Löpartråden 13
Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!
Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.
Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!
Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.
moe: Låter toppen det där! Här har du en länk till en kille som anordnar kurser. Gissa om jag är sugen
då han fixar kurser inom närområdet.
http://www.bgmsanalys.se/kalender/kalender.htm
Gunsan: Kom på ett litet tips för din balansträning... så fort du står på ett ben, tänk på hållningen och dra in naveln så långt du kan och håll där. Stärker den inre magmuskeln och du får mycket gratis gällande hållning, stabilitet och plattare mage. Man hittar de inre magmusklerna lätt när man just står på ett ben och på en balansplatta ger det ännu mer.
Själv så är det vilodag med träning av bålen och mycket stretch. Har varit och mjukat upp kroppen i badhuset oxå och för mig fungerar vatten som en mycket bra återhämtare när kroppen känns sliten.
hjälp... nu är det gjort... jag anmälde mig till göteborgsvarvet! Ni skulle känna klumpen jag har i magen nu... jisses, va har jag gett mig in på?? men jag har aldrig varit så här tränad förut i mitt liv... det är lixom nu eller aldrig...
Jag är jättedålig på uppvärmning, oftast blir det lättare jogg första 2 km innan jag kan öka tempot lite. När man springer långpass gör det ju liksom ingenting, men värre med kortare sträckor. Tror det är mkt därför jag är så långsam på kortare sträckor.
Inför lopp har man ju ofta gemensamma uppvärmningar och då känner man att man kan gasa på lite mer från början.
Ja det var ju inget svar egentligen.....
Jag är också jättedålig på uppvärmning. Jag joggar mig varm, det tar nån km. Men så beror det ju lite på vädret också. Jag har väldigt svårt att andas i kall luft och måste vänja kroppen länge innan jag kan spring eller åka skidor när det är lite kallare ute.
Jag och en kompis pratade om det sist när vi sprang ihop. Ingen av oss är modig nog att stå och göra aerobicuppvärming ensam på väg till spåret. Då skulle nog folk fnissa... :)
Precis hemkommen från ett pass på 7,5km. Inte så snabbt, men känner nu att jag kommer klara att delta i Midnattsloppet på lördag i alla fall. Hade utan svårigheter kunna sprungit längre idag. Känns bra att man är på rätt väg nu även om man har en bit kvar.
Undrar om det är en gen som löpare har att vara kassa på uppvärmning??? Eller så är det för att det just är så svårt att hitta ett sätt att bli varm annat än att just springa. Håller med om att det skulle se bra fånigt ut att köra ett aerobicspass ute på cykelbanan
Inom bollidrotten så är ju uppvärmningen minst en halvtimma och sedan ska man prestera max.
Idag blev det iallafall en helt okej uppvärmning. Städning i turbofart med hög musik
Flåset kom igång bra ordentligt.
Sedan blev det faktiskt hör och häpna över 2 mil fastän varken kroppen eller psyket kändes på topp. Men jag kände att jag var tvungen att prova för att se om jag klarar en halvmara även när allt inte är i de bästa faserna. Och det kändes helt okej men det gick enbart på envishet och det har jag gott om MEN jag fattar inte hur i hela friden man tar sig igenom ett riktigt maraton??????
Gaby: Jag kan svara på din fråga om marathon i slutet av oktober, för nu har jag bestämt mig att springa Växjö marathon, det är en åttavarvsbana, en runda jag ofta springer och inte tycker är särskilt kul när jag tar den ett eller två varv, så åtta varv verkar oöverkomligt, men det ska fasen gå. Det längsta jag sprungit är 3 mil. Kan Isold springa 100 miles så kan jag springa marathon, liksom. Härligt jobbat med löpningen idag!!!!
Isold: Haha, vad roligt med budgivning, svettigt med attackrenoveringspanik, bara..
Jag värmer inte upp på något särskilt sätt. Det brukar bli någon eller några lugnare kilometer i början av ett träningspass, thats it, men det blir lugnare mest för att jag är segstartad. De första fem kilometrarna på en träningsrunda brukar vara rätt sega, sen kommer flytet och värmen. Brukar känna mig som en gammal pansarvagn, eller nåt, har jag väl fått upp värme och fart så tappar jag det inte så lätt, det är väl därför jag gör mig bäst på långa distanser.
Det enda undantaget är mina intervallpass, där kör jag 3-4 km uppjogg i superlugnt tempo, bara för att få upp värmen. Sen brukar det bli ett par stegringslopp eller lite löpskolning för att få rätt teknik i benen också. Kanske kan vara något att anamma inför vanliga distansrundor med.. Däremot är jag benhård med stretchen efter, det blir alltid 10 minuter och hålla varje position i minst 30 sekunder. Det känns som om jag fuskar om jag inte sträcker ut.
Ikväll blir det en milrunda, tror jag. ligger före i mitt träningsschema och har teknik/intervallträning med min löpcoach i morgon så jag skulle egentligen vila, men det är så ljuvligt väder ute, sade min käre man precis, så jag lär nog bege mig i alla fall..
smyger här och läser lite... INSPIRERANDE! Ni är verkligen mina förebilder!
Har joggat som vanligt 2-5 korta ganska långsamma rundor i veckan hela sommaren utom de allra mest intensiva renoveringsperioderna på torpet och laddar nu mentalt inför höstens mera fokuserade träning. Tror jag ska låta bli att haka upp mig på antal km i veckan och istället satsa på lite mer kvalitet i löpträningen. Som det är nu joggar jag ju i mitt vanliga sega tempo 4-10 km åt gången och kör bara ibland lite halvhjärtade intervaller, typ tokspringer uppför nån backe eller ökar tempot lite på nån raksträcka. Tänkte under hösten skilja på passen så jag under en vecka kör ett intervallpass (som kan vara ganska kort men då ska jag verkligen ge allt i intervallerna), en lång runda (10 km och uppåt, mitt vanliga tempo), och en "valfri" löprunda som kan anpassas efter humör och terräng (t ex backträning).
Tyvärr är jag totalt ointresserad av att delta i lopp... annars verkar ju det vara en suverän metod för att hålla ångan uppe och peppa sig själv att träna effektivare!
K