• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • Waimea

Idag blev det en lunchrunda runt sjöarna, 8 km, i kylan och blåsten, det var jobbigt men skönt. Ikväll har jag ridit. För att försöka komma till rätta med mitt eviga knipande med knäna ekiperades jag med 2,5-kgsvikter runt vristerna, och si, bättre skänkelläge har jag nog aldrig haft. Cool. Misstänker att jag kommer att ha träningsvärk i varenda liten muskel i benen i morgon, för jag lär ha kämpat emot vikterna omedvetet.

Bakeacake: Du har fått kanonbra tips här redan. Skynda långsamt och se till att ha kul och känna att det finns mer att ge. Välkommen till tråden!

• Themis

Idag 5 km 28.56, helt okej för mig.

Fast nu har mannen min skärpt till sig och kör på 27.55, vilken fräckhet.

• Mael

Kikar in och hoppas jag får haka på. Jag sprang en del "som ung" och har nu fått smak för det igen. Är dock en smula bekväm av mig och misstänker det kommer bli en del pass på löpandet i stället för ute om sommaren blir dålig.

Har styrketränat rätt hårt ett tag och gör så fortfarande för att få ordning på en strulande rygg, men 2-3 löppass i veckan varav ett distans och ett intervall är rekommenderat av PTn som hjälper mig med styrkan.

Jag är anmäld till lidingöloppets motionsklass (15 km) i september och enligt PTn bör jag kunna klara det på 1½ timme. För tillfället håller jag på att jobba upp både distans och tempo så det är en bra bit kvar. Har precis fått låna en pulsklocka som ska tas ut på en premiärtur snart. Tänker önska mig en egen - gärna med GPS funktion till födelsedagen i juli.

- The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return
  • Kaya

Bimsan! Bara att se till att kapa ett par minuter och ta tilbaka rekordet!

Hej Mae! Jag känner mig inte riktigt kvalificerad att säga välkommen för jag är ganska ny själv men jag säger det ändå, välkommen!

Jag sprang igen igår i alla fall för jag var ensam med barnen och hade en liten stund för mig själv bara och vad är då smidigare och mer tidseffektivt än en löptur? Bara min kortaste runda, 4.2 km. Lite seg i benen efter löpning flera dagar i rad så det tog 25 min men hey, tidigare låg mitt "rekord" på den rundan väldigt länge på 26.5 minuter!!! Kompletterade med 10 min roddmaskin (har ju en sån hemma som står där och ropar på mig, för det mesta samlar den damm men ibland kommer jag in i en rodd-period och det är ju ett suveränt komplement till löpningen) och lite stretch och core. På mindre än en timme var jag klar och kunde återuppta mina gräsänkliga plikter - nice!

Kom på att mina löprundor mån-tis-ons faktiskt blev en HALVMARA (21 km). Och även om jag vet att VISSA här springer 2-3 mil på vilodagarna och annars tycker att sisådär 4-5 mil är en lagom distans (ni vet vilka ni är! ha ha!) så är det inte så tokigt för att vara jag...!

Nu sitter jag på tåget mot jobbet och har en LÅNG och tuff arbetsdag framför mig. Mina föräldrar är hos oss och passar barn som tur är, när jag kommer hem ganska sent ikväll blir det nog på sin höjd en kort kvällspromenad om jag får sällskap, annars vilodag.

Ha en bra dag!
    K

• byggd av bomull

Hej allihop

Igår fick jag äntligen prova mina nya löparskor! Det var nollgradigt och blötsnö men vafan, jag var så sugen! Har inte minsta känning i knäna idag så jag håller tummarna för att de nya skorna gjorde skillnaden. Ska försöka begränsa mig till två gånger i veckan ett tag också för att inte överbelasta såhär i början. Är inne på fjärde veckan nu. Igår kom jag 4,5 km på nästan exakt 30 minuter, men eftersom jag kör gå/jogg-intervall så är ju inte allt löpning. Dock har jag minskat gåendet till 30 sek/ intervall så målet är att snart klara halvmilen med enbarg jogg. Hoppas!

• Kattstugan

Gokväll!
    Säger ett kollektivt hej till alla nya i tråden!

Har börjat på nytt jobb häromveckan, väldigt långt hemifrån, så nu är det TIDIGA morgnar och tidiga kvällar som gäller och väldigt mycket mindre fritid än vad jag varit bortskämd med när jag pluggat. Men det är bara att vänja sig.
    Veckans träning hittills har bestått av 5 km snabbdistans (+ uppvärmning o nerjogg förståss) i måndags, vilodag i tisdags, jättelugnt och halvlångt i skogen igår kväll och IDAG!  var jag för första gången i år med på klubbens intervallträning på bana. Så kul - och massor av folk - vi täckte en hel långsida på stadion när vi ställde upp oss på led På programmet stod en intervallstege (600+500+400+300+200+2*150) i överfart. Nästan så man blev lite rädd när man läste vilket tempo tränaren hade tänkt sig men det gick skitbra, härligt.

Imorgon ska jag ha vilodag igen - det ser jag framemot

• Waimea

Kattstugan: Vad jobbar du med nu? Det var väl i Alnarp du pluggade innan? Vad roligt att intervallerna gick så bra och häftigt att vara så många! Mycket nytillskott eller bara stort intervallsug bland löparna i klubben?

Vi håller på och skolar in lilltjejen och nu har vi kommit till fasen när hon ska äta lunch på förskolan utan förälder närvarande. En timme helt fri tid - gissa vad jag lade den på igår? Det finns ett jättegulligt litet (men ilsket backigt) elljusspår på en kilometer där förskolan ligger så jag körde lite intervaller, jag också, 2 * 1-2-3-4 minuter, inspirerad av ett träningsprogram på jogg.se. Härligt! Idag har jag också en ledig timme, så jag tänkte mig en milrunda.

• Kaya

Milen ensam i skymningen en fredagkväll i april!

Medan resten av familjen ägnade sig åt fredagsmys med bl a disco (sonen) och TV + popcorn o fruktsallad (dottern, mannen, mina föräldrar).

Kom in på ca 58 min igen och är hur nöjd som helst.

Ha en härlig helg!
    K

• Themis

Pust, flämt, stön *svimmar teatraliskt*

Jag försöker hålla ett stegsnitt på över 20 000/dag. Det gick lysande må-torsd, men igår kväll åt jag först en halv burk jordnötssmör och däckade sedan och sov i tio timmar i sträck...

Ikväll fick det därför bli

1 km 5.27- 20 minuter cross- 1 km 5.27-20 min cross- 1 km 5.10-20 min cross.

Det får duga som intervallträning. Nu ska jag skövla skafferiet...

• JKF

Hej alla!
    Vilken rolig tråd, här ska jag försöka hänga med. Jag har börjat med morgonlöprundor efter graviditet och förlossning osv Det är tungt som 17 fortfarande, men hoppas komma upp i tempo ganska snart.

Jag har dock inte blivit helt "Fast" än. Jag sprang under ca ett år innan jag fick barn och jag tyckte om det hyfsat, men aldrig så att jag längtade efter att ut och springa. Kan det bero på att jag mest sprang för att jag var tvungen? Jag var tvungen att klara vissa fysiska prov och började därför med löpningen. Hoppas jag ska börja tycka att det är roligare att springa nu när jag inte måste klocka mig hela tiden, jag vill kunna njuta av löpningen också, vad tror ni?

Svar på tråden Löpartråden 13