• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • PerG

Körde ett magmördarpass i söndags på gymmet med en kompis och har haft sjuk träningsvärk sen dess.. Trodde nästan att något gått sönder där inne.. ;)... Intervallpass i måndags och bodypump i tisdags gjorde ju inte träningsvärken mindre direkt heller.. ;)..

Just nu sitter jag i bilen på väg till Långberget för "träningsläger" med jobbarkollegor inför StafettVasan/Vasaloppet! Hoppas hinna med 8-10 mil på skidor i alla fall! Löpningen får vänta till nästa vecka! ;)

• Zezzan

Jag vet inte vem som längtar mest efter att jag ska få börja löpa igen. Maken eller jag? Idag frågade han när jag ätit upp den där förbannande antibiotikalkuren. Tror han tycker jag är rätt odräglig när jag har träningsabstinens

(¯`♥.¸(¯`♥.¸♥ Familjen♥¸ .♥´¯)¸.♥´¯)
  • Nelia82
    Themis skrev 2013-01-29 14:04:53 följande:
    När du springer förbrukar du röda blodkroppar i snabbare takt, de klarar bara så många rundor syretransport. Mitt järnvärde som alltid har varit högt har gått ner en del sedan jag började löpträna.

Så om du tränar nu så kommer du troligen att bli tröttare och kanske få fler symptom av järnbristen. Tillskott hjälper om du kan ta upp järn normalt, men eftersom ni inte vet det just nu är det nog bra att  vara snäll mot de röda blodkropparna.
    Tack för ditt svar! Jag ska försöka ta det lugnt ett tag nu då. Hoppas på att läkaren ringer imorgon, har väntat i två veckor snart....
  • Zezzan

Idag testade jag mitt löpband för första gången. Så konstigt det kändes Jag sprang på i vad jag tyckte var mitt vanliga tempo. Det är väldigt mörkt där det står så jag kunde itne riktigt se på displayen. Körde på i 30 min samtidigt som jag kollade på avsnitt 1 av tvserien Weeds  

Fick total chock då jag gick av och såg hur jäkla kort jag hunnit.  Ja visst har jag varit sjuk och itne sprungit på 1.5 vecka men ändå. Är det så mcyket lättare att springa ute? Självförtroendet fick sig en regäl törn

• Tida77

Idag blev det en timmes snabb promenad på bandet. Började springa efter uppvärmning men det var så otroligt tungt att jag sänkte till snabb gång istället. Antingen är det tidigare träning eller en förkylning som ligger och lurar...
    I onsdags och torsdags blev det 60 minuter löpning på bandet och igår 60 min cykel. Jag hoppas att jag bara är lite mör, för jag vill inte bli sjuk!

På söndag avslutas min fyraveckors träningsutmaning, som jag tycker har gått bra. Så nu funderar jag på vad nästa fyraveckorsperiod ska bli för utmaning. Jag tror att jag ska dra ner på träningstillfällena och istället för träning 6 dagar i veckan köra 3 pass löpning minst 60 min per gång (ev två pass löpning och ett pass cykel om lederna så kräver) och en eller två styrkepass.

Någon som har bra tips för mag/coreträning? Jag får inte göra situps eller liknande övningar. Nu gör jag plankan och Tuplerövningar, men skulle gärna ha nån mer övning.

• Zezzan

Jag kör magträning med hjälp av Poworkout appen och deras 21 dagars utmaning på Facebook

• Tida77

Zezzan, är det appen "trim and tone" för 25 kr du menar? Jag tyckte också det gick långsamt på bandet i början, men nu springer jag fortare på bandet än ute. Kanske behöver du vänja dig lite med bandet? Ute slappnar jag av mer och saktar ner till min vanliga lunk, på bandet går ju inte det utan att ramla av

• Zezzan
    Tida77 skrev 2013-02-02 10:07:00 följande:
    Zezzan, är det appen "trim and tone" för 25 kr du menar? Jag tyckte också det gick långsamt på bandet i början, men nu springer jag fortare på bandet än ute. Kanske behöver du vänja dig lite med bandet? Ute slappnar jag av mer och saktar ner till min vanliga lunk, på bandet går ju inte det utan att ramla av
    Ja den appen kör jag  
  • Waimea

Förkyyyyld! Aåh...

Min fina, fina träningsvecka for all världens väg. Red i  måndags (hoppning, jäsikens vad roligt det var) och i onsdags, men det är allt. VAB:ade i tisdags, samtidigt som maken for till Finland, jobbade i onsdags med världens jäkla hosta, sen drog eländet igång. I torsdags var lilla fröken tungandad och hängig, till slut så hängig att vi hamnade på barnakuten (vilket ställe! Vilken makalös personal! Fan, vad duktiga de är..). Lunginflammation misstänktes, men efter en cocktail av Ventoline,  Betapred och en hästspruta febernedsättande så svällde luftrören av och kvar var lite knarr i ena lungan.  Fortfarande var maken i finland och jag genomförkyld så det var bara att proppa i sig lite extra Ipren, beväpna sig med nässpray och bita ihop. 

Igår tänkte jag att ja, nu är vi hemma och fräscha och i morgon kan jag rida med grannen igen. Nä. Vaknade med riv i luftvägarna, ont i höger lunga och supertäta luftrör, så det var bara att palla upp sig i soffan och sova sittande. Lite bättre idag, i stället försöker jag bli av med stans idiotnästäppa efter att ha knarkat nässpray i fyra dagar. Det är inte utan att jag tycker rätt synd om mig själv. Det gör lilla fröken också, men hon mår typ bra nu. Men nu är maken hemma från Finland igen - med 750 gram choklad och min 100-dagarsutmaning är ett fattigt minne blott. Men choklad är gott. Och alkoholen får stå..

PerG: Det finns tre ridskolor i stan och jag är Växjö Ridklubb-tjej (noga, det där), och har nu anmält mig till hoppspecial, som 'nybörjare som är lite hopprädd'. Face your fears..

• Zezzan
    Waimea skrev 2013-02-02 10:56:51 följande:
    Förkyyyyld! Aåh...

Min fina, fina träningsvecka for all världens väg. Red i  måndags (hoppning, jäsikens vad roligt det var) och i onsdags, men det är allt. VAB:ade i tisdags, samtidigt som maken for till Finland, jobbade i onsdags med världens jäkla hosta, sen drog eländet igång. I torsdags var lilla fröken tungandad och hängig, till slut så hängig att vi hamnade på barnakuten (vilket ställe! Vilken makalös personal! Fan, vad duktiga de är..). Lunginflammation misstänktes, men efter en cocktail av Ventoline,  Betapred och en hästspruta febernedsättande så svällde luftrören av och kvar var lite knarr i ena lungan.  Fortfarande var maken i finland och jag genomförkyld så det var bara att proppa i sig lite extra Ipren, beväpna sig med nässpray och bita ihop. 

Igår tänkte jag att ja, nu är vi hemma och fräscha och i morgon kan jag rida med grannen igen. Nä. Vaknade med riv i luftvägarna, ont i höger lunga och supertäta luftrör, så det var bara att palla upp sig i soffan och sova sittande. Lite bättre idag, i stället försöker jag bli av med stans idiotnästäppa efter att ha knarkat nässpray i fyra dagar. Det är inte utan att jag tycker rätt synd om mig själv. Det gör lilla fröken också, men hon mår typ bra nu. Men nu är maken hemma från Finland igen - med 750 gram choklad och min 100-dagarsutmaning är ett fattigt minne blott. Men choklad är gott. Och alkoholen får stå..

PerG: Det finns tre ridskolor i stan och jag är Växjö Ridklubb-tjej (noga, det där), och har nu anmält mig till hoppspecial, som 'nybörjare som är lite hopprädd'. Face your fears..

Krya på dig. Det verkligen suger att vara sjuk

Här kräktes yngsta inatt. Så dagens teaterbesök ställdes in för halva familjen  
Svar på tråden Löpartråden 13