Löpartråden 13
Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!
Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.
Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!
Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.
Stenfalk: kadensmätare - det var nog ett nytt ord för mig, men det låter seriöst och bra och sånt gillar vi väl alla
.
Hämtar mig sakta men säkert från förra helgens strapatser, så idag blev det en timmes regnlöpning efter frukost. Härlig luft och underbara små skogsvägar. När jag kom hem så fick jag för mig att jag också skulle prova den där stretchövningen, men jag gjorde som på bilden - mot en vägg istället för med handduk. Första benet kändes inget, andra benet kändes inget - MEN när jag slängde upp båda benen samtidigt så drog det som tusan i senan på utsidan av knävecket (upp mot baksidan låret), fast bara på ena benet. Kändes bra ("bra" som i nyttigt..) så den övningen kan jag nog lägga till i mitt normalt sett mycket speedade "stretchprogram".
Gaby, du som verkar ha stenkoll, har du något tips på bra baksidesstyrkeövningar (som man kan göra hemma)? Jag har några övningar som jag brukar göra, men det finns ju säkert fler! Fick en jättedunderbristning i ena baksidan för tre år sen, och antagligen läkte det ihop helt fel för jag har fortfarande ganska ont av det. Det brukar dock kännas lite bättre de perioder som jag är lite flitigare med styrketräning...
Jag hittade också denna sidan. Där kan man hitta både övningar och bra stretcher
http://www.hemövningar.com/
Hittade denna också om någon är intresserad. Man ska tydligen kunna skapa sina egna träningspass med hjälp av deras övningsarkiv.
http://www.dintraning.se
Kulta: Åh köp en Pilatesboll (Abilica). Livet blir så fantastiskt mycket roligare när den kommer
Jag återkommer med lite sidor senare och TACK för inspirationssidor. Imorgon ska jag gå igenom och plocka ut godbitar. Det är så roligt när man får lite nya ideer och inte kör i gamla spår.
Kattstugan: Hmmm... det där lät faktiskt inte alls så bra. Men jag tror för din del å en kombination av strecht och styrka. Och de här youtube-klippen jag länkar till nu är riktigt bra och sök vidare på övningar från just henne. Hon är verkligen superduktig och bered dig på värsta träningsvärken.
">
">
Och det jag gillar med dessa klipp är att de är 10 minuter/st så det blir rejäla pass. Ladda hem det bara innan så du slipper jobbiga avbrott om du har dålig uppkoppling.
Vad gjorde du när du fick bristningen?
Här har det varit en bra dag trotts värmen. Simmade 2 km först och nu senare så sprang jag milen hem från bekanta. Men det var jobbigt. Det är riktigt bra det där med att springa hem så jag tror mannen får börja släppa av mig en bit hemifrån och så får jag ta mig hem bäst det går
Man har liksom inget val!
Hej tjejer! Jag skummade igenom tråden för att se vad som har hänt sen sist
Åh vad glad jag blir av att se dig tillbaka Stenfalk! Jag har tänkt mycket på dig och undrat hur det gått för dig! Synd att du har blivit skadad bara. Välkommen tillbaka iaf
Den här veckan har varit lätt hysterisk för vår del, både på jobbet och med husköpet. Vi ska bo kvar i Västerås, vi flyttar bara en knapp km, men det blir mycket närmare skolan och förhoppningsvis lite fler kamrater till barnen. Här bor massor med barn men typiskt nog inga i rätt ålder för våra. Det har bara blivit ett par korta morgonpass för mig den här veckan för jag fick ont i halsen i torsdags och det har bara blivit värre. Inte blir det bättre av att jag har slitit som en hund hela dagen idag med att rensa upp i trädgården inför fotografering och visning av vårt nuvarande hus. Förhoppningsvis gör jobbet nytta iaf
Huset vi köper är redan borta från nätet så jag kan inte länka till det tyvärr.
Ursäkta att jag är så sparsam i kommentarer ang er träning och övningar just nu, jag lovar att ta igen det så fort jag hinner!
Waimea: Ja, det var lite morrigt från min sida men nu har det gått över
Vi åkte ju iväg till min kollegas stuga och hon är en mycket rutinerad löpare som gjorde mig sällskap på en runda i skogen på stigar, genom gräs och över stock och sten. Jättehärligt. Vi sprang på i 40 min så minst 5 km blev det i alla fall. Det blir ju svårt att veta när man springer med alla dessa hinder som man ska över. Kanske 6 km t.o.m. men det spelar ingen roll, jag kom ut i alla fall och det blev ett kvalitativt löppass. Sen hem till stugan där vi slängde oss i sjön istället för att duscha, underbart. God mat och vin blev det sen. På lördagen gjorde vi en vandring i skogen på förmiddagen som avslutades med lunch, lax i foliepaket som tillagades över öppen eld, mums. Sen hem och raka spåret på kräftskiva med friidrottsklubben. Kan ju säga att kvällen inte gick i hälsans tecken enbart... Är lite mör i huvudet idag och ska nog ta en liten tupplur snart men ikväll ska jag springa igen.
Kul Isold; lycka till med försäljningen.
Gu va mycket bra stretchövningar ni tipsar om. Själv är jag en usel stretchare...