• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • Nelia82

En fråga. Jag har lågt järnvärde och blev ordinerad vila av läkaren tills jag fått upp värdet igen. Än har jag inte fått några fler ordinationer utan väntar på provsvar om hur depåerna ser ut och hur vi ska gå vidare, om jag ska ta ut kopparspiralen eller käka tillskott m.m..... Men är det verkligen så illa att träna när värdet är lågt? Jag börjar bli rastlös här hemma, samt börjar känna av stressen inför Göteborgsvarvet. Det går liksom inte an att vila just nu.....

• xmarcusx

4,4 mil blev det förra veckan och nästan 500 minuters träning. För första gången någonsin har jag valt att sänka intensiteten under träningspassen under vintern för att försöka lägga in mer kvalitet allt vad det lider och underlaget blir bättre. På något vis känns det som att jag bara blir bra på att springa långsamt, men jag får väl utvärdera framåt sommaren i stället.

Börjat denna vecka med backintervaller med fotbollslaget. Idag är det fotbollsträning 90 minuter följt av innebandy 30 minuter senare. Får väl kanske intervalldosen där trots allt...

• Themis
    Zezzan skrev 2013-01-26 20:57:51 följande:
    Någon som har koll på hur det är att träna när man äter antibiotika? 

Det har nu flyttat in ett löpband hemma hos oss. Det står strategisktplaserat framför projektorduken i biorummet Någon som har tips på någon bra serie man kan titta på medans man springer?  
    Hej Zezzan, trist att du är sjuk. Men ta det lugnt nu- jag vet att man ska men hittade detta också från idrottsdoktorn.se:
    Fråga

Vad rekommenderas när barnen går på antibiotika kur efter t e x en halsfluss, kan de vara med på gymnastiken efter några dagar, eller ska man vänta tills kuren är slut?

Svar

Hej!
    Generellt bör man avvakta med träning tills sjukdomskänslan försvunnit helt. Under tiden man äter antibiotika, vilket man ju gör p g a en bakterieinfektion, finns en viss mängd bakterier kvar som kan förorsaka problem om man motionerar. Bl a drabbas en del av hjärtklaffsinflammation om bakerierna sprids dit med blodet och får fäste. Det är ett allvarligt tillstånd, potentiellt livshotande och som ofta leder till komplikationer. Rådet blir därför att avstå från fysisk aktivitet tills antibiotikakuren är avslutad.

Naturligt: En ålart på Barriärrevet finner det helt naturligt att bo i rumpan på en sjögurka. Är det nåt du tänker ta upp också?
  • Themis
    Nelia82 skrev 2013-01-28 19:50:44 följande:
    En fråga. Jag har lågt järnvärde och blev ordinerad vila av läkaren tills jag fått upp värdet igen. Än har jag inte fått några fler ordinationer utan väntar på provsvar om hur depåerna ser ut och hur vi ska gå vidare, om jag ska ta ut kopparspiralen eller käka tillskott m.m..... Men är det verkligen så illa att träna när värdet är lågt? Jag börjar bli rastlös här hemma, samt börjar känna av stressen inför Göteborgsvarvet. Det går liksom inte an att vila just nu.....
    När du springer förbrukar du röda blodkroppar i snabbare takt, de klarar bara så många rundor syretransport. Mitt järnvärde som alltid har varit högt har gått ner en del sedan jag började löpträna.

Så om du tränar nu så kommer du troligen att bli tröttare och kanske få fler symptom av järnbristen. Tillskott hjälper om du kan ta upp järn normalt, men eftersom ni inte vet det just nu är det nog bra att  vara snäll mot de röda blodkropparna.
    Naturligt: En ålart på Barriärrevet finner det helt naturligt att bo i rumpan på en sjögurka. Är det nåt du tänker ta upp också?
  • Zezzan
    Themis skrev 2013-01-29 13:59:38 följande:
    Hej Zezzan, trist att du är sjuk. Men ta det lugnt nu- jag vet att man ska men hittade detta också från idrottsdoktorn.se:
    Fråga

Vad rekommenderas när barnen går på antibiotika kur efter t e x en halsfluss, kan de vara med på gymnastiken efter några dagar, eller ska man vänta tills kuren är slut?

Svar

Hej!
    Generellt bör man avvakta med träning tills sjukdomskänslan försvunnit helt. Under tiden man äter antibiotika, vilket man ju gör p g a en bakterieinfektion, finns en viss mängd bakterier kvar som kan förorsaka problem om man motionerar. Bl a drabbas en del av hjärtklaffsinflammation om bakerierna sprids dit med blodet och får fäste. Det är ett allvarligt tillstånd, potentiellt livshotande och som ofta leder till komplikationer. Rådet blir därför att avstå från fysisk aktivitet tills antibiotikakuren är avslutad.

Jag har kedjat fast mig själv vid soffan och håller på att dö av träningsabstinens Nej då Jag kör styrka varje dag men håller mig undan löpningen. 
    (¯`♥.¸(¯`♥.¸♥ Familjen♥¸ .♥´¯)¸.♥´¯)
  • PerG
    Waimea skrev 2013-01-22 17:05:54 följande:
    PerG: Ambitiöst schema Jag ska springa Ryssbergsloppet 12,9 km Heleneholms marathon Växjöloppet 21 km Göteborgsvarvet Sthlm marathon Sen vet jag inte riktigt. Blir kanske nåt millopp eller nån halvmara.. Förmodligen Väckelsångsloppet (18,4 km) och Hultsfred halvmarathon. Är på tjänsteresa och har precis avverkat pass nr 3.. Sprang Kungsholmen runt igårkväll,dryga 12 km. Samma runda ungefär, men 11 km, hittade lite bättre. Det var -16 grader i morse så jag tänkte ta hotellets löpbsnd vid sex men nån jävel hade hunnit före (!) så det var bara på med varma kläder och ut. Jättefint, var det. I eftermiddags blev det 5*1000 i typ fyra-tempo eller strax under. Löpband känns som fusk.. Lade iaf på en grads lutning. Ikväll vankas Hockey och O Learys-burgare. Mmmm.
    Blir det Växjö Marathon för din del då? Jag kanske kommer försöka övertyga familjen att vi hälsar på svägerskan och kombinera det med ett lopp så kanske jag t.o.m kan få liten hejaklack! ;)
  • PerG
    Waimea skrev 2013-01-27 21:04:20 följande:
    Jag har hittat en häst i byn! Världens sötaste lilla halvblod som bara väntat på att få någon som vill rida henne.. Hur go som helst! Min granne som vill ha sällskap när hon rider ut, samtidigt kan hennes ungar leka med mina ungar eftersom de alla känner varandra. Win-win för de allra flesta Pållen har dessutom gått på ridskola och är superlugn och bilvan, vilket passar en mesig ridskolemänska som jag. 
    Kul! Jag har alltid tyckt hästar är lite läskiga... Min lillasyster hade en shetlandsponny som jag provade att rida på när jag var liten och det var väl okej eftersom den var så liten, men sen hade vi två nordsvenskar och de var nästan otäckt stora... ;)

Är du med i någon ryttarförening, eller vad det heter, alltså? Min svägerska är tydligen med i Theleborgs Ryttarsällskap, något du känner till kanske?.. Kanske finns många däromkring iofs?
  • Tida77

Zezzan, jag kollar på Nikita ibland när jag cyklar och springer, tycker den är "lagom", lite action men samtidigt gör det inte så mycket om man missar lite här och där när svetten rinner i ögonen eller man helt enkelt inte orkar titta

Idag har jag fått till 60 minuter på bandet i 8,5 km/h. Mycket nöjd och känner att potentialen att springa både fortare och längre finns, härligt.

Waimea, jag vill också rida, härligt det låter!

Jag väntar nu ivrigt på en kallelse till neurolog. Min läkare tror att min stumma arm/axel/högersida kan bero på stopp i nervbanan och har skrivit remiss. Hoppas att de ska hitta något som går att åtgärda, jäklar vilken löpare jag ska bli om jag kan använda överkroppen också i löpningen!

• Sommarfrö

Hej alla löptokiga! Är inte så aktiv i tråden men läser och blir grymt peppad av era inlägg! För egen del har det gått si så där med löpningen sedan i november. Lite sömn sjukdomar och väder som sänkt motivationen under höst och vinter. Men har kommit ut minst en gång i veckan iaf. I genomsnitt. Idag sprang jag 5.3km på 29minuter! Wow! Min första halvmil under 30min. Det var ett framsteg för mig! Jag har funderat en del på att anmäla mig till något lopp i sommar/höst men jag inbillar mig att jag inte törs. ;) Helst av allt skulle jag vilja orka bege mig ut på en riktigt lång runda innan jag bestämmer mig. Men var riktigt mör efter en jogg på 8km för två veckor sedan. Så det känns som jag måste få till löprutiner på minst 3ggr i veckan igen och få bättre ork i löpet innan modet växer.

Jättebra tråd förövrigt! Jag gillar era inlägg skarpt, måste bara upprepa mig där ;)

• MrC

Pga mina vadproblem har jag inte kunnat träna löpning/springa på flera månader, jag vilade mig i form. Men så i lördags var det dags för en omstart. Första passet på löpbandet 3 km gick på 16:07 och andra passet 3,5 km tog 16:42. Orkar jag springa 10 km i det tempot så gör jag det på ca 47:50. Det blir årets målsättning, 10 km under 48!

Tanken är att öka längden med måtta tills jag springer iaf 10 km per gång och jag vill springa minst 35 km per vecka. Nu vill jag bara att all jävla snö och slask ska försvinna så man kan springa ute i skogen, men det är ju flera månader dit...

-Nej, jag tänker inte raka mig bara för att du vill hångla. Skägget stannar!
Svar på tråden Löpartråden 13