• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • PerG

Alltså, jag kan nog lyckas hitta tiden genom att optimera vardagen men det är väl mest att hon knorrat lite när jag velat köra långpass på helgen eller sticka iväg på något lopp eller så eftersom det försvinner många timmar själv med barnen. I övrigt försöker jag träna när barnen sover. Och på lunchen på jobbet nån gång i veckan..

MissKaos skrev 2013-01-09 08:39:15 följande:
    Jag springer på lunchen på måndagar

Torsdagar till och från jobbet.

Min man tränar med..

• MissKaos
    PerG skrev 2013-01-09 12:21:11 följande:
    Alltså, jag kan nog lyckas hitta tiden genom att optimera vardagen men det är väl mest att hon knorrat lite när jag velat köra långpass på helgen eller sticka iväg på något lopp eller så eftersom det försvinner många timmar själv med barnen. I övrigt försöker jag träna när barnen sover. Och på lunchen på jobbet nån gång i veckan..

Hos oss händer det att jag tränar direkt efter jobbet, maken hämtar på dagis. JAg kommer hem, han går och tränar... optimering! Det underlättare ju om båda håller på s om galningar.
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • Waimea

Här vankas långpass till helgen, vi ska försöka oss på en tvåmilare i 4.50-tempo. Får se hur det går, ser ut som om vi blir några stycken i snögloppet. Ont överallt efter dressyrpasset, måste vara det överlägset roligaste sättet att träna bålen. Kryssade som en nordsvensk missil bland alla ordningssamma dressyrtanter, vi är väl inte riktigt på samma nivå, dressyrtanterna och jag, och sen har jag inte ridit på två och ett halft år och hamnar på en stor häst med mkt motor. ojoj. Nästa gång äger vi

• Waimea

Ja, missKaos, det underlättar garanterat att båda tränar. Min man vill alls inte träna som jag, men har en ängels tålamod och en klok insikt i att 'släpper jag inte ut henne blir det olidligt hemma'. Ibland krockar det, dock, och jag får en åthutning när mina träningsveckor blir väl maniska. Det är en balansgång.

• PerG

Ja, jag tror det är lättare om båda tränar! Jag har försökt få igång frugan, men hon är "säsongslöpare" och springer bara ca 1gång/vecka från typ april/maj tills tjejmilen och utöver det ingenting...

Den här veckan har hittils blivit ett slags test för hur jag skulle kunna pussla ihop träningen med minimal påverkan på familjetid och arbete.

Måndag: Intervallträning på lunchen med kollegorna + hantelpass hemma

Tisdag: Bodypump

Onsdag: vila

Torsdag: Lugnt löppass (6km) på lunchen med kollegorna

Fredag: Bodypump

Utöver detta har jag cyklat till/från jobbet varje dag (2*8km)... Om jag bara får till ett bra långpass på helgen och ytterligare något löppass nån kväll i veckan så är ju det här en bra start! Sen ska jag nog prova cxworks eller vad det heter istället för ett av bodypumppassen eftersom jag nog behöver den typen av träning, eller kanske köra ett rent gympass..

Waimea skrev 2013-01-11 17:40:21 följande:
    Ja, missKaos, det underlättar garanterat att båda tränar. Min man vill alls inte träna som jag, men har en ängels tålamod och en klok insikt i att 'släpper jag inte ut henne blir det olidligt hemma'. Ibland krockar det, dock, och jag får en åthutning när mina träningsveckor blir väl maniska. Det är en balansgång.

• Zezzan

Hår är det bara jag som tränar. Men maken har nog insett att det har sina klara fördelar att låta mig bege mig ut och springa. Nu springer jag dock inte så långt att det tar flera timmar. Tabatapassen kör jag hemma när barnen är vakna så

• MissKaos

Dagens träning:
    körde lite i nya crossfitgymmet.  Typ utfallsteg med vikt i handen (flyttar den från hand till hand) och knäböj med bara en pinne på en bosuboll. Nån TRX övning, 2min planka ( i sträck) och lite annat smått o gott. Tog ca 40min inkl uppv. 40min spinning efter det.

Vill gärna springa imorgon, undrar om foten med vill det..

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • PerG

I söndags var jag ute och sprang en backig runda i änggårdsbergen här i Göteborg. Var andra gången någonsin jag var i änggårdsbergen och det kommer definitivt bli fler löpturer där även om jag får hålla mig till helgerna eftersom det inte finns någon belysning (och min pannlampa är för klen för beckmörker)..

Idag blev det intervallpass (aktivitetslunch) med 5x1000m i 4:15min/km-tempo! Vi ska arbeta oss neråt i intervalltiderna och prova att minska några sekunder för varje vecka (men inte för mycket så att alla fortfarande orkar med att hålla farten i alla intervaller). Tre stycken av oss siktar dessutom på sub 1:40 på Göteborgsvarvet så vi kommer förhoppningsvis springa tillsammans och hjälpas åt att nå vårt mål!

Imorgon blir det Bodypump på lunchen och innebandy efter jobbet (+ att jag får cykla några kilometer extra till innebandyhallen och sen lite längre cykelväg hem)...  Pust i förväg... ;)

• MissKaos

5km löpta igår. Det känns verklgein motigt att bara kunna springa korta turer nu. Villl dra iväg, men måste hålla emot.  (slottskogen från  J-torget)
    Känns mindre och mindre i hälen dagen efter löpning iaf, alltid ngt!
    Blir avis Per!! JAg vill med göra intervaller i 4:15 fart etc.

• Waimea

MissKaos: Snart är du där igen, det går snabbt..

Jag fick en fin tur i helgen. Öppnade i typ 5 - tempo, den första delen av rundan är kuperad och vi var tre pers som sprang tillsammans varav en med trötta ben, så vi tog det lugnt. När den trötta tjejen släppte och vände hemåt, gasade vi andra två. Snittade 4.39 min/km på sista milen och tror den näst sista km gick i 4.30-tempo. Totalt två mil. Kul, men snart hinner jag inte med min gasell till kompis
    Denna vecka har jag klämt in två 9-kmrundor på luncherna som varit. Gott! Igår typ barmark och snabbt före, idag snömodd och halkigt. Att det kan vara så olika. Härligt med snö i alla fall.

PerG: Jag tycker CX:en ger mer 'löparmuskler', men body pump:en är go för ben- och sätesmuskler. Fråga om tycke, smak och tid. CX:en är ju lysande att kombinera med lite konditionsträning när man ändå är igång och ägnar sig åt tidsoptimerad träning

Svar på tråden Löpartråden 13