätteproblem med vaderna när jag trappade upp löpningen för snabbt inför GBGvarvet i våras, denna vinter SKA jag hålla i löpningen hela tiden för att undvika smärtan! Nu vet jag inte om det är "gamla" vadonten som är tebax eller om jag bara har träningsvärk - jag tror på det senare.
    Nu är jag duktig och gör diverse vadövningar i princip varje dag, man det är lätt att glömma. Det är så surt att det har varit mina vader som hindrat mig från att springa så fort, långt och så mycket som jag velat förut - hur ska man göra för att klara sig undan från vadont???
    Jag har också haft vadont. Det som hjälp mig är vila och vila! Sedan strech på kvällarna när man varit i gång hela dagen. Värmande smörj när jag går och lägger mig (köpt av massör - ett stick så man slipper bli kladdig). När jag nu har börjat springa har jag kompressionsstrumpor OCH benvärmare för att inte bli kall. Värmer upp med hopp mm och tar det mycket långsamt i början och när jag känner att det fungerar springer jag lite snabbare. Dock så är klockan helt borttagen då jag annrs blir för "nellad" att slå min förra tid!

Vilade mig i "form" tills jag sprng Yddingloppet i söndags. Gick hyfsat och jag nådde mitt mål = springa alla 6 km och inte få ont i vaden det kuperat så det räckte och blev över, men kul!
  • isold2003

Ja jag får ta med överdragskläder som jag kan skänka bort sen, lite synd bara att jag rensade bort så mkt kläder i samband med flytten. Eftersom loppet är dagen efter vi kommer till NY lär jag för säkerhetsskull proppa ner alla springkläder i handbagaget. Idag har jag härlig träningsvärk efter gårdagens löpteknikpass. Det komiska är att träningsvärken sitter i armarna

• Kattstugan

Isold: men hur springer ni egentligen i Västerås? Tyst 

Har tränat ett par dagar nu. Igår blev det lite oplanerat två hårda pass, ett på egen hand och ett med klubbkompisar, varav det sista gick i regn och halv storm, lera och mörker. Idag har jag crazy mycket träningsvärk och det gick jääättesegt att jogga en liten runda. Nu sitter jag och dricker honungsvatten eftersom halsen känns oroväckande igen. Grr det går inte för sig, för på lördag SKA jag tävla.

• Göteborgstjej
    Kulta17 skrev 2010-11-03 17:47:01 följande:
    Jag har också haft vadont. Det som hjälp mig är vila och vila! Sedan strech på kvällarna när man varit i gång hela dagen. Värmande smörj när jag går och lägger mig (köpt av massör - ett stick så man slipper bli kladdig). När jag nu har börjat springa har jag kompressionsstrumpor OCH benvärmare för att inte bli kall. Värmer upp med hopp mm och tar det mycket långsamt i början och när jag känner att det fungerar springer jag lite snabbare. Dock så är klockan helt borttagen då jag annrs blir för "nellad" att slå min förra tid!

Vilade mig i "form" tills jag sprng Yddingloppet i söndags. Gick hyfsat och jag nådde mitt mål = springa alla 6 km och inte få ont i vaden det kuperat så det räckte och blev över, men kul!
    men jag vilar ju och vilar och vilar,,, Och springer och får ont! Har fortfarande ont efter söndagens löptur så jäkla surt!!!
  • julmusten
    Kulta17 skrev 2010-11-03 17:42:08 följande:
    Såg ett tips på jogg.se att ta med kläder du bara kan lägga åt sidan när det är dags att springa. De samlas in till hemlösa senare så man kan se det som man gjort en god gärning
    Annars sa ar det nog ratt sa packat med folk. Man kanske far sta och kramas lite eller nat??

Jag fragade min man, och han sager att folk oftast lamnar sina grejer vid starten, men han tror att det finns nat sorts sytem dar man lamnar nan pase vid starten med saker som man far igen nar man gar i mal.

Jag googlade lite och hittade det har:

http://www.ingnycmarathon.org/entrantinfo/dtip_20.htm

Jag vet inte om det hjalper, men det verkar ju som att man far nan pase att lagga grejer i i alla fall.

Lycka till i vilket fall som helst.
Svar på tråden Löpartråden 13