• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • Göteborgstjej
    Waimea skrev 2010-11-05 12:44:39 följande:
    Göteborgstjej: Om det är hälsenorna som spökar så måste du vila - och rehab:a - bort det onda. Excentriska tåhäv på en fot, 3*15 med rakt ben, 3*15 med böjt ben, minst 2 ggr/dag i ett par månader. Känns det ok kan du börja löpträna lätt efter 4-6 veckor.  Ofta är det den inre vadmuskeln som ställer till det och då är det ffa tåhävet med böjt ben som är viktigt eftersom du bäst kommer åt muskeln så. Med vila menar jag aktiv vila - promenad, simning, stavgång, spinning... Sånt som inte belastar dina vader.

Och känner du att 'näe, fy, så länge orkar jag inte vänta' så kan jag säga att det går att springa och känna av vaden, det får göra lite ont, men du måste vara noga med vilodagar mellan dina pass och tåhäv så att du håller det i schack. Jag har hållt på med mina vader sedan slutet på juli, sprungit Lidingöloppet och ett marathon sedan dess och känt av vaderna, men nu är det total löpvila i en månad. Har fått god hjälp av min löpcoach, dock!

Själv gav jag mig i kast med crosstrainern här på jobbet igår. Körde 45 minuter till ett av mina spinningpass. Skitjobbigt - och skönt. Körde styrka och stretch efter. Kvällen innan blev det en stavgångspromme i skogen tillsammans med grannen. Idag hade jag en idé om att köra cykel/body pump, men det får vara. Kör en promme ikväll i stället, tror jag. Eller så vilar jag och kör cykel/body pump i morgon. Eller däckar i en förkylning.
    Vad menar du med "böjt ben"?
  • mamsingen40

Sprang precis ett för mig långpass 11km och det kändes bättre än förra gången jag gjorde det . I vecakn blir det lite kortare pass blandat med intervaller. JAg hann precis ute innan solen gick ner idag. Kändes härligt!

• julmusten

Nu springer isold over gatorna i NYC!! Hon ar val nanstans i Brooklyn nu kan jag tanka mig. Kanske hon har hittat in i Queens redan.

Vi kollade pa starten pa TV, och det ar sa himla maktigt att bara se det, det maste ju vara helt fantastiskt att verkligen vara dar.

Solen skiner och det ar val en 10 plus, om det inte vore for att jag just klamt i mig en ostomellet med stekpotatis och skall jobba om 3 timmar sa skulle jag sprungit ut sjalv. Nu far jag borja pa nytt i morgon i stallet.

Jag har hittat byxor forresten. Nike har tydligen olika langd pa sina byxor. Jag vet inte varfor jag inte hittade det sist jag var och letade. Ja-ja, nu vet jag for framtida behov.

• rövardotter73

Å, heja Isold! Min stora idol!

Jag har varit på gruppträning för första gången på många år. Då klämde jag till med ett bodypump-pass som lär kännas ordentligt i morrn.

Har sprungit lite sporadiskt också, har sååå svårt att motivera mig den mörka årstiden.

• Mamma Tette

Har också problem me vaderna.. snälla, förklara tåhäv för mig!!

• isold2003

Tack snälla ni för alla lyckönskningar! Det var en otroligt häftig upplevelse att springa genom New York! Bitvis öronbedövande jubel och jag fick gåshud och tom tårar i ögonen på ett ställe för att stämningen var så fantastisk! Jag tog det lite lugnare än i Sthlm eftersom träningen inte varit på topp och det kändes bra ända tills det var typ 3 km kvar då orken tog helt slut. Jag är jättenöjd med tiden ändå, 3:21:15 och plats 332 av damerna återkommer med mer detaljer när jag kommer hem, nu väntat några dagars sightseeing och shopping!

• Göteborgstjej
    isold2003 skrev 2010-11-08 02:38:26 följande:
    Tack snälla ni för alla lyckönskningar! Det var en otroligt häftig upplevelse att springa genom New York! Bitvis öronbedövande jubel och jag fick gåshud och tom tårar i ögonen på ett ställe för att stämningen var så fantastisk! Jag tog det lite lugnare än i Sthlm eftersom träningen inte varit på topp och det kändes bra ända tills det var typ 3 km kvar då orken tog helt slut. Jag är jättenöjd med tiden ändå, 3:21:15 och plats 332 av damerna återkommer med mer detaljer när jag kommer hem, nu väntat några dagars sightseeing och shopping!
    Grymt!!!
  • Waimea

Rövardotter: Och hur känns det idag? Det brukar vara värst två dagar efter, vet du.. Jag har precis börjat om med Body Pump igen, så jag vet exakt hur ont man brukar få i kroppen.. *skrattar*

Svar på tråden Löpartråden 13