• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • Zezzan
    Pyl skrev 2012-11-12 20:05:08 följande:
    Halloj!

Jag har nyligen börjat gilla löpning efter att ha hatat det hela livet. Har lärt mig att inte ta ut mig det första jag gör så kan man jogga på ganska länge. 
    Nu skulle jag vilje öka tempot lite. Har precis klarat en mil för första gången, men det tog nästan 70 minuter! Har förstått att det är en riktigt kass tid och blev lite nedstämd efter att först ha känt mig så stolt.

Några tips på hur jag ska gå tillväga för att förbättra min tid?  Om jag springer en till två ggr i veckan och tränar annat emellan, hur snabba resultat är rimligt att räkna med?
    Heja heja. Du är grymt duktig som klarade 1 mil. Tiden är oviktig även om jag vet att det är väldigt lätt att jämföra sig med andra. Men skit i andra och var grymt stolt över att du klarade det  

(¯`♥.¸(¯`♥.¸♥ Familjen♥¸ .♥´¯)¸.♥´¯)
  • Pyl
    Zezzan skrev 2012-11-12 20:09:27 följande:
    Heja heja. Du är grymt duktig som klarade 1 mil. Tiden är oviktig även om jag vet att det är väldigt lätt att jämföra sig med andra. Men skit i andra och var grymt stolt över att du klarade det  

Solig Känns redan bättre! Jag tycker egentligen som du och hade inte tänkt bry mig om den där tiden.... Men det är kul att se om man förbättras i alla fall! 
  • MissKaos
    Zezzan skrev 2012-11-12 20:03:45 följande:
    Heja heja

Jag har gått från 90+ till 71kg de senaste 2 åren. jag tar det lugnt och stilla utan stress. Ska komma en liten bit under 70 sedan är jag nöjd  

jag har slarvat mig upp till typ 62. Föredrar att ligga runt 58-60, så sitter kläderna bäst och jag känner inte av knän och fötter (skadeproblem) och min rygg blir bra.
    MEN ligger jag runt 58 kan jag nog se lite mager ut i vissas ögon. Vilket ifs är deras problem.
    Pyl skrev 2012-11-12 20:05:08 följande:
    Halloj!

Jag har nyligen börjat gilla löpning efter att ha hatat det hela livet. Har lärt mig att inte ta ut mig det första jag gör så kan man jogga på ganska länge. 
    Nu skulle jag vilje öka tempot lite. Har precis klarat en mil för första gången, men det tog nästan 70 minuter! Har förstått att det är en riktigt kass tid och blev lite nedstämd efter att först ha känt mig så stolt.

Några tips på hur jag ska gå tillväga för att förbättra min tid?  Om jag springer en till två ggr i veckan och tränar annat emellan, hur snabba resultat är rimligt att räkna med?

GRATTIS! Till milen:-9 det är ju en milstolpe i varje löpares liv att klara att springa 10km! Tiden spelar väl ingen roll? Inte första gången iaf
    Om du vill springa snabbare tror jag du behöver springa kanske 3ggr/vecka. En gång springer du långt, dvs 10km eller om du vill lite till.
    engång kör du intervaller. Värm upp pch spring sedan dina intervaller. Kanske 6 st 4 minutare tilla tt börja med?
    En gång backträning! Eller kanske varannan vecka? Så kör du 8km eller så den andra veckan?

Testa dig fram jag ahde tagit bort pass tre om jag skulle göra mkt annat. Och prövat. Ge det två månader, anmäl dig till ett lopp eller så?
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • PerG

Grym disciplin verkar du ha ja! ;)... Disciplin och en förstående sambo/maka/make krävs nog för att få ihop det? ;).. Jag saknar nog tyvärr båda men skulle nog kunna öka min träningsmängd en hel del med lite större förståelse från frugan (fast det innebär ju inte bara förståelse utan även lite uppoffring för henne också med barnen förstås).. Jag tränar oftast efter 22 när hela familjen sover och det är väl inte helt optimalt egentligen. Försöker lägga in lunchpass då och då också så man får se solen mär man springer.. ;)

Tyvärr får jag ofta lite gliringar ibland när jag vill sticka iväg på t.ex. ett längre långpass på helgen (som är svårt att hinna i veckorna) men förståelsen är nog ändå typ hundra gånger större idag än för något år sedan! Jag försöker ge motsvarande möjligheter som jag själv vill ha men hon utnyttjar dem inte...

MissKaos skrev 2012-11-12 17:45:05 följande:
    Jag har enl min man en onaturlig diciplin. Går upp kl 5:40 för att springa till jobbet på torsdagar. Äter frukost där. Springen hem. Måndagar jobbar jag 8-18:45 då kommer jag in 7:15 och tar sedan långlunch som jag springer på! Sparar lite flex på det viset i princip varje dag så utnyttjag jag den till träning. Kör jag core på måndagar blir det efter att sonen har somnat.

• Pyl
    MissKaos skrev 2012-11-12 20:17:10 följande:
    GRATTIS! Till milen:-9 det är ju en milstolpe i varje löpares liv att klara att springa 10km! Tiden spelar väl ingen roll? Inte första gången iaf
    Om du vill springa snabbare tror jag du behöver springa kanske 3ggr/vecka. En gång springer du långt, dvs 10km eller om du vill lite till.
    engång kör du intervaller. Värm upp pch spring sedan dina intervaller. Kanske 6 st 4 minutare tilla tt börja med?
    En gång backträning! Eller kanske varannan vecka? Så kör du 8km eller så den andra veckan?

Testa dig fram jag ahde tagit bort pass tre om jag skulle göra mkt annat. Och prövat. Ge det två månader, anmäl dig till ett lopp eller så?
    Tack!! Jag ska prova intervaller vartannat löppass. Om jag kör  6 * 4 min blir det lagom att gå i 2 min emellan? Eller ska man helt enkelt gå tills man återfår flåset?

Vad är backträning? Är det upp och ner för en backe? På min milrunda var det en ganska bra sträcka som gick uppför.  

• Zezzan
    Pyl skrev 2012-11-12 20:11:56 följande:
    Solig Känns redan bättre! Jag tycker egentligen som du och hade inte tänkt bry mig om den där tiden.... Men det är kul att se om man förbättras i alla fall! 
    Ibörjan tror jag det är viktigt att behålla glädjen vid att löpa. Spring de pass du tycker är roliga. Gillar du intervaller så kör det. Men annars tror jag på att skapa vanan. Tiderna kommer med tiden
    (¯`♥.¸(¯`♥.¸♥ Familjen♥¸ .♥´¯)¸.♥´¯)
  • Pyl
    Zezzan skrev 2012-11-12 20:37:06 följande:
    Ibörjan tror jag det är viktigt att behålla glädjen vid att löpa. Spring de pass du tycker är roliga. Gillar du intervaller så kör det. Men annars tror jag på att skapa vanan. Tiderna kommer med tiden
    Ja, det var ju sådana tankar som fick igång mig, att börja löpa. Jag tänkte inte att jag måste klara en viss sträcka utan har gjort som jag känner att jag orkar. Nu på milen så bara fortsatte benen att gå :)

Ska testa intervaller, för jag hade tyckte det vore kul att förbättras och att få bättre flås. Men ska komma ihåg att lägga ner direkt om det är plågsamt! 
  • MissKaos
    Pyl skrev 2012-11-12 20:32:56 följande:
    Tack!! Jag ska prova intervaller vartannat löppass. Om jag kör  6 * 4 min blir det lagom att gå i 2 min emellan? Eller ska man helt enkelt gå tills man återfår flåset?

Vad är backträning? Är det upp och ner för en backe? På min milrunda var det en ganska bra sträcka som gick uppför.  

Testa det, men du ska gå 1min till 90 sek. Tänk att intervallerna ska var ajobbiga, men "skönt" jobbiga. Du ska orka även den sista!
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • Nelia82

Jag är inne i en rejäl svacka. Efter milen kändes det för mycket i fötter o knän så jag tänkte vila en vecka-10 dagar, under den tiden har jag lyckats paja ryggen med med.yogan o andra ryggövningar (har beställt läkartid för det) samt att jag nu är dödsförkyld... så det har inte blivit någon löpning på över 2 veckor! Katastrof :( Och när jag inte kommer ut för att springa har jag noll disciplin på matintaget.... usch..... tror jag smugit upp till 60 kg nu, trivs bäst runt 57... blääh

• MissKaos
    PerG skrev 2012-11-12 20:22:13 följande:
    Grym disciplin verkar du ha ja! ;)... Disciplin och en förstående sambo/maka/make krävs nog för att få ihop det? ;).. Jag saknar nog tyvärr båda men skulle nog kunna öka min träningsmängd en hel del med lite större förståelse från frugan (fast det innebär ju inte bara förståelse utan även lite uppoffring för henne också med barnen förstås).. Jag tränar oftast efter 22 när hela familjen sover och det är väl inte helt optimalt egentligen. Försöker lägga in lunchpass då och då också så man får se solen mär man springer.. ;)

Tyvärr får jag ofta lite gliringar ibland när jag vill sticka iväg på t.ex. ett längre långpass på helgen (som är svårt att hinna i veckorna) men förståelsen är nog ändå typ hundra gånger större idag än för något år sedan! Jag försöker ge motsvarande möjligheter som jag själv vill ha men hon utnyttjar dem inte...

Min sambo tränar med rätt mkt. Så vi är lite i samma båt där..

Långpass på helgen -Orkar du upp tidigt? går man upp och drar ut före att familjen ahr vaknat kan dom inte protestera. MEnjag ahr ett barn som gärna sover läääänge så det är ju lätt för mig att säga!

Igår: 7km lätt återhämtande löpning

Idag:
    4km porgressivt på bandet (var rikigt bra, hade velat börja om och köra ett par omgångar till )
    90 min skivstång/spinning på det!

NU mat!! Binikemasken ska ha sitt med
Svar på tråden Löpartråden 13