• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • isold2003

Fler nya ansikten i tråden, välkomna! JKF, min man har alltid avskytt löpning men börjar tycka att det är lite roligare nu när han har börjat ta det lite lugnare och inte ta ut sig till max på varje runda, det kan ju vara ett tips, att sluta rundan medan man känner att det finns mer att ge så att man redan när man slutar är sugen på att ge sig ut igen. Jag själv har alltid gillat löpning så jag har ingen egen erfarenhet tyvärr. Waimea, vad skönt med egentid mitt på dagen! Det låter som att du utnyttjat tiden väl också Har det gått bra för dottern på förskolan? Kattstugan, jag förstår att det blir svårare att få till träningen med långa arbetsdagar. Var jobbar du någonstans? Jag kan tänka mig att det är skönt att byta studiemedel till lön iaf Kaya, härlig fredagkväll! Bra prioriterat! Var det nytt pers på milen? Jag har haft en lugn träningsvecka och igår var det dags för Munkastigen trail run. Jag utnämner det till Sveriges vackraste lopp När vi åkte hemifrån på morgonen var det en plusgrad och duggregn, väl framme i Laxå sken solen och det var runt sju grader varmt. Det var perfekt löparväder men tyvärr var benen inte helt pigga ännu efter TEC. Första och andra milen gick hyfsat trots att jag kände att jag skulle få problem längre fram. Tredje milen fick jag sänka tempot och sista milen gick på ren vilkestyrka. Otroligt nog var det ingen annan i damklassen som hade piggare ben så jag gick och vann Nu ska jag ta det riktigt lugnt ett par veckor och vila upp kroppen, det blev lite väl slitigt med två iltralopp på två veckor..

• alexgumman

Är en riktig nybörjare på löpandet, ska använda det för att komma i form och få bort gravidkilona. Målet är att komma i favoritjeansen och få upp flåset man tappade då man fick körkort.
    Anmälde mig till Vårruset som start. 5 km är ju inte så farligt långt och det är ganska precis en månad kvar tills loppet är. Önskar kunna delta i Tjejmilen till hösten. Så nu är det bara ligga i. Har försökt komma igång med träning tidigare men det har runnit ut i sanden. Nu känns det faktiskt som att det fungerar och att jag verkligen är bestämd på att komma i form. Har även börjat äta nyttigare, mer grönsaker & frukt och byta ut till fullkorn.

• Shitzu

Waimea: Ok längesen jag var här. Ska titta info på de lopp du ska till =)

Jag har nog jogga lite för mycket, skada hälsena så nu är det rehabträning som gäller. Jag har blvit  lite bättre nu så snart dax att börja jogga lite lätt. =)

heh.. ni andra är duktiga på att skriva ut va långt ni springer. Jag har ju ingen timer/klocka som kan räkna åt mig.. men jag brukar säga 20-45 min till min sambo innan jag drar iväg, sen kanske jag räknar va många stolpar jag springer förbi =)

• Kattstugan

Waimea: backiga intervaller låter perfekt - tufft och bra
    Våra intervallpass i klubben har varit populära förut också, men nu har vi fått ganska många nya medlemmar som också har "vågat" sig dit. Kul tycker jag.

Isold: grattis! Otroligt att du klarade att springa ett sånt lopp så snart efter TEC, och ännu bättre att du sprang så jättebra och vann Lite vila har du verkligen gjort dig förtjänt av

Alexgumman: med motivation som du verkar ha så kommer det säkert att gå utmärkt med både Vårruset och Tjejmilen!

Har avverkat ungefär fyra mil löpning i helgen: en tvåtimmars skogsrunda på Skåneleden och andra småstigar i "min" skog igår, och en lite kortare runda idag på skogs- och grusvägar och en liten gnutta asfalt. Är lite förkyld dock och ganska sliten så det fick gå extra superlugnt på båda passen.

Resten av dagen idag har jag mest suttit ute i solen och gonat mig, tittat ut över min glänsande vårgröna gräsmatta och lyssnat till hur grannarna har sågat och byggt och haft sig...

• Waimea

Isold: Grattis! Du är så jäkla duktig!!

Kattstugan: Hoppas finvädret kompenserade den slitna känslan? Mår du bättre nu?

JKF & Alexgumman: Välkomna hit! Jag hoppas ni får både inspiration och råd för att nå era mål!

Shitzu: Önskar ibland jag vore lite mer sån, att jag inte maniskt räknade km och tider, det har både för- och nackdelar.

Det blev 13 km i fredags och 21 km idag. Sprang med en löpgrupp idag, har tänkt använda friskvårdsbidraget från jobbet till lite personlig löpcoaching, och det här var som en gratis prova-på-långrunda. Lade in ett tempopass efter ca 12 km, låg i 4.25-4.30 i 4.4 km och det kändes så grymt bra. Totalt sprang jag på 1.48, känns som om det finns möjlighet att klara målsättningen om 1.45 på loppet på lördag! Nu ska jag löpskola och intervalla med besked, jag tror att jag är lite för bekväm för att våga riktigt trycka på..

• Kaya

Isold, himmel! Grattis! Stålkvinnan! Och Waimea och Kattstugan, ni är mina idoler också! Otroligt vad ni springer och springer mycket - och fort - och bra!!!

Jag klarade mitt mål förra veckan vilket senaste veckorna har varit att springa ett maraton i veckan - uppdelat på små rundor såklart! Denna vecka har jag hittills kutat 6 km (igår) och jag hoppas väl komma upp över 4 mil innan veckan är slut...

Men har LÅNGT kvar till att kuta flera mil vid ett enda tillfälle, eller att först värma upp en mil eller två och SEN köra några km i supersnabbt tempo... *pust*

I förrgår sprang jag i a f milen först på en knapp timme (ja 57-58 min är nog det snabbaste jag har klarat milen på än så länge) och körde sedan ur det sista ur benen genom några backintervaller i närheten av torpet, sprang så fort jag orkade uppför en backe, joggade ner, upprepade 4 ggr. Sedan plums i badtunnan!

K

• Waimea

Kaya: Du är skitduktig! 4 mil i veckan är en målsättning som kommer att börja ge resultat förr än du anar, det är ungefär vad jag siktar på i veckan och jag har nåt års försprång på dig, bara.

Dessutom är du garanterat vassast i tråden på 'Booty express' (det sitter fortfarande, jag är riktigt infantil, jag vet..   ), och nu börjar du ju hitta intervallerna också! Hur går det med morgonyogan, kör du fortfarande på?

Jag sprang en runda på lunchen idag, 8 km rätt raskt. Jag tror förra veckans intervaller redan börjar ge resultat, för min medelkmtid var 4.33. Så roligt att det börjar hända saker trots min usla vinterträning!

• Kaya

Tack snälla Waimea för att du påminner mig om min osannolika talang för att skaka rumpa...

... och min älskade morgonyoga!

Morgonyogan har faktiskt legat nere ett tag men jag är så himla på gång och sugen att dra igång den igen, det blir definitivt nu i maj månad, ska försöka ta mig ur sängen en halvtimme innan familjen så jag får den där lilla stunden för mig själv. Körde några solhälsningar igår morse för första gången på länge och oj, vad stel och osmidig jag har blivit! Har ju slutat stretcha efter löpningen också, jag kör "killvarianten" och bara går rätt in i duschen, för jag är ju så van vid löpningen nu så jag får ju ändå ingen träningsvärk... och det känns STOR skillnad på kroppen när det gäller smidighet o flexibilitet.

Så yoga, definitivt...

... sen SKA jag helt enkelt pallra mig bort till bondgården i närheten av torpet och rida, har ju en stående inbjudan att komma och rida på en av grannens FINA islandshästar som hon tävlar med osv, och så har jag inte FÅTT TUMMEN UR??!!! Hur är man funtad då???!!!

I övrigt: cykelsäsongen är igång på allvar, trots att det inte är sopat på alla cykelvägar riktigt än. Har redan cyklat ett antal (kortare) rundor. Är fortfarande lika förälskad i min Scott Sportster som jag köpte för nästan exakt ett år sen. Så fin! Blå och vit, herrmodell, med fäste för cykelväska där fram och allt. *älskar*

Tänk vad mycket trevlig träning man kan ägna sig åt!

Idag ett par cykelturer av varierande längd, med lillan bakpå för det mesta, plus KORTASTE löprundan (4.1 km) (seg i benen nu, imorgon måste jag göra nåt annat, tre dagar löpning i sträck är ungefär vad som funkar) och så körde jag som en tok på roddmaskinen 10 min efter för att få lite överkroppsträning. Skönt seg i kroppen nu!

K

• byggd av bomull

Jag klarar nu av att springa 3 ggr/v utan att få det minsta ont i knäna. Är så glad

Jag har ju kört gå/joggintervaller (började för ca 1 månad sedan) men nu klarar jag iallafall av att springa 2,5 km utan att gå. Det är ju ingenting jämfört med er men det är verkligen ett stort framsteg. Totalt brukar rundan bli 5 km så jag kör fortfarande sista halvan av passet i intervaller.

• Tokern
    byggd av bomull skrev 2010-04-29 14:29:56 följande:
    Jag klarar nu av att springa 3 ggr/v utan att få det minsta ont i knäna. Är så glad Jag har ju kört gå/joggintervaller (började för ca 1 månad sedan) men nu klarar jag iallafall av att springa 2,5 km utan att gå. Det är ju ingenting jämfört med er men det är verkligen ett stort framsteg. Totalt brukar rundan bli 5 km så jag kör fortfarande sista halvan av passet i intervaller.
    Men det är ju kanon! Grattis till en utmärkt förbättring. Nu kommer det bara bli roligare och roligare eftersom du verkligen kommer hinna komma in i det vid dina rundor.
Svar på tråden Löpartråden 13