• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • Teso
    StilaM skrev 2010-08-11 22:31:11 följande:
    Hej alla löptokiga.
    Jag älskar att springa, och brukade hinna ca 25-30 km i veckan. Men de senaste åren får jag knäproblem varje gång jag löper mer än 2*3 km i veckan och kan knappt gå. Jag tror att det är muskelfästet under knät som spökar. VC säger vila. Knappast konstruktivt och löser inte problemet. Någon här som känner igen problemet och som har något löptips eller stretchtips?
    Har inte riktigt samma problem men jag har många knäskador i bagaget. (Fotboll) Mitt tips är att träna upp musklerna i långsamt tempo, med lätt motstånd eller inget motstånd att börja med. Och inte träna för mycket i början. Annars får du testa nån av alla salvor mot verk som finns nu. Det kanske funkar.
  • m o e
    Hej alla löptokiga.
    Jag älskar att springa, och brukade hinna ca 25-30 km i veckan. Men de senaste åren får jag knäproblem varje gång jag löper mer än 2*3 km i veckan och kan knappt gå. Jag tror att det är muskelfästet under knät som spökar. VC säger vila. Knappast konstruktivt och löser inte problemet. Någon här som känner igen problemet och som har något löptips eller stretchtips?
    Många som har löprelaterad värk har för dålig styrka runt knän/höfter. Min egen lårmuskelvärk beror allra troligast på att jag inte tränat styrketräning. Om man bara löptränar måste man komplettera det med styrketräning förr eller senare.

Det finns vissa muskelgrupper som är extra viktiga att träna upp när man springer, tex knän, höfter och bål. Har man dessutom lätt att stuka fötterna eller springer på ojömnt underlag är det toppen att träna vrister, tex negativa tåhäv (stå på ett trappsteg med tårna och gå sakta ner med din kroppstyngd. Därefter sakta upp till utgångsläget igen.

Här är några länkar om styrketräning för löpare:
    http://www.marathon.se/news/article.cfm?NewsId=388310
    http://www.muscles.se/styrketraning-for-lopare/
    http://www.stadium.se/traningstips/styrka/varfor-bor-lopare-styrketrana

Just när man har ont i knäna är det viktigt att träna höfter och att stretcha utsidan av låret.
    Nu har vi två mirakelkillar!
  • Gaby 01
    Hej alla löptokiga.
    Hej!
    Jag kanske har lösningen om det är samma problem som jag hade för några år sedan. Jag fick stora problem precis som du beskriver det och fick lägga ner idrotten ett tag. Men så var jag till en duktig idrottsläkare som rättade till felet genom att ge mig en superstretchning. Den gör vidrigt ont och men måste göras flera ggr per dag för att bli av med problemet. Helst ska ni vara två, alltså en som hjälper dig men går inte det får du ta en kökshandduk istället.

Lägg dig på rygg med rak kropp. Lyft ena benet rakt upp i luften med rakt ben (inget böj i knät). Benet som ligger kvar på golvet ska oxå vara rakt.
    Om du får hjälp av någon annan så ska den personen ställa sig bakom ditt uppsträckta ben, lägga ena handen runt knät så det ej böjs medan han/hon pressar ner främre delen av foten mot dig ca 20 sekunder. Efter 20 sekunder så tar du i och pressar upp dennes hand mot taket med främre delen av foten. Gör så några gånger på varje ben. Och det ska kännas rejält i en inre del av benet som man annars har svårt att komma åt.

Är du själv så gör du samma sak men tar hjälp av en kökshandduk som du trär runt främre delen av foten. Tänk dock på att ha raka ben så du ej böjer dem får då missar du massor.

Detta ska du nu köra varje dag, väldigt intensivt just nu, när du känner av knät akut. Det är som sagt inte en skön stretchning men grymt effektiv. Gå på löpning lite försiktigt och öka varefter det känns bättre.

Hoppas det fungerar för dig! Och jag hoppas du förstår min förklaring
  • m o e

och på tal om styrketräning var jag laddad imorse och tog fram träningskläder. Tänkte cykla till gymet på lunchen och träna. Men så kollade jag imorse och idag öppnar de kl 15. Ridå! Så trist när man är laddad. Men imorn blir det lunchpass spinning för min del och i helgen ska jag spring ett lite längre pass. :)

• Gaby 01
    m o e skrev 2010-08-12 09:23:04 följande:
    Många som har löprelaterad värk har för dålig styrka runt knän/höfter. Min egen lårmuskelvärk beror allra troligast på att jag inte tränat styrketräning. Om man bara löptränar måste man komplettera det med styrketräning förr eller senare.

Det finns vissa muskelgrupper som är extra viktiga att träna upp när man springer, tex knän, höfter och bål. Har man dessutom lätt att stuka fötterna eller springer på ojömnt underlag är det toppen att träna vrister, tex negativa tåhäv (stå på ett trappsteg med tårna och gå sakta ner med din kroppstyngd. Därefter sakta upp till utgångsläget igen.

Här är några länkar om styrketräning för löpare:
    www.marathon.se/news/article.cfm?NewsId=38831...
    www.muscles.se/styrketraning-for-lopare/
    www.stadium.se/traningstips/styrka/varfor-bor...

Just när man har ont i knäna är det viktigt att träna höfter och att stretcha utsidan av låret.
    Vilka bra länkar! Dessa ska jag läsa ikväll när de små sover. Så roligt att få lite nya tips och ideer.
  • stenfalk

Hej. Någon som minns mig...
    Min träning har legat nere nästan helt på sistone på grund av skador och till följd av det tappad motivation. Att jag träffade kärleken och tyckte det var roligare  att komma hem till soffan och umgås hjälpte väl inte heller. Tänkte i alla fall komma igång på allvar igen nu. Även om löpningen fortfarande inte direkt fungerar på grund av skador så finns det en hel del som fungerar att göra. Men jag kan nog behöva lite peppning och det brukar den här tråden vara bra på :)

• Waimea

Stenfalk! Vår übertriathlet! Du är saknad! Stor kram..

Jag har nog allt tänkt på dig många gånger, så himla kul att se dig igen! Blir det fortsatt sim- och cykelträning då, eller? Klart vi ska peppa igång dig igen, jag kommer ihåg hur grymt motiverad du var när du persade på simdistanserna gång efter annan, vill du ha stöd så har du, precis som du skriver, kommit till helt rätt tråd!

Isold: Grattis till huset. Instämmer i det Rövardotter skriver, vill veta mer!

Rövardotter: Ah, men du är igång nu, och det känns bra. DET är viktigt..

Ikväll blir det teknikträning/backintervaller med min löpcoach. Lyx. Förmodligen trött i morgon.
    I morgon har jag så fyra timmar att fördriva när lilltösen skolas in, det blir träning, lunch på stan och födelsedagspresent åt mannen.

• Waimea

Kattstugan: Inte nog med att ni vann mixklassen på Vertex, jag såg minsann att ni tog hem båda bergspriserna..

• m o e

Stenfalk: Välkommen tillbaka! Jag är ju gammal simmare och vi har en del triathleter här i stan. Kankse vore något för mig nu? Häng på här i tråden så ska du se att motivationen vänder. Det går alltis upp och ner.

isold: Jag är också jättenyfiken. Ska ni flytta från stan eller bara byta hus? Du får inte försvinna nu, jag börjar ju snart bli modig nog att träffa dig. (och kanske försöka hänga på nån gång!)

Svar på tråden Löpartråden 13