• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • PerG
    Themis skrev 2011-08-21 10:47:54 följande:
    Men tänk hur bra det känns efteråt! Nyduschad, pigg och så nåt litet gott som belöning!
    Ja, precis! Det är ju för hur det känns efteråt som gör det värt att "plåga" sig! ;)... 

Själv kom jag precis in efter en milsrunda (samma runda som senast) och klockade in mig på 47:50 (4:47min/km-tempo)! 
    Inte lika bra som förra gången men jag är ändå nöjd! Det var soligt betydligt varmare än sist (då sprang jag på kvällen när solen var på väg ner) och det skulle nog behövts lite vätska med på rundan idag just därför (har ett vätskebälte nånstans låååångt inne i förrådet). Det är en ganska skön runda med både kuperat och platt (jag springer bl.a. uppför säldammsbacken i Slottsskogen i Göteborg för er som varit där, och nån till backe av ungefär samma kaliber ;)

Nu ska jag bara slösurfa lite tills jag eftersvettats färdigt så jag kan duscha! ;)

• StilaM

Jag ska springa en milrunda ikväll och hoppas att den härliga klarblå himmel som lockar mig genom fönstret håller i sig. Måste tyvärr jobba några timmar idag - men längtar efter kvällens runda.

• PerG
    Waimea skrev 2011-08-19 08:08:11 följande:
    Per G: Hur ser det ut med startgrupper på midnattsloppet? Startar alla samtidigt eller är det olika? Förmodligen kommer du att komma väl under 50 min, men det kan ju kanske vara riktigt tjockt med folk i början, och då blir det svårt att hålla tempo.
    Insåg förresten att jag inte svarade på din fråga riktigt!... Startgrupperna startar efter varandra från kl 22.00 och framåt.

Kl 22.00 Startgrupp 1A 
    Kl 22.00 Startgrupp 1B
    Kl 22.00 Startgrupp 1C
    Kl 22.05 Startgrupp 2
    Kl 22.07 Maskeradklassen
    Kl 22.10 Startgrupp 3
    Kl 22.15 Startgrupp 4
    Kl 22.20 Startgrupp 5
    kl 22.25 Startgrupp 6
    Kl 22.30 Startgrupp 7

Inser med min dagsform att jag faktiskt borde ha anmält mig till startgrupp 2 (förväntad miltid på 45.00 - 49.59). Maskeradklassen kan vara trixig att komma förbi eftersom jag misstänker att många inte springer så snabbt där....  Min erfarenhet från många lopp i olika former är att folk i allmänhet har svårt att respektera att hålla sig till höger så mycket som möjligt... 
  • Themis

Nu tänkte jag knäet bra och sprang mina 5 ändå, fast bara jämnt tempo idag, inga långa steg, intervaller eller spurt.

Med resultat bättre flyt men jag satsar fortfarande för högt och måste pulsa ner...GAH!
    Ska man behöva backa tempo igen för att komma igenom, månne.

Ja förmodligen, men det är jag nog för dum för.

Taking joy in living is a woman's best cosmetic. ~Rosalind Russell
  • Jessa med 3

Jag vågade inte springa idag med mitt halsonda (som inte riktigt bryter ut, men som finns där och oroar mig...), så det blev ett Friskis-pass i stället. Jag får inte så hög puls på ett medelpass, men körde i alla fall igenom kroppen och det var riktigt roligt. Och så slipper jag få träningspanik...

• StilaM

En dryg mil avklarad. Det var tungt idag. Jag var på fest igår och har inte ätit ordentligt idag. Men jag tog mig igenom på en timme och några (mellan 5-10) minuter (sprang utan klocka och använde köksklockan, överslag och klockan vid målet). Det känns i a f stabilt att springa 10 nu. Det känns aldrig som att jag inte ska orka - nu handlar det mer om fart. Och den kommer väl.

• jompa
    StilaM skrev 2011-08-21 20:31:10 följande:
    En dryg mil avklarad. Det var tungt idag. Jag var på fest igår och har inte ätit ordentligt idag. Men jag tog mig igenom på en timme och några (mellan 5-10) minuter (sprang utan klocka och använde köksklockan, överslag och klockan vid målet). Det känns i a f stabilt att springa 10 nu. Det känns aldrig som att jag inte ska orka - nu handlar det mer om fart. Och den kommer väl.
    Låter skönt. Har som mål att kunna känna att det nästan alltid finns en mil i benen.
  • Themis
    StilaM skrev 2011-08-21 20:31:10 följande:
    Ah,så tjusigt det låter...
    Taking joy in living is a woman's best cosmetic. ~Rosalind Russell
  • Waimea

Göteborgstjej: Förstår helt din frustration. Fan, så trist, helt enkelt. Jag hoppas att du kommer tillrätta med det. Ring och tjata på ortopeden, åtminstone så att du får besked om varför det dröjer.

Jag var och simmade i lördags, körde mitt program. Lika kul som senast. Avslutade med att tränga undan alla 10-åringar och hoppa från 5:an. Jag har en liten fetisch där, jag älskar att hoppa från hopptorn, ju högre desto bättre.

Igår sprang jag intervaller. Har en hästhage typ 100 meter hemifrån och runt den går en sandig och kuperad slinga på ganska exakt 400 meter. Jag har tänkt att jag ska springa där länge, länge, men igår blev det äntligen av. Körde 8 intervaller fördelat på två serier, 30 sek vila mellan intervallerna, 1.30 vila mellan serierna. Lyckades hålla samma tempo alla åtta intervallerna, jag låg mellan 1.47 - 1.49, men jag tror jag började knäppa av klockan lite senare i andra serien för kilometertiden sjönk. Rätt så lågt tempo, men det var tjockt med sand och jag småsnavade lite, så det hade varit lite vanskligt att springa snabbare. Hade dessutom sällskap av en ponny som tyckte jag var döläskig, hon sprang efter mig och frustade lite.. Avslutade med två minutintervaller på plant underlag, mest för att känna lite mer flyt och löpsteg. Kände att det var ett relativt lugnt och kort pass eftersom jag var pigg efteråt, men var nöjd med att för en gångs skull ha ett progressivt tempo. Hälsenorna är lite trötta och idag gnäller ischias-nerven, men äh, det känns bra.

• Waimea
    PerG skrev 2011-08-21 11:12:26 följande:
    Ja, precis! Det är ju för hur det känns efteråt som gör det värt att "plåga" sig! ;)... 

Själv kom jag precis in efter en milsrunda (samma runda som senast) och klockade in mig på 47:50 (4:47min/km-tempo)! 
    Inte lika bra som förra gången men jag är ändå nöjd! Det var soligt betydligt varmare än sist (då sprang jag på kvällen när solen var på väg ner) och det skulle nog behövts lite vätska med på rundan idag just därför (har ett vätskebälte nånstans låååångt inne i förrådet). Det är en ganska skön runda med både kuperat och platt (jag springer bl.a. uppför säldammsbacken i Slottsskogen i Göteborg för er som varit där, och nån till backe av ungefär samma kaliber ;)

Nu ska jag bara slösurfa lite tills jag eftersvettats färdigt så jag kan duscha! ;)

Du ser - tempot håller i sig. Kanske hinka i dig en extra skvätt vätska innan i stället? Vatten under rundan gör inte så vansinnigt mkt nytta, men så är jag stark motståndare till vätskebälte när jag ska springa snabbt..

Skulle kunna tänka mig att det blir trixigt att komma om maskeradklassen, ja. Det går inte att seeda om sig? Eller så får du ha strategin klar och en hög röst för att få folk att flytta sig.
Svar på tråden Löpartråden 13