Löpartråden 13
Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!
Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.
Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!
Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.
Hej tjejer! Jag har tagit det lugnt den här veckan och sprungit tt par lugna återhämtningspass. Idag var det dags för långpass med klubben men jag är definitivt inte återhämtad ännu så jag sprang med en bit och vände av hemåt lite tidigare än de andra, dryt 2 mil räckte alldeles utmärkt idag. Nästa lördag är det tävlingsdags igen, Munkastigen,och jag tror att jag måste ta det det lugnt nästa vecka också så jag orkar runt i skogen. Hade önskat att jag skulle hinna med lite backträning innan men det kommer det inte att bli tid till.
Waimea, hur känns det i bäckenet nu? Hoppas att det är lite bättre.
Bimsan, härligt att det går så bra! Självklart ska du köpa ett par likadana skor till om du gillar dem så mycket. Jag har dubbla uppsättningar av mina favoritskor så även om du skulle vara lite knäpp är du inte ensam
Kaya, blev det någon löpning med sonen i helgen?
Trasher, det ÄR svårt att få till det med små barn! Tuffta av dig att springa så långt med vagnen!
Byggd av bomull, du landar väl inte på raka ben med hälen först? Lätt hänt när man växlar mellan gång och löpning. Försök tänka på att alltid ha lite böj på knäna.
karsu: Jag började löpa vid nyår, så 5 km lär du dig fort att klara om du kan träna 3 ggr/vecka.
Titta in på www.marathon.se och läs lite i deras olika program om du vill, jag utgick från "spring milen på 60 minuter" och följde det till ca hälften innan jag började hitta på träningspass själv.
Och sen springer jag på band på gymet eftersom jag har problem med fogarna på hårt underlag, så det är ingen "riktig" miltid. Jag kanske vågar pröva ute lite snart också, men då vet man ju inte hur långt man har sprungit om man inte köper en sån där löpardator-GPS-moj...svårt för mig som måste kämpa mot siffrorna för att motivera mig.
Bimsan: Tack, det där shcemat har jag redan skrivit ut, fast målet är att springa hela milen och orka med det. Det är det långt kvar till dock. =) Jag har dock inte föjt det alls än utan har kört på med 4-5 km rundor där jag springer det jag orkar och försöker pressa mig själv hela tiden.
Försöker få till minst tre pass varje vecka men lyckas inte riktigt, de senaste två veckorna har det bara blivit två st pga jobb och vabbning.
Isold: Jo, men jag tycker nog att bäckenet känns bättre. Mina övningar verkar ge lite resultat. Skönt! Knätrasslet jag hade i vintras verkar också ha försvunnit, jag försöker hålla mig till en vilodag mellan mina pass och skynda långsamt i att öka i tempo och mängd, hur mycket jag än vill att det ska gå snabbare så har jag väl insett att kroppen behöver bygga upp sig.
Idag blev det 21,2 km! Första tvåmilarundan för säsongen. Bestämde mig för att springa i behaglig lunk hela rundan, och det gav mersmak. Mm. Det fanns massor kvar att ge. Blev inte sämre av att jag hittat en ny runda på dryga milen som går dels i skogen och dels i ett fantastiskt vackert odlingslandskap med en gammal medeltidskyrka som högsta punkt! Det är en del av en led som går i Växjö med omnejd. Rundan kan även förlängas med ett par km terräng, jag testade att springa en bit åt andra hållet - små stigar över rötter och tuvor, vad roligt det är. Undrar om det bor en förtryckt orienterare i mig?
Karsu: Du är på rätt väg. Skynda långsamt, bara, och se till att det hela tiden känns lätt och som om du har mer i kroppen. Låt löpningen vara positiv och rolig, annars är risken stor för att du ledsnar. Strunta i tider och sträckor till en början, jag lovar, det kommer rätt vad det är.
Byggd av bomull: Det är A och O att du har ett par bra skor! Börja där och testa också tipsen du fått av Isold om löpsteget.
Thrasher: Du får en massa mer träning av att ha med dig barnvagnen, du aktiverar ju överkroppen på ett helt annat sätt än om du bara springer. Tänk på det, och tänk också att varje steg räknas, även om det går långsammare och med barnvagn. När jag började springa var det efter många och långa promenadrundor med barnvagnen, man bygger en ruskigt bra grund!!
Bimsan: Har shoppingdjävulen tagit dig än, då?
Åååhh min favvotråd!
Isold tackar som frågar! Ingen löpning med sonen än (varken joggandes eller på cykel), men ett par ensamma korta rundor blev det under helgen, rena ursinnesrundor bara för att hålla stressen i schack och förbränningen uppe. Ganska OK tider för att vara jag, sisådär 5.5 min/km! Men distansen bara kring 4 km åt gången så jag längtar väldigt efter nästa "långa" runda nu... (vilket för mig är milen och några km uppåt...)
K
Hej och hallå! Ville bara kika in och säga hej och tala om att jag lever. Många nya här, kul! (Räknar mig som en av veteranerna i tråden eftersom jag varit med till och från sedan starten av första tråden).
Springer gör jag också, ett par pass i veckan. Hoppas på mer framåt sommaren.
Sköt om er!
Waimea: Nej, jag velar mellan att köpa en sån där GPS-thingy så man kan veta hur bra man springer utomhus, eller skorna. Jag tror ärligt talat inte jag kan hålla mig motiverad om jag inte har nåt som piper och blinkar åt mig om jag är för långsam.
5 km idag, 29.25. Långsamt vågar amatören höja hastigheten liite, även om många här skulle springa i cirklar runt mig.
Och detta är helt klart-jag SKA inte äta innan träning på vardagar, det funkar inte. Jag springer bättre helt tom, var jag får energin ifrån vet jag dock inte.
Rövardotter: Hallå, hallå, du är saknad! Gudars, vad roligt att se dig i tråden igen.
Bimsan: GPS-thingy:n är beroendeframkallande, bara så att du vet.
Kaya: Aha! Nu börjar det komma, 'springalängre'-suget. Nu är du fast!
Rövardotter, vad roligt att se dig här och höra att du springer för fullt! Hoppas att vi stöter på varandra på något arrangemang framöver.
Idag hade jag en tung arbetsdag (nästan 7 timmar i sträck på op = ingen lunch) och var både utsvulten och grinig när jag haded hämtat barnen från skola och dagis. Efter middagen tog jag en kvällsrunda och blev genast på bättre humör. Dryga milen på under 50 min, det var länge sen jag höll sånt tempo och det kändes finfint!