Löpartråden 13
Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!
Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.
Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!
Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.
Ursäkta mina komprimerade inlägg, hur jag än försöker göra nya stycken fungerar det inte med, jag är fortfarande hänvisad till mobilen..
Waimea: ajdå, vad tråkigt! Får väl hoppas att det "bara" är träningsvärk efter det långa löpuppehållet?! Kom du iväg till sjukgymnast idag? Och när är det du ska göra polistesterna?
Isold, jaså det blir Täby igen! Coolt. Jag har lite lösa planer på att kanske springa Skövde 6-timmars i mars. Visst har du sprungit det? Tänkte att det kunde vara kul att prova ett tidslopp, även om jag ligger många tuffhetsgrader efter dig
.
8 km löpning i mysigt snöfall blev det idag. Tyvärr ska det bli varmt imorgon igen så det blir väl en kortvarig fröjd med snön..
Kattstugan, jaa, vad kul! Klart du ska springa i Skövde! Jag sprang där förra året och det var välorganiserat och en bra varierad bana. Om inget oförutsett händer springer jag där iår igen.
Nu är jag hemma efter en skön helg i Idre. Dottern tränade slalom och storslalom och jag spenderade lite tid med mig själv. Härligt, det händer inte ofta.
30 km längdåkning blev det i alla fall på två dagar och det är jag nöjd med. Jag känner hur träningsvärken sakta sprider sig i ljumskar och lår. Även rumpan börjar ömma lite. Har bokat ett spinningpass i morrn, hm, det blir nog alldeles underbart.
Kattstugan: Ja, jag kom iväg. Det var inte så illa, överansträngning men inga skador. Däremot konstaterade hon att jag var rejält mer musklad på vänster sida och att jag behöver balansera upp kroppen så att jag blir jämnstark. Jag var helt säker på att det var höger sida som var starkast, där ser man. Helt plötsligt blev det logiskt att det är höger sida som krånglar mest.
Så - nu har jag ett nytt tåhäv-program och stretchar baksida lår/säte 2 ggr/dag. Känns som om jag träffat rätt person nu i alla fall, vi ska försöka få bukt med mina svagheter och hon lovade att jag inte skulle behöva sluta springa
Polistesterna är nästa onsdag. Det ska bli sjukt roligt att springa 2 km på bana, det lär gå undan..
Igårkväll blev det en stavgångsrunda i mörkret och vätan. Superskönt att komma ut och röra på sig! Idag ska jag hålla cykelpass, sedan har jag dragit med ett gäng kompisar till ett cykelpass i morgon kväll.
Rövardotter: Duktiga du. Hur känns kroppen idag?
Se, nu har vi snart två ultralöpare i tråden.. heja kattstugan och Isold.
Jag pratade med mitt löpsällskap från maran igår och han har bestämt att vi ska satsa på 3.20 som sluttid i Sthlm. Jag vet inte det, jag, men det blir kul att träna för det.. Apropå Växjö så finns där ett kort på dig, Kattstugan, i vätskekontrollen.
Hej!
Vad roligt med en löpartråd.
Ni som har barn; hur långt in i graviditeten sprang ni? Och hur nära efter förlossning började ni?
Är det stora skillnader på kroppen bortsett från den extra vikten?
Jag försöker bli gravid och funderar på träningsupplägg när det väl blir ett pyre i magen. Jag springer några ggr i veckan nu, men funderar på om jag ska lägga om träningen.
AnnJan: Hej och välkommen.
Jag sprang 5 mån in i graviditeten, sen sa fogarna stopp. Det var med barn nr 2. När jag väntade barn nr 1 hade jag inte börjat springa, då körde jag spinning till 3-4 dagar innan förlossning. Båda gångerna har jag börjat träna igen ca 3 veckor efter förlossningen, men det tog ett par månader innan jag blev kvitt fogsmärtor efter nr 2.
Jag tycker kroppen varit rätt bra på att bestämma tempo och ansträngning på det jag gjort, och jag kan inte säga att jag, ja bortsett från det rent fysiska, att man blir otympligare och tyngre, upplevt mig särskilt påverkad, men jag har kört lugnare ju längre in i graviditeten jag kommit.
Mitt råd är att börja med att köra precis som du vanligtvis gör, men känn efter extra mycket och låt kroppen bestämma. Jag har kört långt in i graviditeten med hög puls och ansträngning, det har jusom känts bra, men alla är olika!
Låter härligt Rövardotter! Vi ska till Orsa nästa helg så jag hoppas på att få lite (eller mycket!) fin skidåkning då!
Isold: perfekt! Då kanske vi ses i Skövde då!
Waimea, vad bra att du hittat en sjukgymnast som verkar bra, och bra att det inte verkade alltför illa, och ännu bättre att du får springa
Det är ju sååå svårt att låta bli, även när man borde..
Är helt övertygad om att det kommer att gå undan både på testlöpningen och i Stockholm nästa år!
Jo, jag har sett fotot från Växjömaran. Hittade inget foto på dig dock?!
Sprang två pass i helgen, trots ont knä, men idag har jag åkt rullskidor istället. Hade tänkt göra det imorgon också, men just nu vräker det ner blötsnö så jag får väl se vad det blir för väglag tills imorgon..Kanske blir en vilodag istället!
Kattstugan: Det blir säkert jättebra i Orsa. Det verkar som om det skulle kunna komma mer snö nu under veckan. Jag hoppas på att få åka lite till helgen också. Vi har ett spår som ligger liksom "uppe på berget" som är supersnösäkert. Enda nackdelen är att det är mitt i skogen så det blir så himla mörkt (inget elljusspår). Pannlampa känns sådär så här i början av säsongen när man inte är helt säker på spårens skick så jag väntar på dagsljus. Hoppas snön är kvar i helgen.
Jag var i alla fall iväg och körde ett spinningpass ikväll. Kändes skönt även om helgen gjorde sig påmind. I morrn blir det vila (ofrivillig, mannen bortrest
) och ev onsdag också. På torsdag ska jag prova ett core-pass. Har aldrig varit på det och vet inte vad jag ska förvänta mig, någon som har erfarenhet?
Springa är inte att tänka på för mig just nu. Jag beskrev ju förut vad jag tycker om snö och is på vägarna så till dig som undrar om köldgräns vid löpning kan jag nog bara säga att för mig är kylan ett mindre problem än underlaget.
Ang. graviditet så har jag båda gångerna sett det som en skön anledning att strunta i träningen och bara softa i ett år
Å andra sidan hör jag väl inte till de mest träningsflitiga i den här tråden heller.
Nu ska tvätten hängas och sen godnatt!
Skont att du kom ivag till en sjukgymnast Waimea. Ni verkar vara sa lyhorda for era kroppar har i traden. Jag kor mest pa och ser vad som hander typ. Det ar val inte sa bra, men an sa lange springer jag sa himla langsamt att jag inte tror att sarskilt mycket kan handa. Jag hoppas att det ar sa i alla fall. Om nagot skulle handa sa brukar det inte vara nagra problem att stanna och ga resten. Fast nar det borjar bli valdigt kallt sa far vi se hur jag gor, da blir man ju sa himla kall sa himla fort nar man borjar ga.
Jag kom ut pa en runda idag antligen, och sa klart sa ringer telefonen mitt i allting sa jag kom liksom helt av mig i springandet. Ja-ja, jag kom ju runt i alla fall, och fick pratat med nagon som jag behovde prata med ocksa, men det blev verkligen uppenbart att jag har min lilla rutin. Det kanske var bra att fa den bruten da?
Det var inte sa manga manniskor ute idag, vilket ar konstigt da det ar onaturligt varmt har just nu, men det ar ju aven Thanksgiving vecka sa folk kanske redan har borjat resa och laga mat i stallet for att trana.
Na, nu ar det val middag har for de sma, jag skall ut och se om jag kan gora lite grejer innan middagen ar redo for mig, (jag har atit chokladdoppade mandlar hela eftermiddagen och ar saledes inte sarskilt middagshungrig!!), och sen skall jag banka mig framfor TV:n med BBC Dickens miniserie, (japp, jag ar en sucker for sant!!
). Najs, om det inte regnar i morgon sa hoppas jag pa en runda da med.