• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • Gunsan75

Så då var Midnattsloppet avklarat.
    Ingen kanontid, men ändock nöjd utefter förutsättningarna.
    Foten klarade av det ganska bra, men VÄRMEN. Det var såå varmt och fuktigt under hela loppet, man svettades bara av att stå still.
    Jag hade vätskeladdat bra med resorb och annan dryck. Tur var väl det för det serverades enbart vatten under loppet och många svimmade:(
    Hörde att en dog av hjärtstillestånd också.

• Waimea

Gunsan: Oj, det låter värre än Göteborgsvarvet, med värmen. Hade du kul då?

Jag sitter härhemma och klämmer lite på min hälsena/vad och undrar om jag ska springa med den idag. Lite öm. Den kloke i mig säger 'stanna hemma för tusan', medan den lite mer uppkäftiga säger 'mjä, det går säkert bra. Kör det som en test och vila ett par dagar efteråt om det känns eländigt'.  Vi får se vem som vinner. Träningsabstinens är svårt att leva med..

Rövardotter: Men, så bra det blev, ändå. Härligt med bad och god mat och vin och så..

• Kattstugan

Gaby: bra tränat igår med både simning och löpning! tycker också att det är jättebra att springa hem om man har möjlighet att bli avsläppt på lämpligt avstånd. Känns på nåt sätt lite mer "logiskt" att springa mot ett mål, istället för att springa runt en runda som man oftast gör.
    Tack så mycket för tipsen och länkarna, jag ska genast kolla in dem! Fick bristningen när jag skulle springa snabba intervaller på bana - trots att jag redan innan hade så ont i baksidan att jag inte ens kunde jogga normalt på uppvärmningen. Mycket korkat må jag säga...

Har just varit ute på ett litet långpass, ca 22 km. Benen kändes ganska bra, men det var så otroligt ångande och tungt i luften så det kändes som att jag fick ta iiiii för att kunna andas in.

Gunsan: grattis till avklarat Midnattslopp! Låter som att ni hade riktigt tuffa förhållanden!

Waimea: du kanske borde lyssna på den kloka sidan? Bättre med en dags vila än kanske en vecka!?

• StilaM

Ja du Gaby. Satan i gatan vad den övningen tog! Jag förstår precis vad du menar med kräkkänslor. Det värsta onda sitter dock i knölen precis under knät, så jag tror inte att roten till det onda påverkas av denna övning. Men att döma av smärtan är det en muskel jag behöver töja...

Värmde upp inför mördarstretchen med en 3-kilometersrunda på makliga 17 minuter. Men det var skönt och svalt i regnet.

• stenfalk

Kattstugan: Kadensmätare är bra en manick som räknar hur många varv man trampar per minut, så särskilt avancerat är det ju inte. Men det vore lite bra. och jag gillar att köpa prylar

isold: Heeej! Har läst lite bakåt i tråden och ser att du fortfarande håller på med dina låååånga distanser. Kul! Härligt med husköp.

Rövardotter: Det där lät ju alldeles underbart!

Jag masade mig iväg till gymmet igår. Har så länge tänkt att jag ska göra hemmastyrketräning, och har köpt diverse utrustning för det. Men den bara ligger och dammar och jag får det aldrig att bli av. Så nu blev det ett gymkort. Började med lite löpband som uppvärmning. 3km på 20 minuter är både långt och snabbt i min värld just nu. Men jag kände inte av mina skador alls faktiskt, så jag får vara nöjd med det :)
    Och så ett pass styrka och en halvtimme rehab på det.

Idag har jag inte tränat alls, men tänkte klämma in ett pass rehab innan jag går och lägger mig. Har blivit väldigt mycket flitigare med rehabträningen sen jag började föra in dem i träningsdagboken och sa att jag ska göra 5 sådana pass i veckan. Det är ju mycket svårare att skippa dem när det lyser rött där, även om den är tråkig :-P 

Gunsan: Lät som om midnatsloppet var tufft iår.

Waimea: Ta det nu lugnt med hälsenan. Det är inget roligt att bli skadad! 

• Gaby 01
    StilaM skrev 2010-08-15 18:43:12 följande:
    Ja du Gaby. Satan i gatan vad den övningen tog! Jag förstår precis vad du menar med kräkkänslor. Det värsta onda sitter dock i knölen precis under knät, så jag tror inte att roten till det onda påverkas av denna övning. Men att döma av smärtan är det en muskel jag behöver töja...

Värmde upp inför mördarstretchen med en 3-kilometersrunda på makliga 17 minuter. Men det var skönt och svalt i regnet.
    Härligt att det är fler som känner av denna övning! Jag satt och fnissade lite skadeglatt när jag läste dina rader
    Jag hade precis som du ont i knölen under knät men för mig var det att baksidan var för kort och därför känner jag av övningen så väldans mycket. Så ge den någon vecka till med flera repetitioner per dag innan du släpper övningen. Fungerar den så är det toppen! Har du testat att tepja under knät med handbollstejp? Man drar helt enkelt en tejpbit runt knät precis över knölen. Varför det fungerar vet jag inte men på något konstigt sätt så tar det helt bort smärtan. Vill du testa så kan jag förklara mer nogrannt hur du ska tejpa.

Gunsan75: Härligt jobbat! Jag har hört flera som sagt att det verkligen var vidrigt att springa igår i Stockholm! Men nu är det gjort och du fick en rejält träning på köpet.
  • rövardotter73

Ojojoj, efter kräftskivan igår med ett alkoholintag som ej rekommenderas för ofta har jag varit rätt trött idag.
    Det blev en joggingtur i sävligt tempo här mot kvällen och det var 6 mycket jobbiga kilometrar. Svetten som kom skulle man nog kunna buteljera och sälja vid en parkbänk på stan
    Skönt nu i alla fall och det kändes som om kroppen behövde en liten genomkörare på ett snällt sätt.
    I morgon är det ny vecka och nya friska tag.

• StilaM
    Gaby 01 skrev 2010-08-15 19:59:18 följande:
    Härligt att det är fler som känner av denna övning! Jag satt och fnissade lite skadeglatt när jag läste dina rader
    Jag hade precis som du ont i knölen under knät men för mig var det att baksidan var för kort och därför känner jag av övningen så väldans mycket. Så ge den någon vecka till med flera repetitioner per dag innan du släpper övningen. Fungerar den så är det toppen! Har du testat att tepja under knät med handbollstejp? Man drar helt enkelt en tejpbit runt knät precis över knölen. Varför det fungerar vet jag inte men på något konstigt sätt så tar det helt bort smärtan. Vill du testa så kan jag förklara mer nogrannt hur du ska tejpa.

Gunsan75: Härligt jobbat! Jag har hört flera som sagt att det verkligen var vidrigt att springa igår i Stockholm! Men nu är det gjort och du fick en rejält träning på köpet.
    Vid det här laget är jag redo att testa allt, så förklara gärna hur jag ska tejpa. Jag letar handbollstejp på väg hem från jobbet imorgon! 
  • Gaby 01

StilaM: Ta en bit tejp som är ca 4 cm längre än omkretsen runt knät där du har ont. Dela den så du får två lika långa bitar. Tejpa sedan från framsidan runt och från baksidan runt så de går omlott och ganska så stadigt.
    Bilderna visar hur det ska sitta fast med ett riktigt skydd, och fungerar tejpningen så kanske det är läge att lägga ner lite pengar och köpa ett riktigt skydd. OBS! Tejpningen ska ligga på knölen och inte på eller för nära knäskålen så den hindrar dess rörelse.
Svar på tråden Löpartråden 13