• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • Waimea

Kaya: Wow, vilken träningsvecka! Blev sömnen nåt bättre inatt?

Jag var hemma och VAB:ade igår, gav mig ut på min favorit-12,5 km-runda för att rensa hjärnan och det kändes rätt bra i bäckenet att jag sprang ett snabbare pass dagen innan. Inget roligt, men jag gissar att helgens kånkande på 11 kilo bebis inte landat på pluskontot. Lade till lite bäckenlyft och noggrannare rygglyft på mina styrkeövningar, får se om det hjälper.

Hur som helst, det var gudomligt att komma ut i skogen, nu måste jag hitta höjdkurvan på min Garmin-klocka, är nyfiken på höjdprofilen på min runda. Det är rätt mycket upp och ner.

Shitzu: Jag har Växjöloppet och Göteborgsvarvet (båda halvmaror) som närmaste tävlingar. Sen blir det ett lokalt terränglopp på den märkliga distansen 17.7 km, Lidingöloppet och så har jag en idé om att ta mig runt Växjö Marathon i oktober. Gillar verkligen att tävla!!

• Kaya

... och jag som inte ens har bestämt mig än om det blir Vårruset eller ej i år...

... känns som att jag i så fall måste VETA att jag kommer in på max 25 min, annars kan det kvitta.

(Förra året 27.5 min, men då slösade jag lite tid i början på att dels 1. ställa mig i jogga-supersakta-gruppen och dels 2. försöka ta mig över till andra sidan för att mina barn skulle se mig - ingen bra idé, blev nästan "överkörd" )

K

• Waimea

Kaya: Jag tror att bara du ställer upp i vårruset och ställer dig längst fram i första startfållan så ska du se att tävlingsdjävulen i dig vaknar. Och du, tänk inte 'håll igen', tänk 'bära eller brista' och ta rygg på någon snabb typ! Ur bekvämlighetszonen med dig nu, för med all den träning som du ägnar dig åt i vanliga fall är jag helt övertygad om att du har en tid under 25 min i kroppen!!!! *peppapeppa*

• Kaya

Tack Waimea! Ja jag kanske gör som du föreslår! Min sons orienteringsklubb är dessutom med som funktionärer på Vårruset och lite av anmälningsavgiften går till klubben, så på så vis sponsrar jag ju hans idrott lite också. Köpte riktiga löparskor till honom igår förresten, hans första par! (Han är 9.5 år, ett enda skonummer under mitt på fötterna...) Nu kanske jag får sällskap på de kortare rundorna framöver. Med tanke på att han åker ifrån mig hur lätt som helst på längdskidor kanske han kan vara "hare" och hjälpa mig dra upp tempot!

Hittills denna vecka: mån 4.2 km, tis 4.2 km, ons 9 km + styrketräning (aj aj det var ett tag sen känner jag i kroppen). Nu vilodag idag och kanske imorgon, två hysteriskt intensiva jobbdagar. Mycket löpning nder helgen får det bli!

K

• byggd av bomull

Hej på er löparexperter

Tänkte om man kunde haka på här lite smått, och även få ställa en fråga?

Jag har aldrig varit löpartjejen direkt, bortsett från min kortare karriär inom orientering i mellanstadieåldern MEN, nu har jag börjat springa, tänkte att det kan väl alla lära sig...

Dock verkar det inte så lätt! Jag har sprungit i tre veckor nu, 2-3 ggr per vecka. Tycker det är jättekul och vill absolut fortsätta. Tyvärr fick jag väldigt ont i knäna efter tisdagens pass (körde ca 6 km intervall gå/spring på ca 40 min)

Varför? Vad gör jag? TIPS??

• Tokern

Hej på er!

Jag har haft en månad då livet varit emot min löpning. Superdeppigt {#lang_emotions_cry} JAg har varit så sänkt över detta att jag inte ens läst i tråden.
    Nu är jag på g igen iaf. En mil med vagnen {#lang_emotions_surprised} framför blev det idag. Det blir nog så att jag får krypa till korset och ta lillen med mig. Jag tröstar mig med att det blir samma träning för muskler, senor, brosk och skelett. Hjärta och kärl får ju också sitt.....men (kära nån) tekniken!!!!

Det är som det är och så är det. Bara att gilla läget.

Byggd av bomull:
    Först och främst; vad har du för skor? Hur gamla är de? Vad springer du på för underlag? Hur är det med avrinningen på underlaget (lutar underlaget i sidleds och åt samma håll)?  Vad har du tränat innan, vad du i hyfsad form sedan innan? Har du några gamla, läkta skador i fötter, knän, höfter? Hur är det med styrka och stabilitet i bålen?

Klart du kommer bli en fena i löpspåret. Det kräver bara lite filande på detaljerna, utöver själva löpträningen. Det ska bli kul att följa din utveckling!

• Themis

Nu jädrar blixtrade det till!

Milen gick på 1.00.30 idag, bara 30 sekunder till säsongsmålet!

Och nu börjar jobbets stegtävling på måndag. Men jag är alltså så riktigt frälst på mina nya Nike så jag funderar på att köpa ett par till att gå/springa med utomhus.

Är man knäpp då?

Men jag vet faktiskt flera gånger i livet som jag har ångrat att jag inte har köpt dubbelt av bra prylar, det kanske är dags att ta lärdom nu när man för en gångs skull har möjligheten?

• Waimea

Bimsan: Klart du ska köpa ett par till!

Jag var ut och sprang igår, en rejäjt kuperad åttakm-runda som gick på 37 minuter. Och det fanns mer att ge. Mmm. Nu väntar jag bara på mina DS Trainer, kommer på måndag eller tisdag, då ska jag bli ännu kvickare. I min väntan blev det i alla fall ett par nya löparbrallor inköpta. Det är utrustningen som gör löparen, va??

I morgon har jag tänkt mig en långrunda, återkommer med rapport!

• karsu

Åh, vad kul att hitta en tråd för löpning!! =)

Själv är jag total nybörjare och har låååångt kvar innan det blir en mil på en timme, jisses, jag klarar inte ens att springa 5 km utan att stanna än. Men skam den som ger sig!

Har ni några bra tips att ge så här på vägen i början?

Svar på tråden Löpartråden 13