• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • Kaya

Kära ni, ni är helt otroliga, tävlingar och långlopp är jag låååångt ifrån men igår gav jag mig, trots blytunga ben och en stark längtan efter att bara dega i soffan, ut på en liten tur. Kutade ner till gymmet (5-10 min), körde 60 min body balance, sprang sen en extra runda på ca 20-25 min (i lusigt tempo) medan mörkret föll o dimman tätnade... Ganska härligt! Trots att jag var så seg så jag inte kunde öka tempot det allra minsta från min allra segaste lunk så njöt jag av vårluft, vårkänslor, fåglarnas jublande vårkonsert. Kanske en sväng ikväll också.

K

• Hej hopp i blåbärsskogen

haha, det där med tån måste sett sjukt roligt ut :) försökte nyss nå mina tår med munnen, uppskattar att jag var cirka 30 cm ifrån. Bra jobbat där ;)

Nu har jag köpt ett sånt där kit från nike så att man kan se hur långt man sprungit, sjukt nice asså! Nu kan man springa lite hur man vill även om man vill ta tiden på en viss sträcka vilket känns väldigt befriande. Dessutom laddar man upp datat på nätet och kan se en massa statistik över löpningen. Var ute inatt och sprang drygt 3 km, när jag vaknade tog jag ett pass på ungefär 3x2 km, och sen efter lunchen blev det ett pass med 6.2 km :)

Bra manick.. men kostar 700 kr om man inte har en ipod/iphone (då kostar den 300 kr), vilket är mkt för en stackars student :S   Är det någon som vet huruvida man kan typ tejpa fast den där grejen på ett par andra skor och använda den? Eller mäter den trycker på något sätt och måste ligga i sulan?

• Tjoflöjt
    Hej hopp i blåbärsskogen skrev 2010-04-01 18:52:32 följande:
    Är det någon som vet huruvida man kan typ tejpa fast den där grejen på ett par andra skor och använda den? Eller mäter den trycker på något sätt och måste ligga i sulan?
    Det finns en liten speciell liten påse som man lägger manicken i och snörar fast i skosnöret, men jag kommer inte ihåg vad den heter... :(
  • Waimea

Kattstugan: Växjöloppet är en halvmara för min del, går den 1 maj. Flack löpning på asfalt och i bokskog/naturreservat, jättefint!!

Nu har jag varit och beställt ett par DS Trainer. Mmm. Lyx!

• Kaya

Hej hopp i blåbärs... etc... (oj vilket långt nick...) Vad är det för en manick!? Sån måste jag ha! Så jag slipper sitta och mäta alla rundor på jogg.se... Berätta! Kan man se under tiden man är ute alltså hur långt man har sprungit och hur snabbt?

Både igår o idag har jag klätt på mig springkläder o springskor och varit på väg ut, och så har det kört ihop sig på nåt vis med familjelogistiken så det inte har blivit nåt. Suck. Jag har också varit trött och less på nåt vis, energilös, så jag har inte tagit nya tag och hittat en lösning när det har kört ihop sig, utan bara suckat och gett upp.

Hoppas på ny energi och nya sköna löprundor nu när vi drar ut till torpet på påsklov.

K

• Hej hopp i blåbärsskogen
    Kaya skrev 2010-04-02 20:22:56 följande:
    Hej hopp i blåbärs... etc... (oj vilket långt nick...) Vad är det för en manick!? Sån måste jag ha! Så jag slipper sitta och mäta alla rundor på jogg.se... Berätta! Kan man se under tiden man är ute alltså hur långt man har sprungit och hur snabbt? Både igår o idag har jag klätt på mig springkläder o springskor och varit på väg ut, och så har det kört ihop sig på nåt vis med familjelogistiken så det inte har blivit nåt. Suck. Jag har också varit trött och less på nåt vis, energilös, så jag har inte tagit nya tag och hittat en lösning när det har kört ihop sig, utan bara suckat och gett upp. Hoppas på ny energi och nya sköna löprundor nu när vi drar ut till torpet på påsklov. K
    haha, samma problem som jag haft alltså. När jag såg att det fanns köpte jag en direkt :) Jag köpte min på Intersport men jag vet att det finns på Stadium också, hittade en länk här:

www.loplabbet.se/system/search/product.asp

Man har ett armband och en manick som man lägger i skorna. På armbandet kan man se:
    1. hur långt man sprungit i km, med två decimalers noggrannhet
    2. vilket km tempo man hållit sen starten av rundan
    3. tid
    4. kaloriförbrukning

Fattar inte riktigt hur den funkar, någon som vet? Den har iaf varit väldigt exakt på de sträckor jag testat den på. Sen laddar man upp det på nikes hemsida och kan se vilken hastighet man hållit över hela loppet + att man kan sätta upp mål och vara med i utmaningar osv. Lättöverskådlig grafik av alla dina tidigare rundor. Rekommenderas starkt för er som springer mycket!
  • Waimea

Hej hopp...: Jag har ingen aning om hur den funkar, jag kör med en Garmin Forerunner 405, den är som en armbandsklocka fast med GPS-mottagare. Det är beroendeframkallande med såna där manicker..

Var ute på min 'vanliga' skogsrunda igår, höll igen lite och bara njöt. Mmm. Fick pausa för att jaga in en liten busig jycke i sitt hus, annars hade jag haft den springande efter mig..

• isold2003

Hej igen! Idag är första dagen på över en vecka som jag inte haft ont i halsen så jag firade med en runda med klubben, 20 härliga backiga km i glatt sällskap! Så skönt att komma ut igen!!

• Waimea

Vilken njutning, Isold! Hur mår du idag?

Jag körde en snabb lunchrunda idag, upp- och nerjogg till sjön och så runt sjön, 4,3 km. Totalt blev det sex km. En av kilometrarna gick på 4.17 och då tänkte jag på Kattstugan och hennes 4.15 i klafsig terräng. Man är inte skitsnabb, inte.

Det var iaf härligt att utmana sig själv, totalt sett sänkte jag min bästa min/km-tid för en runda med en sekund, vilket var himla roligt. Nu måste det bli lite mer korta intervaller.

• isold2003

Waimea, jag mår bra idag. Hade tänkt ta en kort lugn runda men jag hann inte så nu blir det nog vila fram till lördag. Roligt att du fick till en så bra runda idag! Jag tycker att du är snabb!!

Svar på tråden Löpartråden 13