• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • jompa
    StilaM skrev 2011-08-20 10:00:54 följande:
    Jag tror att man borde vila. Jag brukar köra styrkepass tills andningsvägarna är i huvudsak fria. Sedan korta rundor tills jag känner mig kärnfrisk. Veckan som gått har jag varit lite täppt och snorig, men inte anfådd. Jag har sprungit femmor - och är frisk nu.

Jag hade dock en kompis som kollapsade under ett lopp en gågn, och det visade sig vara en ganska långt gången hjärtmuskelinflammation och hon fick vila läääänge (och kunde enl läkaren ha strukit med), så jag tänker på detta och tar det lugnare än kroppen vill. 
    Jag vilar nog idag och ser hur det känns imorgon, har ju sprungit två korta rundor denna vecka så det är ju inte jättefarligt att vila lite
  • Göteborgstjej
    Kulta17 skrev 2011-08-19 20:48:43 följande:
    Göeborgstjejen: Vad rehabar du? (sorry - glömt)
    Höften - som inte varit ok sen början av maj och som totalt bröt ihop efter ett brutet Gbg-varv. Blir inte bättre, trots upprepade läkarbesök, inflammationsdämpande mediciner, kortisoninjektion, naprapatbesök, nu senast sjukgymnast. Nu rehabar jag med program som jag fått från sjukgymnasten. Hittills 0 effekt, men jag kanske måste köra ett par veckor till. Väntar också på att få komma till ortopeden. Borde verkligen ringa och höra varför det dröjer så, för i maj sa de att det bara skulle ta typ en månad att få komma dit.

Snart lägger jag ner allt vad löpning heter... Nån som vill köpa min plats till nästa års Gbg-varv?
  • Kulta17
    StilaM skrev 2011-08-20 10:00:54 följande:
    Jag tror att man borde vila. Jag brukar köra styrkepass tills andningsvägarna är i huvudsak fria. Sedan korta rundor tills jag känner mig kärnfrisk. Veckan som gått har jag varit lite täppt och snorig, men inte anfådd. Jag har sprungit femmor - och är frisk nu.

Jag hade dock en kompis som kollapsade under ett lopp en gågn, och det visade sig vara en ganska långt gången hjärtmuskelinflammation och hon fick vila läääänge (och kunde enl läkaren ha strukit med), så jag tänker på detta och tar det lugnare än kroppen vill. 
    Jag hade också kört vila eventuellt promenader. Det kan ju ta ännu längre tid annars innan du blir frisk. Och hjärtat är inte att leka med - och det är fakiskt inte värt risken.

Ta det som en viloperiod och njut istället. När du mår bättre kommer du snabbt tillbaka.
  • PerG
    jompa skrev 2011-08-20 09:54:20 följande:
    Hur gör ni när ni är lite förkylda? Tar ni en runda ändå eller avstår ni helt?
    Inge ont i halsen men täppt och snorig, lite anfådd när man går uppför trappor är jag. Borde man kanske vila lite för att inte göra det hela värre eller kan man ta en liten runda?
    Det beror på symptomen och hur jag mår i allmänhet. Om jag har halsont har jag nolltolerans med träningen och vilar! Om jag däremot är snuvig (men inte halsont eller liknande) så beror det på om jag känner mig kry i övrigt eller inte. Läste någonstans att om vilopulsen är normal så är det okej, men om den är förhöjd (>5 slag/min) ska man inte träna...  Är osäker på var jag läste det bara... ;)

Den här veckan har jag efter min milsrunda i tisdags haft lite konstiga känningar i halsen (hade det även lite före) som aldrig brutit ut i riktig halsont, men jag har struntat i träningen ändå för säkerhets skull. Imorgon ska jag nog försöka ta mig ut i alla fall!
  • Kulta17
    Göteborgstjej skrev 2011-08-20 10:06:51 följande:
     Borde verkligen ringa och höra varför det dröjer så, för i maj sa de att det bara skulle ta typ en månad att få komma dit.

Snart lägger jag ner allt vad löpning heter... Nån som vill köpa min plats till nästa års Gbg-varv?
    Ja det har ju vart sommar så det är väl därför det dröjt, men jag hade ringt ändå.

Om du inte kan när det närmar sig vet man aldrig om jag tar den jag tänkte ta Malml nästa år igen. Nära och bra då man bor på plats!

Kan du träna annat? Du får se det i så fall som en paus och när kroppen är redo ge järnet igen.

Segt
  • PerG
    Kulta17 skrev 2011-08-20 18:14:54 följande:
    PerG: Vad ska man ha i vilopuls då?
    Den man har! ;)... 

Alltså om man kollar sin normala vilopuls i "friskt" tillstånd så ska man utgå från den när man jämför med när man är "sjuk"... Men förutsättningarna får ju vara ungefär desamma då när man jämför så att man inte jämför vilopulsen när man precis vaknat mot när man dammsugit hela huset och precis satt sig ner i två minuter... ;)

Jag har en vilopuls strax under 50 i vaket tillstånd (46-48 nånstans, fast jag har lyckats få ner den mot 40 när jag verkligen slappnat av) och jag kollade just detta nån gång när jag var riktigt förkyld och låg då runt 55 istället!  
  • PerG
    Göteborgstjej skrev 2011-08-20 10:06:51 följande:
    Höften - som inte varit ok sen början av maj och som totalt bröt ihop efter ett brutet Gbg-varv. Blir inte bättre, trots upprepade läkarbesök, inflammationsdämpande mediciner, kortisoninjektion, naprapatbesök, nu senast sjukgymnast. Nu rehabar jag med program som jag fått från sjukgymnasten. Hittills 0 effekt, men jag kanske måste köra ett par veckor till. Väntar också på att få komma till ortopeden. Borde verkligen ringa och höra varför det dröjer så, för i maj sa de att det bara skulle ta typ en månad att få komma dit.

Jag undrar som Kulta17 också om det inte finns någon annan sport som kan funka? Kan du t.ex. cykla utan problem? Isåfall kanske du skulle investera (om du inte har en redan) i en racercykel eller racerhybrid?
  • Göteborgstjej
    PerG skrev 2011-08-20 18:23:04 följande:
    Jag undrar som Kulta17 också om det inte finns någon annan sport som kan funka? Kan du t.ex. cykla utan problem? Isåfall kanske du skulle investera (om du inte har en redan) i en racercykel eller racerhybrid?
    jo jag kan cykla - och gymma och typ köra på crosstriner... Men hur kul är det...
  • Kulta17
    Göteborgstjej skrev 2011-08-21 01:06:02 följande:
    jo jag kan cykla - och gymma och typ köra på crosstriner... Men hur kul är det...
    Men om det är det du kan göra så länge är det ju bättre än inget eller? Men jag förstår vad du menar.
Svar på tråden Löpartråden 13