Löpartråden 13
Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!
Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.
Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!
Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.
ÅH, vad jag har tappat "springet" känner jag. IDag är det kallt och is ut, så ute är adjöss för mig när det är så. Jag är, liksom rövardotter, livrädd för att halka och jag är rätt fumlig och har dålig balans. Så det är svårt att springa ute då. Dessutom behöver jag ett par tjockare skor nu om jag ska ut. Vad har ni för vinterskor att springa i?
Men jag får försöka ta mig till gymet och motionera löpbandet istället. I söndags tränade jag i alla fall Afro och hann inte stretcha, för instruktören ledde passet ända tills nästa grupp skulle in och hann inte stretcha. Jag stressade iväg för att fira min pappa efteråt och försökte hinna stretcha låren i duschen i alla fall. Men idag känns det i vaderna...
Hostrusket och morkret ar skitjobbigt ju. Och det sager jag som inte ens har halften av ert morker och regn och rusk.
Jag kom inte ivag idag for jag har typ inte sovit i natt och nu ar det trakigt och regnigt. Hoppas att det slutar tills i morgon biti sa jag kommer ivag da i stallet. Livet blir ju mycket battre efter en runda, jag vet det, men det ar sa svart att motivera sig nar allt jag bara vill gora ar att lagga mig under tacket och sova halva eftermiddagen.
Na, nu skall vi ivag har. Har haft ett snabbt pit stop hemma innan vi aker ut pa dagens bravader.
Jag tog mig i kragen och åkte till gymet. 6 km på bandet blev det, varav 5 i jättebra tempo! Tjohoo. :)
Men Gud så tråkigt det var att springa inomhus när man är van att springa ute. Enda fördelen med löpbandet är att det är lätt att hålla rätt hastighet. Jag har ju ingen gps-klocka som kan hålla tempot åt mig. Dessutom gjorde jag 50 sot ups och 50 tåhäv efteråt. Så jag är nöjd!
Härligt Moe! Vad skönt att du kom iväg! Du skulle ha hakat på kvällens träning med VLK, vi körde löpteknik på isig trottoar för att lära oss springa utan att halka! Det var jättenyttigt. Julmusten, bra att knät känns bättre. Hoppas att du får en fin runda imorgon. Göteborgstjejen, motivationen tryter ibland men försök att komma ut på en riktigt kort runda hellre än att inte komma ut alls. Lite är ju mkt bättre än inget och när man väl kommer igång är det lättare att fortsätta.
Isold: Jag hade gärna varit med på ert teknikpass.. Vad har du för målsättning inför kommande säsong? Är det 24h som hägrar fortfarande, eller?
Sitter på tåget till Nkpg och funderar storögt över vad ni skriver om snö. Vi har inte en millimeter snö hemma, bara blött och trist novemberregn..
I söndags räfsade jag löv i 3 timmar och jisses vad det känns ännu.. Skönt åt överkroppen. I måndags höll jag mitt cykelpass och igår var jag iväg på ett pass som kund - och vilket pass sen! Instruktören är triathlet med siktet inställt på Iron Man, så han kör ju pass därefter. Det var länge sedan jag kände att jag tog ut mig så mycket som jag gjorde igår. Helt underbart, tröjan var totalt blöt efteråt.
Just nu sitter jag på ett tåg till Nkpg, ska på tjänsteresa, och gissa vad jag packat?! Jovisst, där ligger löparskorna, trots att det är en vecka kvar tills jag egentligen ska springa igen. Får jag tid så tänker jag smyga ut på en sån där långsam, härlig 8-kmrunda ikväll, när alla andra dricker pilsner..
Kan inte hålla mig längre, tar en försiktig test av hälsenorna. Skulle det krångla har jag spanat in hemsidan till mitt hotell och konstaterat att det faktiskt finns ett gym. Tanken är att börja med 8-10 km fördelat på 3 pass i veckan, i lugnt och sansat tempo till en början. Tror till och med Garmin-klockan får stanna hemma.Mmmmm.
För övrigt ska jag gå med i styrelsen till Växjö löparklubb, så nu tänker jag inspirera mig av dig, Isold, igen.
Jag undrar vad ni har för undre gräns vad gäller kyla? Idag är det iallafall 21 minus här så ska jag springa idag så lär det bli på hamsterbandet.
Idag blev den 7,5 km
kändes bra. Har planer på ett träningsschema för att komma igång mer än med löpning. Då jag just nu tycker det är pest att gå iväg och träna får det bli hemmapass med boll, vikter och band. Har köpt en tidning med bra övningar som kan inspirera. Behöver blir starkare i bene, mage/rygg/överkropp.
Hur tränar ni andra kroppen förutom joggning?
Min gräns är minusgrader. Min hals mår inte bra av att andas kall luft. Men vem vet om jag sakta vänjer sig kanske det inte är så farligt!
Minusgrader, say what???? Jag vet inte var min grans gar for det annu. Just nu vill jag mest bara fa sova innan jag kommer ut. Min son haller pa att fa tander och ar allmant grinig och vaken hela natterna. Igar natt var vi vakna fran 2-5, yaayyy!! Sa att han sover i en timma i vagnen nar jag springer var inte att tanka pa idag.
Alltsa inget spring har. Jag hade lite losa planer pa att ga hem och gora lite yoga, men jag satt mest som en sal i soffan och bara tittade pa ingenting. Nu kommer jag ihag varfor det tog san tid att borja trana igen, jag har verkligen ett sjukt behov av en nat sa nar normal somn, och nar barnen var sma sa sov de typ inte alls.
Nu ar min man ledig i tva dagar i alla fall, sa pa nagot vanster skall det ga att komma ut en av dagarna, (forhoppningsvis bada). Med eller utan vagnen i slaptag.
Isold: Det hade jag verkligen behövt lära mig! Jag är överrörlig och har lätt att ramla och stuka mig. Är vansinnigt fumlig av mig och spänner mig lätt. Men jag i en löparklubb, liksom!? Blygheten tar över... Men jag borde ta mig i kragen.
Kulta: Jag tränar Zumba och Afro som komplement till joggingen och så försöker jag lägga in styrka också. Oftast med bara kroppen bara, för det är så otroligt tråkigt att gymma med maskiner, tycker jag. Det blir klassiskt; sit ups, armhävningar, stolen, plankan, tåhäv mm.
Vad duktiga ni är som springer ute fortfarande. Själv är jag för snål för att kosta på mig kläder och utrustning som pallar låga temperaturer, min egen gräns går nog vid 7-8 plusgrader skulle jag tro.
Så för mig blir det löpbandet på gymet istället, igår 8,94km på 50 min = nöjd