Löpartråden 13
Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!
Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.
Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!
Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.
Byggd av bomull: Vad göttigt, fasen vad bra du är!!
Kaya: Jag känner igen mig.. Är inne på fjärde träningsfria dagen nu, foten börjar återta sina forna proportioner och jag är SÅ träningssugen. Stod hemma och funderade på hur jag skulle kunna få in ett konditionspass idag, insåg att det är ogörbart och resignerade till att det får bli en lunchpromme, en ridlektion och kanske en kort löprunda ikväll, 2-3 km, för att testa foten (det sista kom jag på precis nu..
).
Hej hej det var ett tag sen jag var här sist. Känner verkligen igen mig i den träningsfrustation man får av att inte få träna. Har varit förkyld mest hela tiden sen nyår så hoppas jag får hålla mig frisk ett tag nu så man kan komma igång med löpningen på riktigt.
Efter 4 pass börjar det redan kännas lite bättre eller så var det de nya skorna som gjorde det
. Vad härligt det låter å springa när träden börjar slå ut, det lär ju dröja likaså att kunna springa i skogen då det fortfarande ligger kvar massa snö.
Men det är ju skoj att tävlingarna börjar komma igång, blir nog en mjukstart för mig med ett 4km lopp om 1½ v. För tävlingsfarten har jag inte riktigt än i kroppen. Försöker lägga in några kortare ruscher under mina distanser för att jobba upp lite fart i träningen.
Vad är det med mig?! Fyra vilodagar på raken torsdag-söndag och bara en timme funk (=lågintensiv träning) på måndagen gjorde mig säker på att gårdagens löprunda skulle bli KANON (första löprundan på en hel vecka och mycket vila i kroppen). MEN! De 6 km jag sprang (lunkade) var de tyngsta och värsta på väldigt länge! Ingen energi i kroppen, andfådd, en känsla av att nånting inte stod rätt till... sprang på ca 6 min per km på ren rutin/självdisciplin (som en robot, usch, ingen glädje i löpningen alls) och gick direkt på poweryogan efter. Där kände jag ännu tydligare att hela kroppen var liksom kraftlös, orkeslös, det var så tydligt så instruktören kom fram till mig efteråt och frågade hur det var med mig!!!???
Idag har jag GRYM nackspärr men annars känner jag mig lite mer normal i kroppen (har dock inte tränat än idag så det är svårt att säga om jag är på väg tillbaka till mitt vanliga jag igen).
Teori 1. Gick på massage + akupunktur måndag morgon och det var en väldigt kraftfull behandling som kanske satte igång en massa processer i kroppen...?
Teori 2. Jag har inte fått diagnosen pollenalleri men när jag var gravid reagerade jag väldigt starkt under pollensäsongen och även senare år tycker jag mig ha känt av vissa symptom (trötthet, torr/skarp i halsen) när det är mycket (björk?)pollen i luften.
Och imorgon ska jag iväg på jobbresa från morgon till kväll som vanligt, stressar inför det, säkert också en bidragande orsak till att jag känner mig lite extra sliten och energilös just nu...?
Vårtrötthet tror jag ofta är en följd av att man tror att man plötsligt ska orka dubbelt så mycket bara för att dygnet plötsligt verkar ha dubbelt så många ljusa timmar.
Min tanke nu är att prioritera sömn lite mer framöver (jag är usel på det, har liksom inte tid att lägga mig i tid på kvällen för då är jag ju som piggast och mest effektiv...), återuppta min dagliga yogarutin som jag hade så stor nytta av tidigare, skaffa en balansboll att sitta på framför datorn (min hållning är under all kritik), samt skippa Vårruset denna gång och istället ta hela sommaren på mig att utveckla löpningen med hjälp av varierad träning, tillräcklig vila mellan varje pass samt lagom stora utmaningar (tempo och distans).
K
Oj Kaya, detr låter jobbigt. Det är en enorm ledsnad när löpningen inte ger glädje, utan bara går på vilja.
Jag hoppas du kan lista ut varför, och hitta glädjen i spåret så snart som möjligt. Det verkar som ud har en del tankar redan på vad som hindrat dig.
Åh! Idag powerwalk på crosstrainer på grym lutning varvat med snabbt tempo i endast 12 minuter, sedan 60 min skön body balance, det fick räcka som "rehabträning" och det kändes som att kroppen var på banan igen! (trots at jag hela förmiddagen hade nackspärr så jag knappt kunde vrida på huvudet, det gav sedan med sig som tur var) Vilodag imorgon (pga jobbresa), styrka på fredag, sedan ska jag springa lördag + söndag och då hoppas jag på sköna rundor som ger det där lyckoruset som jag har vant mig vid!
Tack Trasher för din uppmuntran!
K
Kaya:
Teori 1: Man kan klart ha något virus som står i kroppen men inte ger sig tillkänna med en utbruten förkylning, akupunktur (och vila/avstressning!) kan sätta igång sånt .
Teori 2: Just nu är det ganska kraftigt med pollen och en vanlig reaktion som många inte tänker på är just trötthet. Men kan du inte testa att köpa en 7-pack receptfritt antihistamin och se om det gör skillnad? Jag har diagnosticerat flera vänner med pollenallergi så jag vet att många svenskar nog går och lider i april-maj helt i onödan, men inte alla snörvlar och har ögonkli.
Max effekt får du inom ett par dagar, så märker du om det hjälper dig under utepassen.
Kaya: Jag tror också på pollenallergi. Stackare, jag förstår att du kände dig besviken.
Själv hade jag en underbar ridlektion på min Ådi Åsna.. Har stora, stora hästen med stora, stora steget och hon är helt hopplös att sitta på. Har ridit henne varenda lektion sedan terminen startade och igår började det hända saker och jag kom ner i sadeln. Det var så vansinnigt jobbigt för di där små bålmusklerna, bara, att jag behövde pausa emellanåt.
Blev ingen löptur igår kväll, foten stramade rätt bra, men jag och pappa gick en skogspromenad i solnedgången. Å, så fint! Till helgen ska jag ut och testa hållfastheten på fossingen.
Waimea- Tack! Hoppas foten blir bra snart
Trasher- Ja jag har fått stort hopp om att kanske kunna vara en någorlunda hyfsad men dock medioker joggare när sommaren är slut
Är så glad över flera saker..
1. Att jag över huvud taget började jogga, jag har alltid basunerat ut hur mycket jag avskyr att springa haha..
2. Att jag köpte ett par dyra bra skor, och aldrig får ont i knän eller benhinnor längre.
3. Att jag hittat mitt "lunk", där jag åtminstone han mala på tre kilometer utan att stanna eller bli kräktrött efteråt
4. Att jag nog klarar en halvmil snart
Kram på er
byggd av b: så trevligt att titta in här och läsa en sån positiv lista
Kul att det känns bra!
qd girl: jobbigt att vara sjuk så länge! Skönt att du äntligen frisknat till - hoppas det håller i sig fram till din tävling!
Och så hoppas jag att alla tröttisar, inklusive mig själv, snart blir lite piggare
Har med en stor viljeinsats lyckats klara av tre träningspass hittills i veckan: två distanspass som gick i halvdvala och så ett ganska lyckat intervallpass med klubben idag. Ruskigt kallt och blåsigt och rinnande näsa, men det är väldigt så peppad man kan bli av sällskap på träningen. Imorgon ska jag vila och sen om jag känner mig lite piggare så blir det ett millopp på lördag.