Löpartråden 13
Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!
Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.
Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!
Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.
Tack för ert stöd!
Jo kanske borde jag testa lite antihistamin... har ju hemma eftersom sonen har gräsallergi. Men är det OK att knapra såna piller sådär lite hur som helst då? Sabbar man inte orken/hälsan på andra sätt genom att käka medicin?
Var ute och reste i jobbet hela dagen igår. Tröttsamt men hade sovit OK på natten (brukar jag aldrig göra när jag ska iväg) så jag mådde ändå ganska bra när jag kom hem. (Hittade dessutom "lugna rummet" på jobbet så jag körde 15 min yoga på lunchen!
) Upptäckte då att jag måste ha en grej från affären, drog på mig löparkläderna och sprang en omväg på 15 (!) min till affären, handlade det jag skulle ha och gick snabbt hem. Det var ett bra sätt att få den långa tågresan ur kroppen och åtminstone öka pulsen och cirkulationen en LITEN stund den dagen!
Idag var jag på massage + akupunktur på morgonen så jag är förberedd på ev liknande reaktion som förra gången (extrem trötthet och kraftlöshet). Om jag mår OK i eftermiddag kanske det blir ett lugnt styrkepass. Annars vila. Lördag + söndag ska jag springa. Kanske en (relativt) snabb kortare tur och en lång tur?
Tips på sköna bra skor med mycket "studs"? Mina "nya" (relativt nya) Nike Air är jag lite besviken på, de känns visserligen lätta men lite hårda och "ostudsiga"...
K
Kaya; du kan alltid fråga på apoteket om du är osäker angående antihistamin. De kan hjälpa dig med hur du ska testa och utvärdera.
Kaya: Du kan börja här:
www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/Sidor/Allergioastma_Allergiinasaoogon_Allmant_Allmant.aspx
Visst har läkemedel oftast biverkningar men våra vanligaste allergiläkemedel är väldigt vältestade nu eftersom så många använder dem och under rätt långa perioder. Jag läste nyligen i en artikel att de nyare preparaten bl.a. med Cetirizin numera rekommenderas till gravida i första hand av en del läkare, just för att de har en så stor spridning i befolkningen så att man anser att de är rimligt säkra.
Jag har haft flera generationer antihistaminpreparat och Cetirizin Mylar tycker jag inte ger mig några biverkningar. Zyrlex är originalet, Cetirizin Mylar och Zyrtec är kopior med samma aktiva ämne, och de är likvärdiga.
Den vanligaste biverkningen av antihistamin är trötthet och Tavegyl blir många trötta av, det ryktet hänger nog kvar lite oförtjänt över hela gruppen läkemedel.
Jag rättar mig själv, var tvungen att kolla: Det är antihistaminer med Loratadin i som läkarna föredrar till gravida, men det förekommer även att läkare skriver ut Cetirizinpreparat till gravida.
Tack Bimsan! Jag tror det var den där... certzimin? nåt... som jag köpte till sonen som nyss testat positivt för allergi mot gräs, gråbo och hund
K
Kattstugan: Strongt att orka köra ändå!
Jag är lite stel i foten ännu, men svullnaden har i princip lagt sig så jag funderar på att köra en försiktig testrunda ikväll. En vecka utan konditionsträning. Bah! Känns blä. Fick tips från coachen igår, inför varvet, det piggade upp i alla fall. Dölyxigt..
Men är det inte konstigt, jag fick ont i behinnorna av att GÅ hem från jobbet i kallt väder och utan överhettning, men om jag springer en mil på band så får jag inte ont?
Även sedan jag fick lite v'rk i benhinnorna så klunde jag springa på band utan att förvärra och nu har det försvunnit igen.
Så sjukt skumt att det kan vara sån skillnad på skor coh underlag.
Men jag är lite stolt för jag sprang som en raket i 200 m för att hinna till bussen häromdagen och jag klarade det. Förr i världen hade man bara gett upp och tagit nästa.
Igår blev det vilodag pga skitväder men idag har jag gjort 5 km, 60 min cross, sedan helvetesshopping på köpcentra och ändå suktar jag nu efter en långpromenad, så de stegen ska vi nog ta igen...
Blärk och blurk, är inte uppe ur min svacka riktigt. Igår blev det vilodag efter akupunkturen och det var ju mer eller mindre planerat så det var väl OK. Idag skulle jag dock springa hade jag tänkt, ja jag hade t o m tänkt mig en längre runda (minst 10km) men än har det i alla fall inte blivit av, när vi kom hem från en sväng på stan förut var jag hungrig o kaffesugen så jag först o främst måste äta o dricka kaffe... sen smälta maten såklart, länge och väl... och nu när jag verkligen BORDE snöra på mig löparskorna spöregnar det fortfarande och klockan närmar sig 20...
... så det kanske bara blev en vilodag idag igen. "Just do it" som brukar funka så bra för mig känns som en helt ovidkommande tanke just nu.
För bara några veckor sedan hade sådana småsaker ALDRIG stoppat mig! Jag var ständigt ute och jagade det sista dagsljuset på mina löprundor och hade jag bestämt mig för att springa var det INGET som fick komma ivägen, definitvt inte lite (nåja) regn!
Vad är det som har hänt?! Förutom att jag är LESS på att inte utvecklas så snabbt som jag vill...? Tycker att jag tränar så mycket och är allmänt hälsosam, ändå känner jag mig lika tjock, svag och långsam. *suck*
Oh well. Köpte i alla fall en ny sportBH och en löparkeps på stan idag så helt och hållet ska jag väl inte ge upp mina löpardrömmar. Kollade efter sköna sommartights + tröja/linne också men hittade inget som jag föll för. Vet inte ens om jag ska satsa på korta tights + linne eller långa tights + t-shirt. Det är ju inte alltid tropisk värme i Sverige på sommaren precis...
Sen är jag sugen på att investera i ett par walkingskor, kanske såna där som är runda under...? Har fått för mig att jag som jag känner mig just nu - lite less på det jag BRUKAR göra - kanske skulle kunna tänka mig att återuppta morgonpromenader + morgonyoga som komplement/alternativ till min vanliga träning. Det är ju väldigt inspirerande att det är så ljust på morgnarna den här årstiden. Och inspiration är nog vad jag behöver mest av allt just nu!
Shopping och drömmar om shopping = what a girl needs on a rainy day...
Bimsan - bra jobbat att du hann med bussen! Det är ju så man vill ha nytta av träningen - att man är rena superwoman i vardagen!
K
Waimea: tack, det är inte lätt alla gånger - hur roligt det än är med löpningen EGENTLIGEN. Vad fick du för fina tips inför Göteborg då?
Kaya: vad trist att det känns så. Men du har ju gjort jättefina framsteg med löpningen, kanske kan du "backa" lite och bara springa lite myspass utan klocka för att det ska kännas kul igen?
Idag var det riktigt formtest för min del i form av Lundaloppets 10 inte helt lättsprungna kilometer i två varv genom centrala Lund. Eftersom jag springer för en Lundaklubb är det nästan hemmaplan för mig även om jag inte bor där, och dessutom är det ett kul lopp med många deltagare och ganska mycket publik. Hade siktet inställt på en tid under 40, vädret var väl inte så kul - 7 grader och helmulet- men egentligen bra för löpning. Blev lite orolig när det kändes tungt att andas redan från början, men jag tuggade på och sprang i mål på 39.12 (kräkfärdig). Min bästa miltid på tre år (om jag minns rätt) så jag är jättenöjd
Kattstugan: Wow, vad du är tuff!
Jag skulle försöka springa nåt 5km lopp om jag bara vågade, men det känns inte som om jag gör det ensam och så måste jag ju börja öva på hårt underlag då.
Suck, varför gjorde jag inte det här när jag var yngre?