• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • Waimea

Byggd av bomull: Men, vad roligt! Vad glad jag blir för din skull!

• byggd av bomull

Tack, vad rara ni är

Igår blev det en halvmil till, men benen var lite tunga eftersom det var veckans tredje pass. Jag promenerar också 40 minuter varje lunch (men det har jag gjort sen februari), men det är klart benen blir lite trötta till slut. Nu ska det bli skönt med helg

• hemlig02

Jag tränar på gym en del, både  styrka och kondition i form av spinning. Tycker mig ha skaplig kondition på cykeln, men när det kommer till löpning/joggning, så orkar jag inte många meter innan jag flåsar och luftrören drar ihop sig och blir pipiga. VARFÖR?! Jag skulle så gärna vilja kunna dra på mig spingdojjorna och bara gå ut och springa en halvtimme på kvällen, istället för att ta mig in till gymet i stan tex.

Har ni några tips? Jag har provat att gå en liten bit och jogga en liten bit i intervaller, men det blir inte bättre tycker jag, känner mig bara fånig över att jag inte orkar springa längre än jag gör....

• Tokern
    hemlig02 skrev 2010-04-30 08:55:26 följande:
    Jag tränar på gym en del, både  styrka och kondition i form av spinning. Tycker mig ha skaplig kondition på cykeln, men när det kommer till löpning/joggning, så orkar jag inte många meter innan jag flåsar och luftrören drar ihop sig och blir pipiga. VARFÖR?! Jag skulle så gärna vilja kunna dra på mig spingdojjorna och bara gå ut och springa en halvtimme på kvällen, istället för att ta mig in till gymet i stan tex. Har ni några tips? Jag har provat att gå en liten bit och jogga en liten bit i intervaller, men det blir inte bättre tycker jag, känner mig bara fånig över att jag inte orkar springa längre än jag gör....
    Om jag bara ska slänga ut en tanke så gissar jag att du kanske börjar springa i för hög hastighet? Det är bra att du har bra kondis på cykel, men det är inte riktigt överförbart till löpning som belasta på ett helt annat sätt även om det är ett plus att du är tränad. Se det som olika språk. Det är kanon att du kan ett andra språk, men du måste ändå börja från början med ditt tredje, även om det är en fördel att du har vanan inne att lära dig språk....
    När man börjar springa är det bra att börja jobba i en hastighet som nästan notsvarar power walk. Detta i intervaller så som du redan gjort. Man ska dessutom värma upp ordenltigt först så kroppen är redo och man fått igång ventilationen så att man har en chans att syresätta kroppen. Om du springer får snabbt en liten bit bygger du upp en syreskuld som måste betalas. Om du samlar på dig mjölksyra måste denna brytas ner och spjälkas. Det blir lätt en syreskuld som bara växer.....
    Tänk på att även en vältränad kropp är oeffektiv i en ovan aktivitet.

PS. Du är inte fånig, bara för ivrig DS {#lang_emotions_laughing}
  • Tokern
    hemlig02 skrev 2010-04-30 08:55:26 följande:
    Jag tränar på gym en del, både  styrka och kondition i form av spinning. Tycker mig ha skaplig kondition på cykeln, men när det kommer till löpning/joggning, så orkar jag inte många meter innan jag flåsar och luftrören drar ihop sig och blir pipiga. VARFÖR?! Jag skulle så gärna vilja kunna dra på mig spingdojjorna och bara gå ut och springa en halvtimme på kvällen, istället för att ta mig in till gymet i stan tex. Har ni några tips? Jag har provat att gå en liten bit och jogga en liten bit i intervaller, men det blir inte bättre tycker jag, känner mig bara fånig över att jag inte orkar springa längre än jag gör....
    Det kan ju också vara allergi /astma......Hur går det på löpband inne?
  • hemlig02
    Tokern skrev 2010-04-30 17:43:04 följande:
    Det kan ju också vara allergi /astma......Hur går det på löpband inne?
    Löpband inne går  bättre, även om jag inte orkar särskilt mycket där heller....

Ja, du kanske har rätt i att jag ska försöka att börja i ett lägre tempo. Ska prova intervaller i lägre tempo!
  • Kattstugan

Hej hej!

Kaya: du har så rätt i att det finns så mycket trevligt och roligt att träna! Tänk om man hade oändligt med tid

Waimea: lycka till på tävlingen imorgon!! Jag tror att du kommer att springa SNABBT

Har veckans tredje vilodag idag. Ibland behövs vila mer än träning helt enkelt. Sprang ett rätt miserabelt distanspass i onsdags och intervaller på bana med klubben igår. Imorgon blir det förhoppningsvis tävling.

• Tokern
    hemlig02 skrev 2010-04-30 17:50:06 följande:
    Löpband inne går  bättre, även om jag inte orkar särskilt mycket där heller.... Ja, du kanske har rätt i att jag ska försöka att börja i ett lägre tempo. Ska prova intervaller i lägre tempo!
    Berätta gärna hur det gått när du varit ute och laborerat.

Själv var jag ute en mil igår, härligt! Idag blev det vila och gym, känner mig ordeltligt nöjd med det med men jag ser fram emot löpsåret imorgon!
  • hemlig02
    Tokern skrev 2010-04-30 19:16:55 följande:
    Berätta gärna hur det gått när du varit ute och laborerat.Själv var jag ute en mil igår, härligt! Idag blev det vila och gym, känner mig ordeltligt nöjd med det med men jag ser fram emot löpsåret imorgon!
    Att springa en mil är för mig lika sannolikt som att jag skulle få en resa till månen i morgon *avundsjuk*

Jadå, jag berättar sen! Tack för tipsen!
  • Themis

...och jag har gått över till mönstret springa 4-6 km + 60 min på crosstrainern, för att  samla många steg och inte svika mina lagkamrater. Crossen ger nämligen lite bättre utdelning så man blir inte lika totalutmattad då.

Igår gick jag hem från jobbet också, 2 timmar 20 min tog det, så vi får väl se om den här tävlingen tar knäcken på mig eller om jag kan hålla 20 000 steg/dag.

Svar på tråden Löpartråden 13