• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • Gaby 01
    m o e skrev 2010-08-10 10:39:29 följande:
    Tack Gaby! Har du sprungit så långt tidigare? Jag har aldrig sprunigt länger än 10 km, men jag har som mål att springa lite längre snart. Börjar kanske med 12, sen 15 eller så. Jag tror nog att jag skulle klara det, bara låret inte strular mer. Men fort kommer det inte att gå, hehe.
    Jag sprang ca 17 km här förra veckan men var då riktigt fräsch i kroppen. Hade haft en ofrivillig vila när mannen jobbade på över 5 dagar så jag kände mig som en kalv på grönbete.
    Men iallafall då så kände jag att 2 mil fungerar bara man mår bra och kroppen är utvilad. För mig kommer det bli så att jag kör en handbollscup helgen innan (kommer antagligen att gråta blod efter det) och sedan vilar jag hela veckan lång efter det och kanske enbart tar någon promenad eller rör kroppen lite försiktigt i poolen.

Och man kan ju faktiskt även gå vissa bitar för runt det tar man sig bara man bestämt sig även om man helst vill ha en bra tid Gäller att slipa bort prestationsångesten och ha skojsigt!
  • Mamma Tette
    m o e skrev 2010-08-09 21:42:23 följande:
    Är jag galen om jag anmäler mig och maken till Göteborgsvarvet utan att fråga honom? Jag har en dröm om att klara av att springa en halvmara och han ska göra klassikern nästa år, så det vore ett bra träningsmål för oss båda. Detta skulle i så fall ske i största hemlighet, för det får bli makens härliga födelsedagspresent i december, hehe! Bara tanken på att anmäla mig gör mig sporrad till tusen att träna bra! Vad tror ni? Hur galen är jag?

isold: I så fall tror jag att jag måste våga mig på att träna med ett proffs. Tror du att du och dina klubbkamrater kan ta sig an mig?
    Skit i gubben om han inte vill haka på, nu kör vi!! Jag har aldrig heller sprungit mer än milen, jo någon gång elva km men inte mer. Min kompis ska springa gbg-varvet men hon är en riktig fitnessbrud! Hon har aldrig sprungit det innan men satsar o tränar för att komma in p åbra tid... jag är sugen på att också prova, men då är målet bara att ta sig runt, joggar jag hela vägen är det ett plus i kanten Flört 
    Så jag är me dig nu! Nu kör vi, nog fasen ska vi klara detta!

Jag har fått en extra sporre idag då jag fick höra att jag troligtvis har anlagen för att få högt blodtryck och då fick jag ett leende när jag svarade "ja" på frågan om jag tränar. Träna mycke kondis, sa dom, okidoki tänkte jag då. Så nu har jag fått en extra sporre till intervallerna och då även att se att det gör resultat på mina distanser me. Så m o e, du är inte galen, Nu satsar vi!
  • m o e

Shit vad ni är bra brudar! Det är ju givet när jag tänker efter. Klart vi ska vara med!

Nu har vi två mirakelkillar!
  • Kulta17

Har börjat jobba idag och chefen har beslutat att kommande läsår ska gå i friskvårdens tecken. Vi ska ha poängjakt på motion + en utmaning. Utmaningen innebär att man ska delta i tre lopp (oktober, maj och juni). De två först aär mellan 5 - 12 km (man väljer själv) och det sista är Nya Broloppet här i Malmö dvs en halvmara!! Om vi tar utmaningen får vi gratis hälsoundersökning nu innan och sedan efter (juni). Så det får man väl hoppa på!!

• Gunsan75

Vilka härliga sporrar ni fått. Nu är det bara att satsa hörrni

Jag har avverkat ett cirkelträningspass nu på kvällen, skönt med en genomkörare för hela kroppen. I morgon är det intervaller som gäller. Sedan på torsdag blir det 1 timme core följt av ett lättare löppass på 5km och fredag vila inör midnattsloppet på lördag. Tror det är en bra träningsplan, eller?

Fungerar det sedan bra med foten kommer jag slutet av nästa vecka öka på och köra långpass igen:)

• Waimea

Hej!

Moe: Ös på, för hundan! Klart det kommer att bli bra! Jag är helt övertygad om att Isold kan sporra dig lite extra.

Grymt inspirerande att läsa om alla taggade löpare här..

Igår var jag och införskaffade ett tävlingslinne, så nu ska här springas i föreningens färger! Bestämde mig för att åka med till Hultsfred och springa klubbmästerskap i halvmaraton och blev lite halvt meddragen på vår egen maraton (det är ju gratis och nära hem.. ) i oktober så löparhösten ser ut att bli fulltecknad.

Körde ett 13 km distans/tempopass igår, tempo innebar att jag ökade farten gradvis efter fem kilometer, ökade för varje kilometer i totalt fyra kilometer och återgick sedan till lugnare jogg. Snabbaste kilometern gick på 4,18, det är sjukt snabbt för att vara jag på träning och fortfarande känna att det fanns betydligt mer att ge. Tjohoo, en riktig kick!!!

Apropå nåt helt annat: Idag har jag varit hemmamamma ensammen för andra dagen efter semestern. Igår lekte vi på lekland i ett par timmar och sedan ett par timmar hemma hos en kompis till sonen, så det var mjukstart. Idag var det inskolning/dagis i en och en halv timme, innan och efter hade jag det stora nöjet (?) att vara med två lite trötta och rätt tjafsiga barn och var själv rätt trött efter för lite sömn natten till idag. Jag kan säga att jag hade glömt bort hur trött man blir och hur arg man kan bli för absolut ingenting efter att ha blivit tjatad på konstant i fyra timmar. Det får vilken löptur som helst att framstå som rena drömmen.. Och jag har till på köpet vilodag idag, känner att det behövs, så inte får jag löpa ur mig alla spänningar heller. Får väl tokstäda i stället.

• isold2003
    m o e skrev 2010-08-09 21:42:23 följande:
    Är jag galen om jag anmäler mig och maken till Göteborgsvarvet utan att fråga honom? Jag har en dröm om att klara av att springa en halvmara och han ska göra klassikern nästa år, så det vore ett bra träningsmål för oss båda. Detta skulle i så fall ske i största hemlighet, för det får bli makens härliga födelsedagspresent i december, hehe! Bara tanken på att anmäla mig gör mig sporrad till tusen att träna bra! Vad tror ni? Hur galen är jag?

isold: I så fall tror jag att jag måste våga mig på att träna med ett proffs. Tror du att du och dina klubbkamrater kan ta sig an mig?
    Åh vad kul! Självklat ska du anmäla dig och maken och lika självklart ska du/ni komma och träna med oss! Proffs kan vi inte kalla oss men entusiastiska och en del träningsråd har vi absolut att komma med

Kul att läsa om alla era träningar! Jag ligger lågt idag, vi är mitt uppe i budgivning på ett hus och fick lite panik här hemma, en del som måste fixas om vårt hus ska ut till försäljning.. Håll tummarna för att vi får huset!
  • m o e

isold: Lycka till med budgivningen! Jag är ju så blyg av mig, för hundan. Hur ska jag ta tag i det här nu då? Träning tisdagar och lördagar är det va? Nu ska vi försöka få ihop det med livet. Maken spelar match på lördag så då går det inte. Han är am fobtollsspelare och tränar och spelar matcher mycket under den säsongen. Övriga året brukar han springa/träna fysträning.

Jag sprang en femma idag och försökte tänka "Positionsmetod" hela tiden. Inte för att man kan ändra löpstil på en träning, men man måste ju börja nånstans. Jag har läst på lite och det verkar ju onekligen sunt. Fokus idag var alltså att tänka framfot medan jag sprang. Sen hur mycket det blev så i praktiken vet jag inte, men det kändes lite annorlunda. Ska försöka fortsätta så lite och se hur det hela utvecklas. Det vore nog bra för mina knän, lår och höfter om jag kunde springa på ett snällare sätt än jag gjort tidigare.

Nu har vi två mirakelkillar!
Svar på tråden Löpartråden 13